Ga naar inhoud

Oude tapestreamer


Aanbevolen berichten

Ik heb een conner Travan-1 QIC80 tapestreamer gekocht (EUR7,50) (zonder boekjes) die op mijn diskettekabel moet worden aangesloten. Volgens mij gaat dat aansluiten net als bij die ouwe 5,1/4" drives. Maar hoe moet ik de instellingen in de BIOS nu zetten? Win98SE herkent 'm niet. Ik heb wel wat backupsoftware gevonden (tape.exe) die met deze streamer zou moeten werken (herstarten in DOS), maar de tapedrive wordt niet gevonden; er gaat ook geen ledje branden of zo. Wie kan mij verder helpen? Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie
Je heb dus wel de software nodig die bij deze (antieke) streamer hoort. Bij mij weten bestaat conner niet meer dus dat word moeilijk, ook werd hij niet altijd ondersteund dus het gaat denk ik een hele klus worden. In het BIOS hoef je hem niet in te stellen wat geen enkel BIOS heeft de optie om voor een diskettestation een streamer op te geven.
Link naar reactie
Hi, ik weet dat het een oude streamer is. De software die ik heb gevonden is geschikt door deze archaische drive. Maar het ding moet op een of andere manier aangesloten worden, zodat'ie wordt herkend. En dat is nu het probleem. :( In de BIOS heb ik gewoon alleen een a-drive staan, b=uitgeschakeld. Heeft iemand misschien een (url naar) kopie van de documentatie beschikbaar? Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie
hmmm, logisch. :-? Dat moet ik dan toch maar doen. <denkmode> Hoe kan het dan dat het systeem niet op wil starten en met een foutmelding ...failure... komt als ik de B:-drive inschakel? </denkmode> Er staat mij iets van bij dat ik dat heb geprobeerd, maar dat het systeem niet mee wilde werken. Sterker nog, niet meer op wilde starten. In ieder geval zal ik er vanavond nog eens naar kijken, en het resultaat hier melden. Uiteraard hou ik mij aanbevolen voor een linkje naar de documentatie! :D Thnx, Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie
QIC80, op de floppy kabel heb je behalve de connectoren voor een floppy drive ook 1 of 2 andere connectors voor tape streamers. Heeft ie die niet dan moet je op de hcc dagen eentje kopen. Of uit een oude mobo halen. Hiet sluit je de streamer aan. Niets BIOS of zo instellen. Je installeert de software (wat ik me kan herinneren was dat je DOS en win311 software had en er was ook dacht ik win95 software. Dan kan je het gebruiken. Je kan ook kijken of je colorado backup software kan vinden die werkte met de meeste merken QIC-80. ps. CDRW zijn stukken goedkoper en sneller
Link naar reactie
Ik heb ervaring met een apparaat dat werkt met de DC2120's. Dos software daarvoor heb ik nog wel liggen, in allerlei uitvoeringen. Ik heb twee modellen liggen, gereed voor grofvuil ... inclusief de cassette's. Kan worden aangesloten middels een gewone floppy kabel als B: drive. Maar ik heb er ook eentje liggen die aangesloten kan worden parallel aan de A/B drive, met behulp van een verloop snoertje. Dit is de enige mode die ik heb gebruikt, dus daarvan weet ik zeker dat dat werkt voor somige tape backup apparaten, in het bijzonder die ik hier nog heb liggen. Zijn van die 120 MB dingen, met compressie tot 250MB ... In de bios nooit iets bijzonders ingesteld, anders dan de diskettestations die echt in het systeem zaten. De drive wordt niet herkend, dus hoef je die niet op te geven.
Link naar reactie
Hi Hans.Vosman, precies zo'n ding heb ik nu in m'n ouwe bigtower zitten. En het is ook nog hetzelfde type tape - dc2120 dat ik heb liggen. Welke software (kun je die zippen en mailen?) gebruik je? Het ding is nu aangesloten op de floppykabel als "B-drive", met een soort verloopstekkertje (male-male) maar win98 herkent 'm niet/ziet 'm niet. Heeft het ermee te maken dat ik geen win98 backupsoftware heb geinstalleerd? Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie
Het is normaal dat ie niet herkend wordt, zelfs niet door windows. Alleen de bijbehorende software ziet de drive. Je hebt een speciale kabel nodig, die parallel op een floppy kabel wordt aangesloten. Hij komt dus 'naast' de floppy's. De software is vast nog wel ergens op het web te vinden. Heette bij mij 'conner backup exec'. Er is ook nog andere software die ermee werkt, iets met 'arc' erin.
Link naar reactie
Heb je misschien ook iets aan : Ditto tools voor dos version 5.0 1 disk 1.44 en Ditto tools 1 step backup voor win 3.x en win 95 2 x disk 1.44 volgens mij was dit voor een iomaga travan 120 MB waar ook van die dc2120 tapes in moetsen. ik weet niet of dit voor een conner werkt de software is zoals boven al geopperd gemaakt/geschreven door : Arcada Software Inc Peter
Link naar reactie
nog een stukje uit de readme.txt 5. Connecting to a Floppy Disk Controller (FDC): a. Disconnect the 34-pin flat ribbon cable connected to the floppy disk drives from the FDC. The red stripe on the cable is connected to pin 1. Write down how the cable is originally oriented before removing. b. Connect the cable that was connected to the FDC to the center Y-cable connector that came with the tape drive. Be sure to align the red stripes on both cables to each other. c. Connect the short end of the Y-cable to the tape drive. The red stripe will be closest to the power connector. d. Connect the long end of the cable to the FDC, orienting the red stripe the same way the original cable was when it was removed. e. Check the jumper configuration on the back of the tape drive. There is a jumper located between the data cable and power connector on the back of the tape drive. This jumper selects between DSS/DSP, DS1, or DS0. The default mode is DSS/DSP. If the FDC only controls two floppies use DSS/DSP. If the FDC controls up to four floppies then DS0 or DS1 may have to be used. f. Make sure the tape drive has a solid ground connection. This is especially important for computers with plastic cases. A ground lug connection is provided on the tape drive that can also be used to connect a ground wire to the metal chassis or ground point of the computer. 6. High-Speed Controller To use the Tape Accelerator/Fast Floppy controller as the main floppy controller: a. Disable the standard floppy controller by turning it off in the BIOS Setup or by a jumper on the board. b. Set the port address of the Tape Accelerator to 3F0h, interrupt to 6, and DMA channel to 2. Connect the tape drive and floppies as described in the installation guide or the Connection to a Floppy Disk Controller section above. Install the backup software. To use the Tape Accelerator/Fast Floppy controller as a secondary floppy controller. a. Leave the existing floppy controller and drives connected as they are now. Change the address of the new controller or leave it set to the default--the default settings will usually work. If not, try I/O address 370h, IRQ 5, and DMA channel 1. It may be necessary to go through several combinations to find one that works. b. Connect the tape drive to the secondary controller and install the backup software. The software will scan/test for the installed tape drive. If it is not found, configure the software manually and supply the appropriate values for the I/O address, IRQ, and DMA settings. Note: A diagnostics software such as MSD.EXE, Norton Utilities, PC Tools, or CheckIt can be used to find unused addresses, IRQs, and DMA channels.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...