Ga naar inhoud

Philips CD-ROM speler werkt niet


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb bij een kameraad win98 opnieuw geinstalleerd. In zijn PC heeft hij o.a. een Pentium 2 400Mhz, 64MB geheugen, een Asus-moederbord type P2B/P2B-F440BX en een Philips PCA408CD CD-rom speler. De computer is ongeveer 4 a 5 jaar oud. Nu komt het probleem: de cd-rom speler werkt niet (goed) meer. Drivers installeren vanaf een cd voor o.a. de printer, VGA-kaart e.d. pakt ie niet. Bij de verkenner is de CD-rom speler wel zichtbaar, maar kopieren van bijv. bestanden werkt niet (Onder DOS wel, immers Win98 is geinstalleerd) Ik heb de Win98 directory van de Win98-CD gekopieerd naar de harde schijf maar dit gaat zeer traag (ongeveer 20 minuten en dan is het nog niet voltooid) Tevens maakt ie een willekeurig tikkend geluid als er een cd in zit. Voor de nieuwe installatie werkte deze nog perfect. Ik heb de harde schijf opgedeeld in 2 partities (C als Primary en D als Logical) met Partition Magic. (Na het splitten van de harde schijf heb ik de CD-rom [u:96c0f8a605]niet[/u:96c0f8a605] gecheckt of deze het deed!) Daarnaast heeft hij een diskette met drivers voor de CD-rom speler. Deze werkt ook niet en vernieuwde drivers ben ik op het internet niet tegengekomen. Moet ik (met een cd-rom speler van mij) de drivers van het moederbord installeren, of moet ik de partitie verwijderen en met fdisk er een aanmaken? Of moet ik totaal iets anders proberen? Wie kan mij helpen? Alvast bedankt. Groeten van Jeroen
Link naar reactie
hij kan ook net stuk gegeaan zijn volgens Murphy. 1. Doet ie het wel onder dos ? Dat is me niet helemaal duidelijk. Als je hem kan gebruiken in DOS, mbv vd opstartdiskette, en je kan een file ervan kopieren dan zit het dan in je win install 2. Windows heeft zijn eigen cdrom drivers. Gooi in systeem apparaten de hele cdrom weg. Reboot en dan zal windows hem weer moeten vinden en de drivers goed gezet hebben. Check voor de zekerheid weljke drive letter ie heeft gekregen in windows, zou dus minimaal F: moeten zijn. Zet in je config.sys maar gemakshalve LASTDRIVE=Z 3. Gaat het nog niet, dan koppel je de cdrom fysiek af : dus ide en stroom kabel eraf en boot 2-3 keer zodat de drivers ook uit windows sysbckup worden weggegooid. Sluit de boel aan dan moet ie het doen. 4. Heb je drivers vanaf de cdrom in windows geinstalleerd, die moet je voor punt 2 eraf gooien, doorzoek de registry op left-overs
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie, Bosje. Punt 1 is uitgevoerd, maar levert geen resultaat op. Ik begrijp alleen niet waarom de CD-ROM drive letter F moet hebben. Het is een gepartitioneerde schijf (dus C en D) en daarna wordt letter E automatisch gekoppeld aan de CD-ROM drive. Config.sys staat ingesteld op "Z". Daarna ga ik nog even punt 3 proberen. Als dit niet werkt, dan probeer ik Win98 Second Edition, hij heeft First Edition. Ik ga zaterdag naar hem heen, dus hoop ik dat het werkt. Nogmaals bedankt en je krijgt te horen of het heeft geholpen! Groeten van Jeroen
Link naar reactie
tikfoutje c,d, ja E :wink: :P Hoe bedoel je punt 1 werkt niet. Wat voor foutboodschappen geeft ie ? Wordt de cdrom in dos uberhaput gevonden ? Als dat niet zo is grote kans dat ie dan in win niet gaat werken. Geef als je bent gaan repareren daarna uitgebreide info mee, dan kunnen andre forummers er ook op inhaken Succes in het weekend. (ps. win98 of win98se maakt in dit geval niet uit) Maar het is neter Se erop te zetten
Link naar reactie
Ik heb hem gebeld en gezegd dat ie de CD-ROM station even moet verwijderen. Daarna heeft ie de computer opgestart en herkent de PC de CD-ROM als voor de verwijdering. Er heeft dus geen verandering plaats gevonden. De CD-ROM wordt in DOS herkend als je een opstartdiskette gebruikt. Daarna werkt hij foutloos onder DOS. Als het lukt of niet lukt dan zal ik uitgebreide info op de site zetten. Groeten van Jeroen
Link naar reactie
Hallo allemaal, Ik ben bij mijn kameraad geweest en ik denk dat het aan bepaalde cd's ligt. Het maakt niet uit of ze gebrand zijn of niet, sommige pakt ie gewoon niet of nauwelijks. Audio cd's speelt ie perfect af (immers, audio draait op 1 speed). Wat ik dan wel vreemd vind, is dat windows onder DOS wel geinstalleerd kan worden, terwijl ik de directory van Win98 onder windows niet of nauwelijks kan kopieren naar de harde schijf. Wat ik helemaal vreemd vind, is dat ie gebrande cd's beter kan lezen en kopieren naar de harde schijf dan originele cd's. Ik ga nu alle drivers van zijn originele cd's op een cd branden en hopen dat dit gaat werken. Tevens probeer ik de directory van Win98 onder DOS te kopieren naar de harde schijf. Eigenlijk hoop ik dat dit net zo langzaam gaat onder Windows, dan is waarschijnlijk de CD-ROM speler niet perfect meer. Morgen ga ik er weer heen, dan horen jullie wel verder. Bedankt Bosje voor je informatie. Groeten van Jeroen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...