Ga naar inhoud

PrimeFilm scanner 1800i


Aanbevolen berichten

[quote:fa0e442309="MKM"]1.Wat zijn de voordelen van zo een film-scanner t.o.v. een foto-scanner?[/quote:fa0e442309]Een negatief inscannen kan in het algemeen in een iets hogere resolutie dan een foto. Datl lijkt misschien onzin, maar de meeste foto's zijn niet 100% scherp als ze worden afgedrukt. Zou de foto dat wel zijn, dan is de noodzaak een negatief in te scannen wat minder. Een ander voordeel is dat je met eenm negatief scanner niet persé een foto hoeft te hebben, lijkt een open deur, maar het scheelt mij een hoop (foto)papier. [quote:fa0e442309="MKM"]2.Is de kwaliteit dan beter dan een foto-scanner van de zelfde prijs?[/quote:fa0e442309]Dat ligt aan het gebruikte negatief of dia. Is de belichting van een negatief okay, dan is de scan van de Primefilm okay. Is het negatief onderbelicht of overbelicht, dan laat de Primefilm het afweten. Hoewel ik een jaar terug wel tevreden met mijn Primefilm was, zou ik die nu niemand meer aanraden. Onder Windows XP werkt de scanner zeer gebrekkig. Het is voor mij het programma om XP te laten crashen. Verder kan de scanner niet overweg met afwijkende contrasten (onderbelicht of overbelicht beeldmateriaal). Verder ontdekte ik dit jaar dat het zand op een strandfoto (goed belicht negatief) niet goed kon worden ingescand. De details kwamen er niet uit. Dit verschil zag ik toen ik de CD-Rom die ik van de negatieffilm had laten maken een beter kleuren resultaat toonde dan het resultaat van de Primefilm scanner. De scherpte was wel een tikje beter, maar ja, de kleuren en contrast moeten ook goed zijn. Als je genoeg neemt met pakweg 200 dpi (10 x 15 foto), dan kun je ook de foto's gewoon inscannen. Werkt in ieder geval het makkelijkste.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...