Ga naar inhoud

floppy drive niet herkend


Aanbevolen berichten

Ik heb net een nieuwe computer in elkaar gezet. Bij het opstarten kan ik niet booten vanaf diskette. In de BIOS wordt het diskette-station wel herkend, maar dat is volgens mij standaard altijd het geval. Ik heb alles volgens de handleiding aangesloten en zelfs een nieuwe kabel en een nieuw diskettestation geïnstalleerd, maar niets helpt. De volgorde in de bios van booten staat ook goed. De kabel is ook goed aangesloten (pin 1 op rood). Wie weet raad?
Link naar reactie
Wat in ieder geval moet gebeuren is dat het ledje eventjes oplicht. Dat gebeurt ook als de A: toevallig als B: is geconfigureerd. Als het ledje continu blijft branden, dan is de platte kabel meestal verkeerd aangesloten. Tja, verder ga ik ervan uit dat de voedingskabel er goed in. Soms schiet er uit of moet die nog een millimeter verder.
Link naar reactie
Iedereen bedankt voor de reacties, het wordt allemaal echter nog iets vreemder. Ik heb de floppy drive opnieuw geplaatst en tijdens het opstarten wordt íe nu herkend (na veel gerommel aan de kabels). Volgens mij is de voedingskabel naar de floppydrive niet helemaal goed. De DVD-rom wordt wel in de BIOS herkend, maar is niet meteen te gebruiken (pas na het van CD booten, dat lukt dus wel!) Tijdens het installeren van het besturingssysteem krijg ik echter de melding dat er een sharing conflict is wat betreft station A. Na annuleren kan je doorgaan met de installatie, bestanden worden naar de (geformateerde) harde schijf gekopiëerd. Maar na de automatische reset wil windows niet meer doorstarten. Foutmelding: tijdens initialiseren van apparaat IOS beschermingsfout opgetreden. Ik kom hier niet doorheen, de computer blijft steeds daar hangen. Station van de DVD-rom is ook weer verdwenen. Wie o wie?
Link naar reactie
Bosje, Hardware conflict zou kunnen, maar ik heb al bijna niets aangesloten of ingeplugd, alleen een videokaart, DVD en floppy drive. Waar ikzelf wel aan heb gedacht, is om (voorlopig) de Cd-rom speler van mijn oude computer te gebruiken in plaats van deze DVD speler. Misschien dat dat wel soepel verloopt. Ook al snap ik niet hoe een floppy drive een conflict kan veroorzaken met een DVD speler, als er verder niets is geïnstalleerd. (ja, ja, computers blijven domme dingen, maar als ze dat zelfs al niet eens voor elkaar krijgen!) Ik wacht daar echter nog even mee, misschien dat dit forum nog wat tijdsbesparende tips oplevert.
Link naar reactie
Zal wel te simpel zijn, heb je al een andere kabel voor de floppydrive geprobeerd? Kijk dan gelijk of er niet een van de pinnen op het bord of de drive een beetje verbogen zijn. Het kan zijn dat net een pin geen contact maakt en dan de ellende veroorzaakt. Helpt dat niet zou het zomaar kunnen dat er een probleem met de floppy controller is en dan zou je wel eens aan een ander moederbord moeten gaan denken (of en los kaartje met een floppycontriller als je die nog krijgen kunt)
Link naar reactie
Yep, ook een andere kabel heb ik al geprobeerd, zelfs een andere floppy drive. En het moederbord is nieuw (Elitegroup K7VTA3, socket A). Maar ik zou nu al blij zijn als er een manier was om toch in windows te komen, zonder steeds die boodschap dat er iets mis met apparaat IOS is (moet haast wel op de videokaart slaan, daar dat het enige is dat er nog zo'n beetje inzit). Maar die kaart komt uit een andere computer en toen deed íe het nog goed (Matrox Mill 450 dual head) Of zou het moederbord toch gewoon niet goed werken?
Link naar reactie
kunst, Nu we toch aan het brainstormen :roll: zijn: 1. rommel eens aan de videokaart, dwz. zorg dat deze een GOEDE verbinding met het moederbord maakt. 2. als 1. geen resultaat geeft: bouw niet (alleen) het moederbord in de oude PC, maar probeer de videokaart ook eens terug te bouwen. Proberen, proberen. Toch hoop ik voor je dat je er uit komt. Groet, Maarten.
Link naar reactie
[quote:26359a203b="kunst"]Ik nu alles losgekoppeld, op de videokaart, harde schijf,toetsenbord en muis na. Geeft nog steeds: beschermingsfout onder windows bij initialiseren apparaat IOS. Blijft daar steeds op hangen.[/quote:26359a203b] Dit heeft toch niks met het diskettestation te maken? Dit is toch echt een conflict. Zonde floppydrive krijg je die foutmelding niet?
Link naar reactie
Ik heb nu aan van alles lopen frunnikken en prutsen. Ik krijg nu inderdaad allerlei piepjes bij het opstarten. Op gegeven moment ook geen beeld op de monitor, pas na de powerkknop weer ingedrukt te hebben start íe door met booten en verschijnt er beeld. Maar weer: fout bij initialiseren apparaat IOS. Ik heb er zelfs een andere videokaart er in gedaan, maar problemen blijven hetzefde. Zou dus misschien aan de verbinding van het AGP-slot met het moederbord kunnen zijn? De problemen blijven ook bestaan als ik alles -op een van de videokaarten na- eraf heb gegooid. (dus geen Cd-rom en geen floppy drive) Wat betreft het overzetten van het moederbord naar mijn oude computer. Daar wacht ik liefst zo lang mogelijk mee, daar ik anders geen computer meer over heb om bijvoorbeeld naar dit forum te gaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...