Ga naar inhoud

Computer die harde schijven eet!! Weet iemand een oplossing?


Aanbevolen berichten

Ik heb al een tijdje een nog iets oudere intel celeron 466 Mhz computer met 64 mb intern geheugen en een Biostar moederbord. Na een tijdje ging opeens windows raar doen, hij liep regelmatig vast en starte heel erg langzaam op. Na de harde schijf geformateerd te hebben en windows opnieuw geinstalleerd te hebben bleven de problemen spelen. Tijdens het formateren bleef ie ook een tijdje hangen bij ongeveer 70 %. Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik windows niet eens meer geinstalleerd kreeg. Dit was allemaal nog op de oude 3,2 gig harde schijf. Ik heb toen een nieuwe 20 gig harde schijf gekocht en erin gezet. Het ging 2 weken goed totdat dezelfde problemen weer terug kwamen. Ik heb de 20 gig schijf terug gebracht naar de winkel en een nieuwe meegekregen. Ook deze ging na een dag of 4 weer stuk. Ik ben toen weer terug gegaan en heb weer een nieuwe meegekregen. Ook deze ging binnen 2 dagen stuk. In het totaal heb ik er 4 schijven ingehad in korte tijd en deze zijn allemaal stuk gegaan. Tot overmaat van ramp heb ik de pc weggebracht naar een computerwinkel ter reparatie. Ook zij hebben er een harde schijf ingezet en ook deze was binnen een paar uur stuk en ze durfden het niet aan verder te gaan met mijn pc. Is er iemand die dit probleem kent? Ik weet namelijk echt niet meer wat nu te doen. Ik heb zelf een vermoeden dat het aan het moederbord of aan de voeding ligt. Ik weet in ieder geval zeker dat het niet aan het geheugen ligt. Ik heb er namelijk verschillende typen geheugen ingehad. Ook de processor lijkt me onwaarschijnlijk. Mocht er iemand zijn die die voor mij een oplossing heeft of een tip, laat het me dan weten! MVG, Martijn!
Link naar reactie
Het einge dat men zou kunnen bedenken in dit geval is, dat uw voeding niet meer een juiste voltage doorgeeft, en op die manier de HD vernield. Ik zou in ieder gaval reeds van bij de tweede schijf ook een andere voeding geprobeerd hebben. En goede PC-boer doet dat. Je kan het nogmaals proberen met een andere voeding: de schijven kunnen onder waarborg toch gerecupeerd worden, en de voeding, indien zwaar genoeg, kan je altijd als reserve houden. Tenzij uw relatie met uw leverancier zo goed is, dat hij u een laat proberen. Ik vrees, dat wanneer dat ook niet helpt, er niets anders opzit dan uw PC in de schoenkast bij de oude schoenen te zetten. Tenzij er iemand is die ooit een oplossing voor zo'n probleem heeft voorgeschoteld gekregen???
Link naar reactie
De voeding lijkt mij inderdaad kapot. Er komen veel bossen draden uit de voeding; probeer eens een andere streng waarop je een (oude) HD aansluit. Gaat die ook kapot? Nee, dan gebruik je gewoon een van de andere secundaire strengen van je voeding. Probeer het op een oude harde schijf. Die kan je bij elke stadswerf gratis vinden in een afgedankte PC. Succes.
Link naar reactie
[quote:76fc0128b3="spiderned"]Je kan ook gewoon de voedingsspanningen meten met een multimeter. :wink:[/quote:76fc0128b3] Goede tip! Bdenk wel dat de gemiddelde spanning wordt gemeten, eventuele pieken dus niet. Tja, een IDE controller kan volgens mij ook nog kapot zijn. Enne, in dit geval niks opbergen voor later, probleem oplossen of voeding/moederbord vernietigen. Anders blijft het jezelf of een ander achtervolgen.
Link naar reactie
Ik heb soortgelijk probleem gehad, maar bij mij bleek firewall (black ice)ruzie te hebben met virusscanner (Norton). Op een of andere manier werd de fat verklooid en ging het van kwaad tot erger. Toen ik bij derde schijf perongeluk eerst de firewall installeerde en pas daarna Norton bleek dat niet te lukken. Black ice er afgehaald en geen problemen meer.. Kortom, ook de software kan de schuldige zijn.
Link naar reactie
Ik zou mooi een nieuw mobo én een nieuwe voeding nemen om van het gezeur af te zijn. Heb ooit meegemaakt dat een computer drie printers kapot maakte. Ik hoor het de computerboer nog zeggen: "Nee hoor, aan de computer kan het niet liggen want die doet het prima" - totdat zijn eigen printer na het proberen van een testprintje het ook niet meer deed :wink:
Link naar reactie
Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt. Voedingsspanning bij stekker achter HDD gemeten en deze liep op van 12,4 naar 14 Volt en dus een overleden HDD. Met nieuwe voeding was het probleem over. Dit was bij mijn vorige PC. Bij mijn huidige PC opnieuw problemen met de voeding (naar later bleek). Probleem: bij spellen geen 3D en bij schermbeveiliging van 3D-buizen startte de PC opnieuw op. AGP-kaart laten testen, was OK. PC weggebracht; bleek dat er problemen waren met de 3 geheugen strips. 1 er uit gehaald en PC leek het weer te doen. Nu wel weer 3D! Tegelijk PC opgewaardeerd van 650 > 1200 mHz (Duron). Maar toch opnieuw problemen. Nu startte de PC soms niet eens op; zelfs omschrijving van de videokaart niet en diagnose LED's op mb gaven storing aan. PC weer weggebracht maar niets te vinden. Probleem deed zich thuis weer voor (natuurlijk!!!). Ander monitor geprobeerd; ook geen oplossing. Nieuwe voeding gekocht 350 Watt i.p.v. 300. Na opstarten beeld veel te helder en helderheid teruggezet van 100 > 75. Conclusie: koop een voldoende zware voeding (er ''hangt'' tegenwoordig nog al wat aan een PC) en koop ook kwaliteit (veel PC's staan uren aan en voedingen worden warm).
Link naar reactie
Bijna alle moederborden hebben een diagnose programma meegeleverd. Hiermee kun je neit aleen de Temp. van de cpu en de snelheid van de ventilator(en) aflezen maar ook de belangrijkste spanningen in de computer. de 12v en de 5v worden altijd aangegeven net als de core spanning en de 3,3v als hier vreemde waarde worden aangegeven is ht vaak een ooraak die betrekking heeft op een overbelaste voeding die dan alle spannigen omhoog gaat gooien en dat is niet echt goed. Ik zou daar eens even naar gaan kijken
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...