Ga naar inhoud

Nieuwe harde schijf.


Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort èèn van mijn harde schijven vervangen door een exemplaar van 80 Gb die ultra ata 133 ondersteunt. Mijn mb ondersteunt echter maar u.a. 33. Omdat al mijn PCI sloten bezet zijn maar ik nog wel twee ISA sloten over heb, dacht ik ; bestaan er ook controllers die in een ISA slot passen?(of trekt zo'n slot dit niet, of zijn ze prijzig?) Hans.
Link naar reactie
Er bestaan zeker controllers die in een ISA poort passen. Echter waag ik te betwijfelen, of die zelfs wel ata33 aankunnen. ISA is namelijk een stuk trager dan PCI. Ik vraag me of zoiets nog wel nieuw te krijgen is trouwens, zal wel tweedehands worden. Als je nog een ide poort op je moederbord over hebt, lijkt me dat een betere optie.
Link naar reactie
[quote:83c6972a18="gerben"]Er bestaan zeker controllers die in een ISA poort passen. Echter waag ik te betwijfelen, of die zelfs wel ata33 aankunnen. ISA is namelijk een stuk trager dan PCI. Ik vraag me of zoiets nog wel nieuw te krijgen is trouwens, zal wel tweedehands worden. Als je nog een ide poort op je moederbord over hebt, lijkt me dat een betere optie.[/quote:83c6972a18] ISA kan d8 ik tot ATA-66 draaien, ATA-100 is al te snel :(
Link naar reactie
Mijn m.b is nog niet eens zo oud, maar ja een Intel dus niet erg vooruitstrevend! Volgens Intel kan het harde schijven tot 132 Gb aan echter alleen ultra ata 33. Is er een merkbaarverschil tussen een ua 33 en ua 66?Enne moet ik dan op het mb wat uitschakelen? Heeft die nieuwe controller ook specifieke drivers nodig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ik dan in ieder geval niet meer de normale flatcables kan gebruiken. Klopt dat? Hans.
Link naar reactie
[quote:a547d53e2b="hans loois"]Mijn m.b is nog niet eens zo oud, maar ja een Intel dus niet erg vooruitstrevend! Volgens Intel kan het harde schijven tot 132 Gb aan echter alleen ultra ata 33.[/quote:a547d53e2b] Dat klopt geloof ik wel. Maar jij hebt gekozen voor 80GB, dus geen probleem. [quote:a547d53e2b="hans loois"]Is er een merkbaarverschil tussen een ua 33 en ua 66?Enne moet ik dan op het mb wat uitschakelen?[/quote:a547d53e2b] Ik denk het niet. Op mijn Gigabyte 5AX (socket 7) werkt dat allemaal probleemloos. Ik gebruik nu zelfs een ATA-100 schijf op dat moederbord. Soms spreekt de chipset een woordje mee en soms moet de harde schijf in andere mode gezet worden (bijvoorbeeld UDMA33). Met een ISA kaartje zul je veel meer snelheid verliezen dan met UDMA33. Met het laatste zul je sowieso weinig verlies merken, denk ik zo. [quote:a547d53e2b="hans loois"]Heeft die nieuwe controller ook specifieke drivers nodig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ik dan in ieder geval niet meer de normale flatcables kan gebruiken. Klopt dat?[/quote:a547d53e2b] Nee. Alleen als de schijf op een ATA66/100/133 controller wordt aangesloten, dan moet dat! Op een normale UDMA33 controller is dat niet nodig. Zelfde verhaal voor specifieke drivers, ik heb er nooit iets wat van gemerkt. Het kan wel zijn dat je de nieuwste chipset drivers beter presteren ...
Link naar reactie
[quote:640ae1f83b="hans loois"]Dus aanschaffen van een ISA ua dma66 controller is w.b.t snelheid niet zinvol? Hans.[/quote:640ae1f83b] Die kun je geen eens aanschaffen :wink: UDMA66 betekent namelijk max 66MB/s doorvoer. Die oude arme ISA poort is maar 16-bits en mag blij zijn als ie over de 5MB/s doorvoer heenkomt en naar een max van 9 (in de praktijk) doorstoomt. UATA33 en hoger is alleen voor PCI geschikt. Zolang je geen PCI poorten vrij hebt kun je dus beter je nieuwe schijf op de IDE van je mobo aansluiten.
Link naar reactie
Tja, als je geld genoeg hebt, vervang de boel. Maarre, als je wat minder goed bij kas zit, gebruik gewoon UDMA33. De kwaliteit van de harde schijf is net iets belangrijker, het snelheidsverlies merk je nauwelijks. Enne, dan zit je nog met je interrupts. Kennelijk heb je nogal veel in computer zitten, dus zal er niet zoveel meer vrij zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...