Ga naar inhoud

Rambus of DDR voor mijn niewe p4


Aanbevolen berichten

Ik heb 2 moederborden van gigabyte gezien. (de GA-8IHXP en de GA-8PE557) Ik zag dat het prijsverschil tussen deze twee ongeveer 50 euro was dus vroeg me af wat het verschilkwasx. Na enig zoeken bleek dat de eerste voor rambus geheugen was en de tweede voor ddr. Ook zat er een memorycard reader bij de eerste, wat moet ik me hier bij voorstellen? En wat is beter voor een p4 2,53 Rambus of DDR (Is pc2700 hetzelfde als DDR333?)
Link naar reactie
Naar mijn mening zou ik kiezen voor de rambus geheugen (RIMM 533-PC1066=1.06GB/sec). Voor zo'n snelle processor (P4-2,53 = FSB533) zou het langzamere geheugen een bottleneck kunnen zijn. De snelste DDR is momenteel verkrijgbaar in de type DDR400-PC3200=3200Mbits/sec Als ik het goed begrijp zou het zo moeten kunnen uitrekenen(3200:8=400MB/sec) Ik weet echter niet 100% zeker of het klopt maar als iemand mij wil corrigeren, graag.... :o Van de snelheid van de RDRAM/RIMM weet ik vrijwel zeker dat het klopt. Een memorycard reader kan bijvoorbeeld een geheugenkaart van je fototoestel uitlezen of die van je MP3 speler. Sommige kunnen zelfs meerdere types uitlezen, dat zou je nog na moeten vragen. Ja, PC2700 is hetzelfd als DDR333.
Link naar reactie
Die 'card-reader' is alleen een interface. De 'sleuf' zul je er apart bij moeten kopen. Verder wordt de 8ihxp wel vrij compleet geleverd. Heb hem hier ook met pc1066, en hij bevalt uitstekend. De belangrijkste overweging zal het geld zijn: rambus is beduidend duurder dan ddr geheugen. En dan heb je nu ook nog de afweging al of niet te wachten op ddrII.
Link naar reactie
Dat is nog maar helemaal de vraag. Iedereen roept dat nu wel om het hardst. Maar het is ook duidelijk dat ddr een doodlopende weg is. 166 MHz gaat nog net, 200 niet meer, door grote interferentieproblemen. PC400 borden zijn er wel, maar die draaien langzamer dan PC333, door benodigde conservatievere geheugentimings. Rambus is seriëel, dat heeft daar veel minder last van. Het snelste systeem is nog steeds P4 met PC1066 rambus. PC1200 komt eraan, en ook yellowstone (8x). Ik moet nog zien dat Rambus zomaar van het toneel verdwijnt.
Link naar reactie
[quote:4ed364d590="gerben"]Dat is nog maar helemaal de vraag. Iedereen roept dat nu wel om het hardst. Maar het is ook duidelijk dat ddr een doodlopende weg is. 166 MHz gaat nog net, 200 niet meer, door grote interferentieproblemen. PC400 borden zijn er wel, maar die draaien langzamer dan PC333, door benodigde conservatievere geheugentimings. Rambus is seriëel, dat heeft daar veel minder last van. Het snelste systeem is nog steeds P4 met PC1066 rambus. PC1200 komt eraan, en ook yellowstone (8x). Ik moet nog zien dat Rambus zomaar van het toneel verdwijnt.[/quote:4ed364d590] Intel stopt toch met Rambus ondersteuning? Ze gaan zich nu richten op ddr2,als ik het goed begrepen heb. Rambus is gewoon véél te duur. En één standaard is natuurlijk het beste.
Link naar reactie
Voorlopig is 850E de laatste chipset. Maar als Yellowstone er straks aankomt, moet ik nog zien wat Intel doet. En de SiS 658 chipset is er al. Een standaard zal er nooit komen. Is het tegenwoordig allemaal DDR, over een jaar is het allemaal QDR. En dan is je DDR ook weer antiek. En als men niet meer om de beperkingen van parallel SDRAM heen kan ontwerpen, komt er gewoon weer iets anders.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...