Ga naar inhoud

PC doet niks na inbouw cd-rom


Aanbevolen berichten

Ik heb een oude Compaq DeskPro hier staan. Het is een Pentium MMX 233 met 64 mb en een 3GB harde schijf. De computer is volledig geformateerd (alleen command.com staat erop). Ik heb deze getest d.m.v. het diagnose programma van Compaq (F10 indrukken tijdens opstarten) en alles werkte zo te zien naar behoren. Nu heb ik een oude cd-romspeler (48 speed van Aopen) ingebouwd, maar nu doet de computer niets meer. Hij start totaal niet op en het enige wat hij doet is iedere keer "bliep" geluiden laten horen. Er verschijnt totaal niets op het beeldscherm. De cd-rom is volgens mij goed aangesloten (heb dit vaker gedaan zonder problemen) Is er een kans dat er "kortsluiting" is ontstaan door bijv statische elektriciteit?
Link naar reactie
[quote:52e8b4ce25="Thor12"]Nu heb ik een oude cd-romspeler (48 speed van Aopen) ingebouwd, maar nu doet de computer niets meer. Hij start totaal niet op en het enige wat hij doet is iedere keer "bliep" geluiden laten horen.[/quote:52e8b4ce25] Ik sluit me bij Matel aan, haal die CD-Rom speler er eerst uit. En probeer dan weer op te starten. ALs alles okay is, ga dan nog eens na of die speler goed was aangesloten. In alle andere gevallen maak je het jezelf heel erg lastig. Meestal is de IDE controller kabel verkeerd om aangesloten, maar ja, het kan net zo goed wat anders zijn. Enne, soms is er kabel losgeraakt. Gewoon alles controleren. Ook die jumpers dus zoals BOsje al suggereerde.
Link naar reactie
De IDE kabel heeft een rode gestreepte zijde: dit is ALTIJD de kant van de voeding op de HD. Indien je HD jumpers als SINGLE staan: werkt het nooit. Zij moeten op MASTER staan, en de CDROM op SLAVE, tenminste als je op dezelfde kabel aansluit. Indien je twee kabels gebruikt, zet je de CDROM als MASTER als je die alleen gebruikt op de tweede kabel.
Link naar reactie
Ik heb geen idee waar het nu aan lag. De jumpers stonden goed en heb daar heb ik niets aan verandert. Ook het eruit halen van de cd-rom had geen effect. Er gebeurde gewoon niets. Ik heb alle aansluitingen van de diverse kabels etc. nagelopen. Ik weet niet of een kapotte stekker van het beeldscherm de oorzaak kan zijn. De stekker (v.h. beeldscherm) die je achterin de computer aansluit had een paar compleet kromgebogen pennetjes. Deze heb ik weer recht gezet en na het opnieuw inpluggen en opstarten werkte alles!. Wellicht is dit de oorzaak of is er toeval in het spel? Ik weet het niet, maar het werkt weer. In ieder geval bedankt voor al jullie suggesties.
Link naar reactie
Even tussendoor, De rode draad zit dus niet altijd aan de kant van de voeding bij een HD! Een aantal merken, toevallig mijn Fujitsu 5Gb uit de pc van mijn kinderen heeft pin 1 aan de andere kant... Het is dan ook veel beter te stellen dat de gemarkeerde draad op pin 1 moet zitten dat is wel altijd aangegeven. Gelukkig hebben de meeste moderne ATAPI apparaten wel gewoon pin 1 aan de kant van de voeding zitten waardoor er logica inzit. Helaas kun je er niet blind vanuit gaan en dus moet je voorzichtig wezen met de stelling dat die pin altijd aan dezelfde kant zit. Mijn Zipdrive heeft hem overgins ook aan de anderekant...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...