Ga naar inhoud

Een P100 met internet.


Aanbevolen berichten

Wees voorzichtig bij de keuze van je modem. Winmodems vereisen vaak (altijd?) een pentium met MMX (en 166 MHz of hoger) en zullen dus niet werken op een P100. Als je op zeker wilt spelen, kun je een extern modem kopen (serieel, niet USB maar dat zal op die machine niet van toepassing zijn). Heeft tevens als voordeel dat je het ook zonder veel moeite kunt gebruiken met Linux (als dat ooit van toepasing is).
Link naar reactie
Badankt, Helaas kan ik zelfs win95 niet installeren. Heb nu 48mb ram er in. Heb de 'win95' en 'drivers' mappen van de win95 cdrom via m'n desktop naar de P100 gekopieerd (lpt1 kabel). Als ik vervolgens setup.exe uitvoer, dan lukt scandisk etc wel, maar zodraa ik in het grafische gedeelte kom, dan begint het beeldscherm te storen, je ziet allemaal lopende lijnen. Wat is er aan te doen ? Er zit een 1mb vesa 1.2 videokaart in. Is er een mischien een ande os nodig om te internetten ?
Link naar reactie
Strepen op de monitor / onleesbaar scherm duidt op een te hoge resolutie of te veel kleuren. Waarschijnlijk moet je als je in DOS opstart een VESA driver laden zodat Win 95 je videokaart herkent. Win 98 SE heeft dit probleem waarschijnlijk niet (driver ondersteuning is veel beter) en heeft IE 4.0 standaard ingebouwd. Deze IE 4.0 moet je toch upgraden om een beetje leuk te internetten naar 5.5. Bij mij draait WIN 98 op een Pentium 75 met 32 Mb geheugen en 1 Mb Video (S3) en een extern Tornado 28K8 modem. Met een beetje geduld gaat dat prima. Hans
Link naar reactie
Waarschijnlijk helpt het aansluiten van een moderne monitor. Dan zelf de schermmode terugschakelen naar 640x480. Daarna de andere monitor weer aansluiten. Een andere oplossing is om tijdens het installeren van Windows een configuratie bestand te gebruiken. Dit heeft natuurlijk alleen zin als de monitor inderdaad het probleem is. In dat bestand kun je de standaard monitor mode instellen. VOlgens mij is 32 MB geheugen meer dan genoeg voor IE 4, 5 en zo. Als de boel traag is, dan kan dat komen door een trage harde schijf en/of een trage videokaart. Maar wees realistisch, wat is traag? Een schermopbouw van 30 seconden, dat noem ik traag. Een schermopbouw van 5 seconden, tja het is niet snel, maar traag? De modem zal nog meer vertragen. Bij 32 of 48MB geheugen zal Windows vaak gaan swappen. Een trage harde schijf zal dan eerder een vertragende factor worden. Onwerkbaar is weer een ander verhaal. Oh ja, vaak kun je zonder problemen de FSB van 50MHz op 66MHz instellen. Is toch weer wat snelheidswinst ...
Link naar reactie
Een P100 is heel geschikt om als router te gebruiken. Zeker als je er Linux op zet. Win9x/NT kan ook, maar zo te zien lukte het installeren daarvan niet helemaal. Als je Linux installeert zonder grafische interface (en dat zou ik zeker doen, gezien de oude videokaart) dan lukt dat makkelijk op 850MB. Dan kun je er zelfs nog de Apache webserver bij zetten, en evt. Samba zodat je met Windows PCs bestanden en printers kunt delen. Als je niet veel tijd kwijt wilt zijn met het leren van de basis linuxzaken, dan kun je FreeSCO gebruiken. Die kun je op een floppy zetten en dan daarvan booten. Je hebt dan in no time een mooie router/firewall, met webinterface. Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...