Ga naar inhoud

Snelheid Promise IDE Controller


Aanbevolen berichten

Hallo. Ik heb een Ultra ATA 100 PCI controller van Promise. Ik merk er alleen weinig van. Nou weet ik toevallig, dat het langzaamste apparaat de snelheid beïnvloedt van het snelste, maar dat geldt toch alleen als ze op dezelfde IDE controller (flat-cable) zijn aangesloten? Ik kan toch een 33 ATA CDrom op de tweede aansluiten en de IBM 100 ATA disk op de eerste en dan ook 100 ATA hebben? Bedankt. Jos
Link naar reactie
Als je handleiding nog eens leest van je controller zul je zien dat je eerste opmerking direct weerlegt wordt: de 2 apparaten op hetzelfde kanaal kunnen onafhankelijk aangestuurd worden en dus op een verschillende snelheid werken. Wel is het zo dat als 2 apparaten op dezelfde flatcable met elkaar data uitwisselen er een vertraging optreedt. Dat is dan puur door de beperking dat de stroom maar 1 kant tegelijk op kan. :D Het is ook zo dat een cdrom op zo'n extra controller niet altijd even lekker werkt. Als die het niet wil doen moet je hem gewoon op de IDE controller van je mobo aansluiten. Overigens is het niet zo dat een cdromspeler op een 80-aderige kabel niet zou werken. Alle IDE apparatuur kan ook met een 80-aderige werken. Het is alleen overbodige luxe voor alles onder UDMA33. Btw. Je merkt op dat je weinig van de snelheid merkt ? -> op wat voor protocol draait de HD en wat zijn de benchmarkresultaten ?
Link naar reactie
[quote:504e4c50fe="Eddy van Wuyckhuyse"] Overigens is het niet zo dat een cdromspeler op een 80-aderige kabel niet zou werken. Alle IDE apparatuur kan ook met een 80-aderige werken. Het is alleen overbodige luxe voor alles onder UDMA33.[/quote:504e4c50fe] Vreemd dat mijn CD-speler dan niet werkt (mijn Writer ook niet) op een 80 aderige kabel en prima werkt op een gewone kabel. "Niet" betekend overigens "meestal niet goed", ik kreeg veel fouten bij het installeren van software en het afspelen van audio. (lag niet aan de kabel want die had ik al vervangen.)
Link naar reactie
[quote:339538664f="Wisja"][quote:339538664f="Eddy van Wuyckhuyse"] Overigens is het niet zo dat een cdromspeler op een 80-aderige kabel niet zou werken. Alle IDE apparatuur kan ook met een 80-aderige werken. Het is alleen overbodige luxe voor alles onder UDMA33.[/quote:339538664f] Vreemd dat mijn CD-speler dan niet werkt (mijn Writer ook niet) op een 80 aderige kabel en prima werkt op een gewone kabel. "Niet" betekend overigens "meestal niet goed", ik kreeg veel fouten bij het installeren van software en het afspelen van audio. (lag niet aan de kabel want die had ik al vervangen.)[/quote:339538664f] Dat is inderdaad vreemd. Technisch gezien verschilt de kabel niet zodanig, alleen is er een aarding aanwezig. Dat maakt dat je met een 80-aderige bij UDMA33 juist wat meer stabiliteit cq. iets hogere performance kunt bereiken. Officieel is er geen 80-aderige vereist maar wordt eigenlijk wel aanbevolen. Ik heb in mijn pc alleen maar 80-aderig. 1 brander, cdrom en dvd en zelfs de zipdisk doen het allemaal uit de kunst. Misschien is het ook nog wel controller afhankelijk en werkt het daarom bij jou niet.
Link naar reactie
[quote:5293cbc691="Jos1966"]Ik heb niet echt het gevoel dat ik aan snelheid gewonnen heb. Is Ata 100 eigenlijk wel echt haalbaar?[/quote:5293cbc691] ATA100 is in praktijk (nog) niet haalbaar. De normale overdrachtssnelheden overschrijden de 66MB/s nog niet waardoor in de meeste gevallen ATA66 al voldoende is. ATA100 is alleen sneller wanneer uit de cache van de HD wordt gelezen. In dergelijke gevallen wordt de 66MB/s overschreden. Normale overdrachtssnelheden liggen zo tussen 30-50MB/s. Wat haal je momenteel ? Meet eens met Hdtach o.i.d.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...