Ga naar inhoud

Faxen via de PC


Aanbevolen berichten

In het bedrijf van m'n vader zitten ze te denken aan faxen via de PC. Nu hebben ze een aantal vragen. 1. Wat zijn de voor-/nadelen van een faxmodem t.o.v. andere faxapparaten zoals een 'gewone' fax of zo'n combi waarbij printer, scanner, fax, enz. in één zit. 2. Is een faxmodem eigenlijk wel nodig omdat 't eigenlijk een beetje ingehaald is door E-mail (da's een vraag die ze beter zelf kunnen beantwoorden, maar graag jullie mening hierover). 3. Ze maken gebruik van ADSL. Volgens mij is faxen via een ADSL-modem niet mogelijk. Klopt dat? Met wat voor gevolgen moeten ze rekening houden als ze een extra telefoonlijn aanleggen voor dat faxmodem?
Link naar reactie
Ik ben niet bijzonder thuis in dat soort dingen, maar ik weet wel dat bij ADSL spraak-verkeer wordt gescheiden van dataverkeer. Bij een faxmodem worden gegevens volgens mij via het 'spraak'-gedeelte verzonden en bij ADSL via het 'data'-gedeelte. Dus dan zou je inderdaad niet kunnen faxen via ADSL. Daar komt nog bij dat je bij je ADSL-lijn nooit een telefoonnummer hoeft te draaien en bij faxen wel. Klopt deze redenering een beetje?
Link naar reactie
Het voordeel van een faxmodem is dat het te faxen document niet eerst hoeft te worden afgedrukt, maar kan rechtstreeks verzonden worden vanaf de werkplek. Dit scheelt natuurlijk veel tijd. Email zal voorlopig niet de fax vervangen aangezien een email geen geldig bewijs is en niet ondertekend kan worden (wel digitaal natuurlijk, echter deze optie is voor veel bedrijven te duur en omslachtig).
Link naar reactie
Allen, Het wordt nu even wat juridisch ipv technisch. Een fax kan niet gebruikt worden als wettig bewijs - voor zover ik weet. Het wordt wel als zodanig bijna gebruikt, omdat een 'plaatje' wat overtuigender is dan getypte tekst. Maar email kan worden vergezeld van bijlagen (ook wel attachments genoemd, maar dat is een woord uit een andere taal), en een bijlage kan een scan van een document zijn. Vroeger was er de telex, later was er de fax, nu is er e-mail. Ieder vervolg heeft de mogelijkheden van de voorganger, maar heeft extra voordelen. Faxen kunnen plaatjes meesturen. e-mail kan 'overal' ter wereld worden ontvangen. Als je geen fax hebt: de PTT (heet nu anders, maar het is nog steeds de PTT) kent een fax-naar-email. Dan kan je zelfs bij je vriend(in) of waar dan ook je fax ontvangen. Groet, Maarten.
Link naar reactie
[quote:b2db757c4e="Long John"]Volgens mij wilde de vraagsteller alleen maar faxen en niet weten hoe en waarom het wettelijk geregeld is...[/quote:b2db757c4e] Hij vraagt om onze mening of Email de fax zal inhalen, mijn mening heb ik onderbouwd met het feit dat Email niet rechtsgeldig is terwijl een fax (in de meeste gevallen) dat wel is. Vandaar dat ik denk dat de Email fax niet zal inhalen, ik had natuurlijk ook kunnen antwoorden met: 1. geen papier 2. Ja 3. Ja maar daar zal de vraagsteller ook niet mee geholpen zijn. :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...