Ga naar inhoud

Computer crashed voortdurend!


Aanbevolen berichten

Volgende probleem: m'n systeem crashed voortdurend. Er zit echter geen duidelijke lijn in. Soms na 5 minuten, soms al in de BIOS-fase, soms pas na 1 uur. Het is waarschijnlijk geen software-matig probleem, omdat het probleem zowel onder Windows 98 als onder Windows 2000 optreedt. Heb het volgende getest: -geheugen vervangen door ander geheugen -alle insteekkaarten verwijderd behalve videokaart -andere videokaart getest -ander toetsenbord getest -opgestart zonder muis Het systeem blijft echter crashen. Ook loopt de machine wel eens vast als je in het bios aan het bladeren bent. Heeft iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken? Zelf zit ik aan het moederbord te denken, dit omdat ik de andere componenten al vervangen heb. Alle hulp is welkom, want ik weet het zo 123 niet meer. :( Hardware: abit-bh6 256 mb ram celeron 700 mhz nvidia viper 550 1 x 60 gb hd 1 x 20 gb hd 2 x nic (realtek) Overigens heeft het systeem zo'n 4 jaar zonder enig probleem gewerkt. De componenten die erin zitten verdragen elkaar dus prima. Ook zijn er geen firmware updates etc. gedaan.. Ben benieuwd naar reacties..
Link naar reactie
[quote:a6399d2843="Bosje"]volgens mij heb je toch een hardwarematig conflict, alleen welke ? Zou ook drivers kunnen zijn die elkaar bijten Zet het systeem op met alleen de originele meegeleverde drivers, kijken wat er dan gebeurt[/quote:a6399d2843] Drivers die elkaar bijten is uitgesloten, omdat drivers pas bij het starten van het OS geactiveerd worden. Bovendien treedt het probleem op onder Windows 98 en Windows 2000.
Link naar reactie
Spanningswaarden uit m'n BIOS: VCORE: 1.72v VIO 3.29v VTT 1.48 +5v 5.13v +12v: 12,22v -12v: -12.65v -5v: -5.07v Ik ben geen expert, maar dit ziet er volgens mij vrij normaal uit, niet? Over het geheugen: er zitten 2 dimms in van 128 mb, 1 x 100 mhz, 1 x 133 mhz. Deze combinatie werkte bijna 1 jaar probleemloos en ook met 1 x 133 mhz (een totaal andere dimm) trad het probleem op.. Alvast weer bedankt voor het meedenken! :-)
Link naar reactie
[quote:f61e1eae19="senser"]VCORE: 1.72v VIO 3.29v VTT 1.48 +5v 5.13v +12v: 12,22v -12v: -12.65v -5v: -5.07v [/quote:f61e1eae19] Dit zegt niet zoveel. Het gaat erom dat er geen plotselinge spanningswisselingen zijn. Als die zomaar plaatsvinden is het puur toeval dat je ze ziet. Als die erg kort duren, dan kun je die niet op een normale manier meten.
Link naar reactie
[quote:ecf0c88bba="Hans.Vosman"][quote:ecf0c88bba="senser"]VCORE: 1.72v VIO 3.29v VTT 1.48 +5v 5.13v +12v: 12,22v -12v: -12.65v -5v: -5.07v [/quote:ecf0c88bba] Dit zegt niet zoveel. Het gaat erom dat er geen plotselinge spanningswisselingen zijn. Als die zomaar plaatsvinden is het puur toeval dat je ze ziet. Als die erg kort duren, dan kun je die niet op een normale manier meten.[/quote:ecf0c88bba] Ik denk dat het moederbord een grote kans maakt als oorzaak van het probleem. Zo jammer dat dit niet keihard uit te sluiten valt. Heb al gezocht naar testtools, maar echt nuttige software hiervoor niet gevonden.
Link naar reactie
Een dergelijk probleem heb ik eerder meegemaakt toen mijn koeler stuk was. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur, of dat het raam open stond (waar de computer naast stond), de kast open was en de tijd dat het apparaat was ingeschakeld (leek dus op willekeur) liep ook mijn computer vast. Ik had een Athlon processor met een dubbel koelblok waarvan een fan stuk bleek. Kijk in je bios dus ook naar de processor- en systeemtemperatuur en de rpm van je koelers! Succes!
Link naar reactie
Ik ben geen voorstander van het gebruik van 100 en 133 Mhz geheugen door elkaar. Misschien dat er wel een module kapot is en dan kan het best zo zijn dat de nieuwe (vervangende) module (133Mhz) gewoon niet goed werkt op jou 100Mhz moederbord. Ik zou eigenlijk zeggen probeer ergens een goed werkende 100Mhz module te vinden en test het daar ook eens mee. Tot slot is de kans inderdaad groot dat er spanningspieken tussen zitten die merk je inderdaad niet zo gemakkelijk op. Het probleem zou dan wel met een nieuwe voeding zijn opgelost. (ook nog het proberen waard natuurlijk.
Link naar reactie
[quote:9a5d8a2e6c="Wisja"]Ik ben geen voorstander van het gebruik van 100 en 133 Mhz geheugen door elkaar. Misschien dat er wel een module kapot is en dan kan het best zo zijn dat de nieuwe (vervangende) module (133Mhz) gewoon niet goed werkt op jou 100Mhz moederbord. Ik zou eigenlijk zeggen probeer ergens een goed werkende 100Mhz module te vinden en test het daar ook eens mee. Tot slot is de kans inderdaad groot dat er spanningspieken tussen zitten die merk je inderdaad niet zo gemakkelijk op. Het probleem zou dan wel met een nieuwe voeding zijn opgelost. (ook nog het proberen waard natuurlijk.[/quote:9a5d8a2e6c] Volgens mij moet je zonder mankeren een 133Mhz module op 100Mhz kunnen laten werken. Ik heb er iig geen problemen mee (Kingstone geheugen, 128 MB SDRAM)
Link naar reactie
Mijn gedachte was in eerste instantie ook het geheugen. Echter, heb beide modules verwijderd en een andere (goed werkende) 133 mhz module in gedaan. Hetzelfde resultaat, zeer instabiel systeem. Bovendien heeft het geheugen (2 x 128, wv. 100 + 133 mhz) samen bijna één jaar probleemloos gewerkt. Compatibiliteitsproblemen zijn daarom m.i. hier niet aan de orde. Over de evt. kapotte fan: de fan loopt netjes op 4400 rpm en de temperatuur in de kast is ongeveer 25 graden. Dit had ik ook al gecheckt. :x Zijn er ook softwarematige tools die een wankele voeding zouden kunnen detecteren (middels monitoring etc.)?
Link naar reactie
Hier zit nog een Celeron 300a in een ander systeem. Deze kan ik wel eens over zetten het weekend. Wat me echter wel verbaasd is dat het systeem al ruim 2 uur stabiel draait. Er staat nu zo'n huis-tuin-en-keuken ventilator tegen de (open) kast aan te blazen en sindsdien is het systeem nog niet gecrasht. De fan's van het systeem zelf draaien overigens allemaal gewoon zoals normaal. Heel vaag.. :-?
Link naar reactie
[quote:5178d99c8e="water"]Volgens mij moet je zonder mankeren een 133Mhz module op 100Mhz kunnen laten werken. Ik heb er iig geen problemen mee (Kingstone geheugen, 128 MB SDRAM)[/quote:5178d99c8e] Inderdaad dat zou ook moeten, maar helaas voor ons is dat niet altijd (meerdere malen meegemaakt) zo en dan kan je heel lang blijven zoeken naar een probleem zonder dat je het vind. Overigens is het natuurlijk wel vreemd dat hij het gewoon 2 uur doet met een fan ernaast. Probeer het eens door de fan weg te halen, hoelang duurt het dan voordat hij het niet meer doet.
Link naar reactie
Hallo, Geen oplossing maar slechts een ervaring die ik delen wil. Met een progje om de spanning te monitoren viel mij op dat er in de +12 en +5 zo nu en dan een klein piekje te zien was ,een piekje naar beneden ! De voeding gesloopt en gecontroleerd en schoon gemaakt, lagertje gesmeerd en tot slot de printplaat goed bekeken met een vergrootglas met verlichting. Alle soldeerpunten zagen er goed uit alleen van een was de kleur iets grijzer,minder zilverachtig. Toch maar de bout ertegen met wat verse tin, sindsdien geen piekjes en vreemde gedragingen meer. Kennelijk is dat grijzige soldeerpuntje toch wat men noemt een koude las geweest. Als je toch aan het slopen bent denk dan ook eens hieraan! Al ipapa
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...