Ga naar inhoud

Gebruik van MaxBlast Plus


Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met het gebruik van MaxBlast Plus? Ik wil het programma gebruiken om een Maxtor 40 GB als slave te installeren in een oude Compaq 486/33, zodat dit systeem in ons netwerk als fileserver kan fungeren (onder Windows '95). Belangrijkste vraagpunten: 1. De installatie instructies op de website van Maxtor stellen dat je er eerst voor moet zorgen dat de schijf goed wordt herkend door het Bios. Maar dáár zit nu net het probleem en de instructies zijn voor mij niet duidelijk hoe in dat geval te handelen. (Het zou wél mogelijk moeten zijn.) 2. Het partitioneren van deze hard disk. Kan/moet dat me fdisk of met MaxBlast Plus? Of kan het ook - achteraf onder Windows - met Patition Magic? 3. Zou als alternatief een nieuwe ATA controller een betere optie kunnen zijn? En bestaan die eventueel ook in een ISA uitvoering?
Link naar reactie
Is er ècht niemand die ervaring heeft met het met behulp van MaxBlast omzeilen van een oud Bios? Ik heb inmiddels alle oude discussie nóg een keer nagelopen en ben één keer tegengekomen dat de combinatie 486 + 40 GB Maxtor + MaxBlast resulteert in een heel erg traag systeem. Zijn er meer zulke slechte ervaringen? Mijn idee was om die 486 als fileserver in het (coax) ethernetwerk te gebruiken, maar dan moet 'ie natuurlijk wel een béétje presteren.
Link naar reactie
Er schijnen goede harddiskmanagers te zijn ik heb zelf er ook ooit eens 1 nodig gehad, maar die werd er door de leverancier bij geleverd. Een traag systeem hoor je er niet aan over te houden voor zover ik weet. Vraag eens bij de leverancier van de HD of hij geen HD manager kan leveren. Ik weet niet of Maxblast + een HD manager is, lijkt mij eerder een tool om
Link naar reactie
Er schijnen goede harddiskmanagers te zijn ik heb zelf er ook ooit eens 1 nodig gehad, maar die werd er door de leverancier bij geleverd. Een traag systeem hoor je er niet aan over te houden voor zover ik weet. Vraag eens bij de leverancier van de HD of hij geen HD manager kan leveren. Ik weet niet of Maxblast + een HD manager is, lijkt mij eerder een tool om een schij in meerdere partities te delen
Link naar reactie
Ik heb wel eens gewerkt met Maxblast. De harddisk moet inderdaad eerst in de bios gezien worden (meestal als een 8 GB disc, wordt ie volledig gezien heb je maxblast niet nodig). Je boot dan vanaf de maxblast diskette en je komt in de utility. Vanaf hier moet je de schijf actief maken en in 1 of meerdere partities verdelen. Je kunt tevens de systeembestanden van win95/98 erop laten zetten als je een bootdisk bij de hand hebt. Wanneer je de pc herstart zal steeds voor het starten van je OS de maxblast utility geladen worden (je ziet dan 2 regels hierover waarbij je op een knop kunt drukken voor opties). Je kunt geen partities aanmaken via Fdisk. Deze zullen dan maar max 8 GB zijn (wanneer in de BIOS de hd als 8Gb gevonden wordt). Deze schijf zul je zo ook niet in een andere computer kunnen inlezen, aangezien je met maxblast een eigen filesystem krijgt (net als bv NTFS standaard niet door Win9x gelezen kan worden). Ik heb zelf nog niets gemerkt dat hd's trager worden met gebruik van maxblast maar zoveel heb ik het ook nog niet gebruikt. Een ISA ATA controller is denk ik moeilijk (of helemaal niet) te vinden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...