Ga naar inhoud

Geen passende dopsleutel voor Mobo-busjes?


Aanbevolen berichten

Beste mensen, onlangs heb ik een tweede uitgebreidere computer gereedschapset gekocht dan ik al had. De voornaamste reden om een uitgebreider pc-gereedschapset aan te schaffen, was het feit dat er geen enkele dopsleutel paste op die messingkleurige zeskantbusjes waarop je het moederbord schroeft. Nu merkte ik dat ook in het tweede gereedschapsset geen sleutel zat die paste. Ik wil de busjes vastzetten op mijn systeemkast en vindt het zonde als de busjes beschadigen wanneer ik een gewone tang gebruik. Er zit een meegeleverde dopsleutel bij die bijna past, maar net iets te klein is. De overige zijn allemaal veel te groot. Wie weet waar je een wel-passende dopsleutel kunt kopen, in de gereedschapsetjes speciaal voor pc's zit geen goede maat voor dit messing boutje.
Link naar reactie
= vermoedelijk een Inch maat FF opmeten met een schuifmaatje wat de maat is en een lijstje maken van : 1/64, 2/64(=1/32),3/64 enz Inch en je vind hem waarschijnlijk wel. Engelse sleutels worden dus aangeduid met een breuk dus bv een 5/8 sleutel is 5/8x 25.4= 15.875 mm 1 maat groter dan 5/8 is 6/8 maar dat is dus 3/4 Het is zo'n beetje het domste systeem wat ik ooit heb gezien, en nog dommer is dat amerikanen er nog steeds mee blijven werken :-? Kan ook nog andersom zijn: de dopsetjes die jij hebt zijn engels maar het boutje is metrisch.(2,3,4,5 mm enz) ff kijken wat er op de sleuteltjes staat. Er zijn maar weinig maten in het metrische en engelse systeem die overeen komen.
Link naar reactie
Zowel de afstandshouders als de schroeven waarmee het moederbord vastzit draai ik slechts handvast aan, zonder veel kracht te zetten. Als de krachten op het moederbord zodanig worden dat de schroeven het niet meer houden, dan zijn die waarschijnlijk wel m'n laatste probleem. Lang voor die tijd heb ik al een nieuw moederbord nodig :D Dat de afstandshouders worden meegenomen door de schroeven heb ik nog nooit meegemaakt, maar zelfs als dat wel gebeurt lijkt me dat geen echt probleem. Wat soms wel een echt probleem oplevert is dat sommige pc's zo stevig zijn vastgeschroefd dat je ze nauwelijks los krijgt voor een upgrade.
Link naar reactie
[quote:e255f432c7="egslim"]Zowel de afstandshouders als de schroeven waarmee het moederbord vastzit draai ik slechts handvast aan, zonder veel kracht te zetten.[/quote:e255f432c7] Hmm, persoonlijk is bij mij handvast niet genoeg, dan rammelt de boel binnen de kortste keren. Maarre, als je met handvast bedoeld met zo'n dopsleuteltje lichtjes aandraaien (ik gebruik dan zo'n schroevendraaier model), dan ga ik met je mee. Het vervelende van meedraaien is dat het moederbord een halve centimeter meer ruimte nodig heeft om er uit gehaald te kunnen worden. Verder zal op een bepaalde plek meer opwaartse kracht worden uitgeoefend op het moederbord zonder dat direct zichtbaar is. Zal misschien geen echt probleem zijn, maar ja, het blijft een extra risico.
Link naar reactie
Hou het er maar op dat ze zodanig vastzitten, dat het niet gaat rammelen. :) Met de afstandshouders lukt me dat met de hand, voor de schroeven heb ik wel een schroevedraaier nodig. Als slechts éen van de schroeven problemen geeft met meedraaien kun je eerst de anderen losmaken en vervolgens hoef je het bord niet meer te verbuigen om de laatste - inclusief afstandshouder - los te krijgen. Als verscheidene afstandshouders meedraaien zou ik ze niet éen voor éen losdraaien, maar ze allemaal telkens een beetje losser draaien en dat proces steeds herhalen totdat ze allemaal tegelijk loskomen. Op die manier wordt het moederbord nauwelijks verbogen.
Link naar reactie
Hm, toen ik dit las dacht ik ook al 'sleutel voor mobo-busjes, dat doe je toch met de hand?' Ja dus ;) Tenminste, zo doe ik, en de paar mensen waar ik wel is mee heb samen gewerkt (waaronder 1 'oudere man' die al lang in het vak zit ;)), het altijd.. Bij mij heeft er ook nog nooit een systeem gerammeld o.id. :roll: Je zou idd bij de hardware-zaak-om-de-hoek kunnen vragen of zo zulke tooltjes hebben.. Verder zou ik het ook niet weten, Conrad misschien? Die hebben zelfs anti-statische bandjes ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...