Ga naar inhoud

Heeft RAID 0 echt zin?


Aanbevolen berichten

Ik ga heel binnnekort een nieuwe pc kopen, en tot nu toe wilde ik daar twee 60 (misschien 80) GB hdd's van Maxtor (met liquid bearing, ATA133) in zetten. Maar de laatste tijdbegin ik te twijfelen of dat wel zoveel zin heeft, vooral omdat twee harde schijven natuurlijk een stuk duurder zijn dan een :). Misschien kan ik beter gewoon een 80GB nemen, en die eventueel later uitbreiden met nog eentje, of zoiets, of helemaal niet. Iemand ervaring met RAID en niet-RAID? striping gaat het dus over.
Link naar reactie
Ik heb sinds kort RAID 10. Daar heb je vier hd's voor nodig, omdat de overige twee worden gebruikt om een backup te maken. De prestaties zijn dus ongeveer identiek aan die van RAID 0. Je merkt het verschil duidelijk in hd intensieve taken, zoals zoekopdrachten, kopiëren en het laden van zware toepassingen. (BF1942 laadt in een fatsoelijke tijd. Heel prettig :) ) Veel mensen beoordelen een pc op de CPU, maar mijn AXP2100 met RAID gedraagt zich in het dagelijks gebruik een stuk sneller dan een P4 2,8GHz systeem zonder RAID. Ik heb geen benchmarks om het verschil te demonstreren, maar je voelt het verschil gewoon.
Link naar reactie
// Waarom zegt iedereen dat RAID 0 een nadeel heeft. Vertel eens wanneer een HDD kapot gaat. (Eens in de 10 jaar maybe). Ik heb RAID0 en kan het verschil goed merken. Ik heb een AMD 1400TB met RAID0 (maxtor UDMA133 80GB). Een vrind van moi heeft een AMD 1800+XP met gewoon HDD. (UDMA100 IBM). Bij mij laaid Battlefield sneller als bij hem. (en dat scheelt veel)
Link naar reactie
Het is net een ziektekostenverzekering: Hoe groot is de kans nou dat je ernstig ziek wordt? Maar als dat wel gebeurt heb je wel een probleem zonder verzekering. Een nichtje van mij had daadwerkelijk het probleem dat haar hd kapot ging. Ze was dus alle data kwijt. En daar zaten ook dingen tussen van haar werk. Nog niet zo lang geleden vroeg iemand op dit forum ook raad over hoe de data van een kapotte hd terug te krijgen. En bij een kennis van me ging het ook plotseling mis. We praten nu over hd's van minder dan twee jaar oud. Dat is in ieder geval éen zorg die ik niet heb, als bij mij een hd uitvalt ben ik niets kwijt. En hoeveel mensen maken regelmatig een backup van hun schijfinhoud? Echt niet veel.
Link naar reactie
[quote:cb8d9065a3="De Geest Van Oirlo"]Waarom zegt iedereen dat RAID 0 een nadeel heeft. Vertel eens wanneer een HDD kapot gaat. (Eens in de 10 jaar maybe).[/quote:cb8d9065a3] Ik heb er dit jaar 2 onder garantie laten vervangen. Een Seagate 40GB van 1,5 jaar oud en een IBM 60GB van nog geen "dag" oud. Mijn broer had ook nog een defecte Seagate 40GB (0,5 jaar oud) en een kennis van mij een defecte IBM (1 jaar oud). Allemaal dit jaar. TJa, die 10 jaar moet ik dus nog zien.
Link naar reactie
Ik neem ook geen risico's.. met m'n dataHeb gewoon 2 Wdigitals... 1 schijf staat slave en bewaart alleen DATA... en tevens op CDRW. Snelheid ? Tja.. in de specs van PCmark2002 heb ik onder Win98 een score van 1225 tegenover iemand met score 1375 met Raid oplossing. Gewoon een snelle HDD kopen lijkt me handiger voor dat beetje extra... Groet, Aswin
Link naar reactie
[quote:7133bb188a="De Geest Van Oirlo"]Wij hebben thuis een netwerk en ik maak van alle belangrijke data een backup naar een andere pc. Dan kan ik de installatie bestanden nog altijd terug halen.[/quote:7133bb188a]Backup maken kan inderdaad makkelijk over een netwerk, en als je dat niet hebt op een cd ofzo. De truuk is natuurlijk om ook echt regelmatig backups te maken ;).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...