Ga naar inhoud

Overburnen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb eens gelezen dat je op cd's van 74 min, een paar minuten extra kunt branden: Overburnen. met de phillips PCRW804 kan dit niet en zou er "onherstelbare schade aangebracht kunnen worden" nu wil ik binnenkort een nieuwe brander kopen (om in een andere pc te zetten) die dit dan wel kan. maar als ik dan op een 80 minuten cd 83 minuten muziek zet, is dit dan nog te lezen voor de gewone cd speler in de woonkamer? en als ik met deze brander ga overburnen, wat gebeurt er dan met dit apperaat (onherstelbare schade is een ruim begrip) alvast bedankt, want ik snap hier weinig van :o Twan
Link naar reactie
De informatie die na de 74 of 80 minuten grens staat, is vrijwel altijd te lezen en dus af te spelen in een audio CD speler. Dat is dus geen probleem. Wat je wel moet weten is dat de betrouwbaarheid van de data op een CDR aan de buitenrand steeds verder afneemt. Ga je daarna nog meer data branden, dan zit je wel in de minst betrouwbare zone van de CDR. Ik doe het zelf overigens regelmatig en nog geen problemen mee gehad, maar ik kan me voorstellen dat naverloop van jaren, juist aan de buitenrnd het eerste problemen optreden.... De "onherstelbare schade" kun je trouwens wel met een flinke korrel zout nemen. Ik ken niemand die met overburnen hun writer hebben verprutsts. Indien je een nieuwe gaat kopen, denk dan bv eens aan LiteOn, die naast overburnen ook redelijk goed met beveiligde CDs overweg kan. Wil je ook beveiligde audio CDs backuppen, dan zou je eens naar de DVD-reader/CD-writer combi van LG kunnen kijken. Of nog even wachten op de DVD writer van Lite-On...
Link naar reactie
Met behulp van de Nero Toolkit (zit gewoon bij Nero kun je voor elke cd vaststellen hoeveel je hem kunt overbranden. Het pogramma legt ook een database aan met de gevonden resultaten. Hiermee kun je zelf vaststellen of je branden verder gaat dan 80 min. Ik heb op deze manier uitgevonden dat mijn Lito-on brander 99 min cd's aankan en terwijl er geen melding gemaakt word van dit in de handleiding of op de site. Het gaat om speeddisk uit de tool kit en daar moet je dan de overburn test kiezen maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Je kunt de tijd instellen tot over de 100 min maar of dat nog zinvol is laat ik in het midden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...