Ga naar inhoud

Lezen van CD-RW schijven op verschillende spelers


Aanbevolen berichten

Om bestanden op mijn computer te backuppen heb ik ze met Nero gebrand op RW-schijven. De computer bevat een LiteOn 40x12x48 speler met naast Nero ook InCD geinstalleerd, zodat de schijven benaderbaar zijn met de Verkenner. Ging goed totdat de computer crashte en ik de schijven probeerde in te lezen op een andere pc (beide overigens werkend onder Win98SE). Deze tweede machine is voorzien van een Philips CDD3600 RW-speler en een GoldStar CDR-8160B speler. Met de Verkenner laten de schijven zich in beide spelers niet lezen, er wordt er aangegeven dat er 0kb op staat.... :( Wie heeft een suggestie hoe ik mijn backup-bestanden weer leesbaar en - vooral - benaderbaar kan maken?
Link naar reactie
Ab, Een CD kan beschreven worden in 3 formaten. 1. ISO 9660 - te gebruiken in elke machine. Korte (8 kar) filenamen. Ook voor DOS te gebruiken. 2. Joliet - uitbreiding voor ISO 9660, te gebruiken voor Bootabel CDs en ook lange filenamen kunnen worden gebruikt 3. UDF - zoals je in het eerdere bericht ziet heb je hiervor een aparte driver nodig. (Ik had de indruk dat met DirectCD of EasyCDCreator automatisch een UDF driver vanaf de CD installeren als de machine die niet heeft. Ik vond dat eigenlijk niet leuk :evil: ) Zoals je ziet gebruik ik EasyCDCreator. Deze werd bij mijn brander bijgeleverd en werkt tot tevredenheid. Wat je bij Nero kan instellen weet ik niet, maar ongetwijfeld kan je daar ook een keuze maken. Mijn advies is dan standaard voor Joliet te kiezen: bruikbaar op alle machines en lange filenamen zijn mogelijk. Ik hoop dat je met het vorige bericht - nu - en deze informatie - de toekomst - van je probleem af bent. Groet, Maarten
Link naar reactie
Dank voor jullie reacties. Helaas is het zo dat het bij Nero gebundelde InCD ook een UDF-programma is.... Inmiddels heb ik de gecrashte pc weer zover kunnen opkalefateren dat de CD-RW schijven in die machine weer benaderbaar zijn, maar in de andere machine (met dezelfde software) werkt het dus niet. Op deze manier hebben CD-RW's dus geen functie als backup :( Of hebben jullie toch nog een ander idee?
Link naar reactie
Ab, [quote:3324919b8d]Helaas is het zo dat het bij Nero gebundelde InCD ook een UDF-programma is.... [/quote:3324919b8d] Wat als je de mogelijkheden van Nero zelve gebruikt? Kan je met InCD ook UDF zelf-installerend op de CD zetten (heeft niet mijn voorkeur...! :evil: ) Dit zijn wat suggesties :wink: . Groet, over en uit. Maarten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...