Ga naar inhoud

Primary Slave HDD in WIN XP in PIO-modus, wil niet in DMA


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb een probleem met mijn primary slave (Quantum Fireball lct20 (40 gig 5400 rpm), deze wil binnen Windows XP Pro alleen maar in Pio mode, heb hem wel ingesteld indien beschikbaar DMA, maar hij blijft hem in de PIO mode zetten. Mijn Primary Master is een Maxtor X740d (60 gig 7200 rpm), daarnaast is de secondary master een dvd-rom en de slave een cd-writer... Ik heb een MSI 6340 moederbord met een 1200 MHz AMD en 256 MB RAM, de IDE kaart is geintegreerd en staat in de BIOS voor alles ingesteld als Auto. Hij geeft bij het opstarten ook voor beide HDD's aan LBA, ATA 100, ..... Ik weet dat ze allebei in ieder geval in de DMA mode moeten kunnen draaien en de master doet dat ook braaf nl. UDMA mode 5, alleen die andere niet. Heb de BIOS al geupdate en VIA drivers geinstalleerd... Haal nu een transfersnelheid met de master van 40 MB/s en voor de slave 1.5 MB/s, niet echt geweldig dus... Kan iemand mij helpen???
Link naar reactie
Misschien dat Windows van slag is omdat er kennelijk harde schijven gewisseld zijn? Of was dit toch een bestaande situatie? Draait de bewuste harde schijf in 16 bits compatibiliteits mode? Controleer eerst de IDE instellingen in het register. Soms blijft er een oude, een verkeerde of een conflicterende driver in het systeem te zitten. Als die verwijderd is, de register instellingen goed staan, dan is het probleem ook opgelost. Had onlangs iets vergelijkbaars met mijn eigen K7S5A moederbord. De HD benchmark viel tegen en toen bleek er nog een oude register instelling te staan die kennelijk de boel vertraagde. Ik heb toen van een vergelijkbaar systeem de register instellingen gekopiëerd. Maar ja, dat is natuurlijk niet altijd de oplossing. De bewuste register sleutels ken ik niet uit mijn hoofd, deze waren het bij mij (maar zullen niet overal hetzelfde zijn): [HKEY_LOCAL_MACHINE\Enum\MF\CHILD0000\PCI&VEN_1039&DEV_5513&SUBSYS_55131039&REV_D0&BUS_00&DEV_02&FUNC_05] [HKEY_LOCAL_MACHINE\Enum\MF\CHILD0001\PCI&VEN_1039&DEV_5513&SUBSYS_55131039&REV_D0&BUS_00&DEV_02&FUNC_05] [HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\hdc\0001] 0002 enz. Als er van die laatste meer dan 2 staan, dan zit daar meestal het probleem. Kijk of je iets onlogisch ziet. Oh ja, vanaf 5513 wordt het systeem specifiek, dus even je fantasie gebruiken voor je eigen systeem.
Link naar reactie
Nou hier wordt melding van gemaakt bij www.tweakxp.com, het precieze adres: http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=178 Beetje actiever zijn met zoeken ??????? :-) met deze melding: DMA Mode on IDE Devices Views: 133863 | Print Tweak | 8/12/2002 Just like Windows 2000, Windows XP still fails to set the DMA mode correctly for the IDE device designated as the slaves on the primary IDE and secondary IDE channels. Most CD-ROMS are capable of supporting DMA mode, but the default in XP is still PIO. Setting it to DMA won't make your CD-ROM faster, but it will consume less CPU cycles. Here's how: 1. Open the Device Manager. One way to do that is to right click on "My Computer", select the Hardware tab, and Select Device Manager. 2. Expand "IDE ATA/ATAPI Controllers" and double-click on "Primary IDE Channel" 3. Under the "Advanced Settings" tab, check the "Device 1" setting. More than likely, your current transfer mode is set to PIO. 4. Set it to "DMA if available". Repeat the step for the "Secondary IDE Channel" if you have devices attached to it. Reboot. For a Microsoft artical on setting the DMA mode Click Here. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q247951&LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=cable%20connection&rnk=13&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WINXP Tweak written by or based on information submitted by Lolo LaSida Copyright © 2001-2002 TweakXP.com
Link naar reactie
Had jij dat allang gevonden ? :-) hehe Dan wordt ie in je BIOS omgezet tot PIO en dat signaal doorgegeven na de boot, aan het OS. Dat kan je dan gevoeglijk aannemen. Dit duidt op een niet goede ondersteuning van je HDD door: - IDE kabel ? Neem de 80-conductor cable. - IDE controller op je board ? Draai system-diagnostics - BIOS-update benodigd? - HDD specs bekijken ? Als ie jonger is als pakweg 3 jaar kan dat geen probleem zijn Tja... er wordt iets aan het OS doorgegeven dat ie alleen maar op PIO kan draaien en ligt je probleem dieper... of wellicht nog je chipsetdrivers die AGP, PCI en IDE-controller-settings beheert. Heb je de goede versie ? Tja... nu ben ik uitgeluld even.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...