Ga naar inhoud

Aankooptips aanschaf negatiefscanner


Aanbevolen berichten

Hallo, Wie kan mij helpen om mijn keuze te maken in de diversiteit aan negatiefscanners? Op welke zaken moet ik letten bij het bepalen van de (voor mij) beste negatiefscanner? Ik denk aan - DPI - Dmax - Kleurdiepte: .. bits Ik wil mijn negatieven inscannen, en aan de hand van de scan bepalen welke negatieven ik wil laten afdrukken. Nader hand wil ik het ingescande negatief bewerken en het bewerkte resultaat (laten) afdrukken.
Link naar reactie
Hoe hoger de optische resolutie hoe beter. Maar ook de verdere uitrusting is natuurlijk belangrijk en of de scanner wel of niet automatisch werkt. Kijk ook naar het resultaat aangezien een hoge resolutie waardeloos is als de scanner geen goede lenzen gebruikt dan heb je nog geen goede resultaten. Gewoon voor aankoop eens laten demonstreren met een eigen negatief of dia (die dus niet toevallig heel goed op die scanner werkt)
Link naar reactie
Heb zelf een Nikon III-LS30, perfecte scanner en op dit moment tegen een "dump" prijs te krijgen aangezien er een nieuw model is (IV-LS40). De scanner is volautomaat, stripje invoeren( 7 neg's max aan 1 strip), , motortje trekt de negs naar binnen,klik op thumbs en je krijgt een prescan op thumb formaat, klik op je negatief van keuze, klik scan en there it goes. Er wordt ook een houder voor dia's en losse neg's bijgeleverd. Zo'n beetje alles wat je wilt veranderen is te veranderen in het menu, helderheid,contrast,levels,kleuren enz enz . Nikon scanners hebben allemaal ICE, een hardware matige kras en stof verwijdering die werkelijk perfect werkt, software matige oplossingen die hetzelfde doen zijn geen match voor deze techniek, dat lijkt er gewoon niet op. ICE was voorheen alleen voorbehouden aan nikon vanwege een patent, tegenwoordig hebben ook andere merken het wo minolta. Voor een fotokwaliteit A4 op 300 dpi print resolutie moet je scanner minimaal 2700 DPI kunnen scannen, hardwarematig dus. De Dmax is een belangrijke waarde ivm schaduw detailering,de waardes staan mij niet helemaal meer exact voor de ogen maar zijn ongeveer: de ls30 heeft een dmax van 3 de ls2000 heeft dmax van 3.5, bij de nieuwere modellen IV en 4000 ligt dat (uiteraard) iets hoger. Bij de nieuwere modellen zijn uiteraard de resolutie en andere waardes ook iets beter geworden. Nadeel van de oude is dat deze scsi zijn, de nieuwe hebben usb aansluiting, als je geen scsi kaart in je sys hebt moet je die er dus wel bijrekenen, een simpel kaartje van een paar tientjes is echter meer dan voldoende. Er is ook nog een ls2000 van nikon , ook op dit moment voor een dumpprijs te krijgen, deze heeft een iets hogere resolutie en Dmax dan de III-ls30 en kan multipass scannen wat een betere schaduw detail oplevert. De nieuwere versies zijn ook nog steeds het beste wat er in scanner land te krijgen is, nikon scanners worden (vooral) door fotograven nog steeds aangeschaft vanwege hun no-nonsense werking en zeer hoge beeld kwaliteit, Nikon is wat dat betreft niet te vergelijken met een computer-boer als HP of Acer, alleen al de optiek(lenzen) zijn superieur vergeleken bij de rest. Verder zijn Nikon apparaten zeer robuust gebouwd, bij hobby gebruik gaat een nikon(camera,sanner of wat dan ook) een leven lang mee. http://www.kamera-express.nl/ voor de laatste prijzen. Voor de III-ls30 en de LS2000 zal je wat zoekwerk moeten verichten aangezien het een uitlopend model is maar er staan er her en der in winkels nog verscheidene. [edit] de vader van jeroentje zal ongetwijfelt een IV-ls40 hebben getest, inderdaad een perfecte scanner. Wat betreft de bestandsgrootte: een 2700 dpi scan van een kleinbeeld negatief levert een *.tiff bestand op van 28 MB , bij 2900 dpi wordt dat uiteraard nog iets meer, hier is niets aan te veranderen. Wat wel helpt is compressie: met mjpeg compressie op 100% kwaliteit(= de minste compressie) slinkt het bestand al naar 1/3 van wat het was. Een 2700 dpi scan wordt dan dus 9.3 MB en dat is al heel wat dragelijker, de kwaliteit heeft dan nog steeds niet erg veel te lijden. Met nieuwere compressie techniek als bv JPEG2000 (*.jp2) of Lurawave2000(*.lw2) is daar nog meer af te halen maar angezien bijde technieken standaart nog niet worden ondersteund door windows zal je wel altijd een Viewer moeten installeren voor het bekijken/bewerken van deze bestanden. en oh ja: laat je niet van de wijs brengen door geneuzel over bitdieptes: de beeldkwaliteit van een 30 bits scan uit mijn Nikon is kwa beeldkwaliteit nog altijd beter dan een 42 bits scan uit een minolta. De elekronica mag dan wel in staat zijn om in 42 bit te rekenen maar in een scanner zit ook nog optiek(lenzen) en die bepalen een hele hoop van de beeldkwaliteit Het is een beetje zoals met processors: het aantal GHZ zegt niet alles
Link naar reactie
1:silverfast is een aardige scansuite maar brengt niets meer dan dat de scansoftware van Nikon zelf kan doen, althans ik heb er totaal geen maar dan ook echt absoluut geen voordeel mee weten te behalen, en ik heb f150,- voor betaald, dwz voor een demo versie die eigenlijk geen ruk deed,maar na wat zoeken op het net( ;) ) vond ik toch een goed werkende versie. Het mocht allemaal niet baten, je hebt er geen ruk aan, de software van niikon is alles wat je nodig hebt en werkt perfect. 2: wat betreft een minolta vs nikon , dat is inderdaad appels en peertjes. De minolta die jij noemt is een instap scanner zonder ICE,ROC en GEM, nikon maakt niet zo'n apparaat..... Op de site van Nikon staat uitgelegd wat ice-roc en gem zijn. Wil je iets vergelijkbaars dan krijg je de Dimage Scan Elite II, deze heeft wel ICE, ROC en GEM. Je hebt dan nog steeds een scanner met een kathode buis als lichtbron en daar zijn beperkingen aan, nikon gebruikt LED's als lichtbron. De Scan eliteII is dus vergelijkbaar maar haalt het in tests niet in vergelijking met een nikon, ik heb zelf resultaten gezien van een Scan eliteII en vond ze niet je van het alhoewel de verschillen minimaal zijn(zelfde neg ook in een nikon IV) en dit wellicht met wat afregelen nog beter te krijgen is. Evengoed: als je budget het bedrag van een nikon niet toestaat en/of je niet van plan bent om heel veel te scannen en/of niet zo heel hoge eisen stelt dan is minolta geen slechte tweede keus. Heb je de ruimte om wat door te sparen en is fotografie je hobby dan raad ik je toch wel aan om te gaan voor de Nikon, daar zul je beslist geen spijt van krijgen. Het blijft wikken en wegen........
Link naar reactie
[quote:16a3317e45="bvvelde"]En kun je in deze Nikon scanners de dia's ook in de slede laten ? Dus dat je er in 1 keer een slede met een aantal dia's doorheen voert zoals in de projector...dat zou ik graag willen weten.[/quote:16a3317e45] Je kan er inderdaad wel meerdere tegelijk in doen. Er zit een strip bij waar je een stripje van 1 tot 6 dia's tegelijk in kunt stoppen. Specs van de Nikon-site: COOLSCAN IV ED (LS-40) Belangrijkste kenmerken · Hoge optische resolutie van 2900 dpi · 12 bits A/D conversie, 16-/8 bits uitvoer · Nieuw ontwikkelde CCD · SCANNER NIKKOR ED lens · Unieke LED-verlichting belast de film niet · Snelle scantijd van 42 sec. (incl. weergave op monitor) · Nieuwe Setup functie voor kleurnegatieffilm · Snelle AF en snelle preview · Gemakkelijk aan te sluiten USB interface · Digital ICE3™ (Digital ICE cubed) o Digital ICE™ (Image Correction & Enhancement) o Digital ROC™ (Reconstruction Of Color) o Digital GEM™ (Grain Equalization & Management) Verkorte specificaties Filmtype 35mm [135] / APS film, microscooppreparaten Scanresolutie 2900 dpi Scanoptiek SCANNER NIKKOR ED lens A/D conversie 12 bits Uitvoerdata 8 bits of 16 bits per kleurkanaal Dynamisch bereik 3,6 Scantijd Circa 42 sec. op 2900 dpi (8 bits uitvoer, weergave op monitor, CMS uit, Windows) Lichtbron R, G, B en D-LED array Digital ICE3™ Digital ICE™, Digital ROC™, Digital GEM™ Color Management System Ingebouwd Interface USB Overdrachtssnelheid 12 Mb/sec. (max.) Filmadapters Filmstrip adapter SA-21 (2 tot 6 beelden) Dia adapter MA-20(S) Filmstriphouder FH-3 (1 tot 6 beelden) APS-film adapter IA-20(S); optioneel Medische preparaathouder FH-G1; optioneel Scan software Nikon Scan v.3 Afmetingen (BxHxD) Circa 93 x 169 x 315 mm Gewicht Circa 3 kg. Meegeleverde accessoires Filmstrip adapter SA-21, Dia adapter MA-20(S), Filmstriphouder FH-3, USB kabel, Nikon Scan 3 Driver software, netsnoer, handleidingen, Fotostation 4.5 archief software, Photoshop 5.0 LE
Link naar reactie
Zo werkt het niet.(bij de ls III en ls IV) Dias, dwz ingeraamde dias voer je 1 voor 1 in, dus 1 erin, scannen, klaar-dia eruit en dan de volgende erin. Er is wel voor de coolscan LS2000 en opvolger 4000 een dia-batch feeder. Hier gaan 50 dia's in die achter elkaar automatisch gescand kunnen worden, voor deze scanners is er ook een filmrol houder waarmee in 1 keer een hele rol kleinbeeld van 40 opnames kunnen worden gescand. Duidelijk: de ls III en IV zijn de "eenvoudige" modellen voor de amateur (of prof met geduld) , voor de profesionele markt zijn de ls2000 en 4000 bedoelt, batch scannen is toch wel duidelijk meer voor de profesional bedoelt die geen tijd heeft en dus zit dat niet bij het "amateur" model. Voor alle modellen is er wel een APS adapter die een heel rolletje APS in 1 keer kan scannen en er is een medische preparaathouder,kan je je eigen bloed scannen :) [edit] ha we zaten tegelijk te typen...... Nou ja wat hierboven staat verteld het ook, kijk anders maar op de am. site naar een pdf(= 2 paginas) met plaatjes: http://www.nikonusa.com/specs/9236.pdf Let wel op: de aps adapter zit in europa standaart niet bij de scanner.
Link naar reactie
Bedankt, Ik was eigenlijk op zoek naar een scanner waar je niet dia voor dia in hoeft te zetten, omdat wij ontiegelijk veel dia's hebben. Ik heb al wel begrepen dat deze voor mijn budget te duur zijn :( . Lijkt me het beste om nog een tijdje te wachten tot de prijzen nog iets zakken...helaas gaat dat niet zo hard me de betere dia-scanners. In ieder geval badankt.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hier ben ik nog even. Ik kan misschien een coolscan III voor 999 euro krijgen. Dit lijkt me een mooie prijs. Is het verschil tussen de 3 en 4 groot ? Ik zal bij de 3 wel dia voor dia in moeten voeren, maar dat kan toch wel ingeraamd ? Zit er verder een scsi kaartje bij, of moet ik daar zelf voor zorgen. Nog even over die batch-feeder, hoe werkt dit recies...wordt de feeder net als in een projecter doorgevoert, of zitten er een bewegend scan element in ? Alvast bedankt voor alle hulp.
Link naar reactie
Een coolscan III voor 999 is veeeeeeeeeeeeeeeels te duur . http://www.kamera-express.nl/scanners.htm Een coolsan IV voor € 897 ........... ( en deze is usb dus heb je dan geen scsi nodig) Kamera-express is in fotoland al lang een gerenomeerd en betrouwbaar adres, ik heb er zo'n 6 jaar geleden mijn III gekocht, onder remobours, kwam uitstekend verpakt en binnen 1 dag met de postbode. Normaal zit er geen scsi kaart bij een coolscan III maar er zijn ook pakketen geweest waarbij dat wel zo is, koop je hem zelf: het allergoedkooste scsi kaartje voldoet al. Wat betreft de batch feeder: de past alleen op een ls2000,4000 of 8000 [img:3b579ece23]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/snap022.jpg[/img:3b579ece23] De scanner komt op zijn kant te liggen en de batch feeder voert de dias 1 voor 1 de scanner in en weer eruit, een beetje zoals een dia projector. Dias: als je het bij een scanner over dias hebt dan heb je het over ingeraamde dias, een dia welke niet is ingeraamd is eigenlijk hetzelfde als een negatief en daar zijn weer andere houders voor. Er gaan dus ingeraamde dias in de scanner, je drukt de dia in de scanner en met een druk op een knopje komt hij er weer uit. [img:3b579ece23]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/snap026.jpg[/img:3b579ece23] De rechtse adapter is voor dias.
Link naar reactie
Oeps...was 'ie ook nog in de aanbieding ! Zijn de IV en de ED40 nu het zelfde of zijn dit ook verschillende types. En nog de laatste vraag, dan ben ik helemaal tevreden :) Tot welk formaat kun je de dia krijgen (uitprinten) zonder veel verlies ? Bedankt hoor ! btw van welke site komt het plaatje ? Op de .nl site staat ze niet volgens mij.
Link naar reactie
De types heten officieel: Nikon coolscan III-ls30 en de nieuwere coolscan IV ED(ls40?) ED staat overigens voor het type glas waar de lenzen van zijn gemaakt, dit is glas van het type met Extra-low Dispersion, bij andere merken noemt men dit ook wel APO-glas wat zoveel betekent als glas met een zeer lage verstrooiing en cromatische aberatie( een lens-fout die onscherpe kleuren veroorzaakt) In ieder geval: er zijn maar 2 instap modellen: de III en de opvolger IV , er zijn dus geen extra modellen met meer opties oid. Wel kan je mogelijk een III kopen incl. scsi adapter, zoals de ls4000 en 8000 er nu ook is met optinele firewire kaart. Printen gaat met mijn III uitstekend tot A3 op mijn Epson EX, je zit dan op het randje van dat je zegt: is dat nou een foto of een print?( dus met je neus op de foto) Zou je een bestand uit laten printen op chemisch fotopapier bij een foto-service dan ziet dat er weer ff een beetje beter uit en zou je mogelijk nog wel groter kunnen dan A3, heb ik zelf nog nooit geprobeert. Ga je uit van een grotere kijkafstand( bv. 2 meter) dan denk ik dat A2 nog wel goed te doen is en zelfs A1 ook nog wel, ga je er met je neus bovenop staan dan zal je uiteraard wel zien dat het een digitaal bestand is. Ik zal wel ff kijken of ik vanavond een voorbeeld kan uploaden naar mijn website... De plaatjes vind je op de usa site van nikon. De nl site van nikon wordt verzorgt door inca, de importeur en deze heeft een legendarische naam wat betreft slechte info voorziening, je kan dus beter op de usa of duitse site kijken.
Link naar reactie
Ikzelf heb sinds een paar maanden een Canon FS4000 US. Deze 4000dpi scanner koste nog geen 900 Euro nieuw. In de dia-adapter kunnen 4 ingeraamde dia's tegelijk in. De scanner werkt het beste met Vuescan van Hamrick, dit is een scan programma wat niet duur is en zeeeer veel mogelijkheden biedt. Kijk voor specs op canon.com (de US site geeft meer info dan de NL site) Zie ook revieuws op : www.steves-digicams.com www.imaging-resource.com
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...