Ga naar inhoud

grote harde schijf in oude pc ...


Aanbevolen berichten

Ik wil van een oude pc de harde schijf gaan vervangen door een zo groot mogelijk exemplaar (= maximale hoeveelheid opslagruimte voor m'n muziekbestanden, scheelt een boel cd's). Systeem : - Asus P5A-B / Bios versie 1010 (laatste versie) - AMD 300MHz 3D!Now cpu - Win98 SE - Creative DVD-speler + hardware decoder - Monster 3D Sound (wordt vervangen door een Terratec XLerate Pro vanwege de digitale uitgang) Nu is de vraag : - hoe ver kan ik gaan qua grote ? - heb ik speciale software nodig als ik bv een 120 Gbyte schijf wil gebruiken - wat als ik op Linux overstap ?
Link naar reactie
Dat is nu net het probleem ... de handleiding is oud niet up-to-date vergeleken met het bios. En het bios/moederbord zelf is zo oud dat ik me afvraag of een HDD van 80+ Gb wel eens getest is (er staat voor zover ik weet wel iets vaags over een 32Gigabyte limiet ... maar nu de gemiddelde HDD zelfs groter dan dat is ... :( ). Er zijn voor zover ik weet een tweetal limieten geweest voor max capaciteit van een HDD : eerst was het 400 Mb o.i.d. // Bosje maar werken die tooltjes ook voor Linux (of andere OS'en) ?
Link naar reactie
[quote:da554a84a0="Droopy"]Voor zover mij bekend zal een pII een harde schijf ondersteunen tot 32 Gig.[/quote:da554a84a0] Tja, dit zegt niet zoveel. Achteraf gezien, ondersteunde mijn Gigabyte 5AX moederbord harde schijven tot 64MB en dit stond niet in de handleiding. Er was recentelijk alleen een nieuwe Bios versie uitgebracht, en daar kon de informatie van worden afgeleid ... Omdat met de nieuwe Bios HD groter dan 64MB werden ondersteund. Op de Asus site vind ik alleen niet dergelijke informatie voor het P5A moederbord.
Link naar reactie
[quote:0ad8fb6f5d="Hans.Vosman"][quote:0ad8fb6f5d="Droopy"]Voor zover mij bekend zal een pII een harde schijf ondersteunen tot 32 Gig.[/quote:0ad8fb6f5d] Tja, dit zegt niet zoveel. Achteraf gezien, ondersteunde mijn Gigabyte 5AX moederbord harde schijven tot 64MB en dit stond niet in de handleiding. Er was recentelijk alleen een nieuwe Bios versie uitgebracht, en daar kon de informatie van worden afgeleid ... Omdat met de nieuwe Bios HD groter dan 64MB werden ondersteund. Op de Asus site vind ik alleen niet dergelijke informatie voor het P5A moederbord.[/quote:0ad8fb6f5d]64mb>64 gb :oops:
Link naar reactie
[quote:629fb796e6="plextor"][quote:629fb796e6="Hans.Vosman"][quote:629fb796e6="Droopy"]Voor zover mij bekend zal een pII een harde schijf ondersteunen tot 32 Gig.[/quote:629fb796e6] Tja, dit zegt niet zoveel. Achteraf gezien, ondersteunde mijn Gigabyte 5AX moederbord harde schijven tot 64MB en dit stond niet in de handleiding. Er was recentelijk alleen een nieuwe Bios versie uitgebracht, en daar kon de informatie van worden afgeleid ... Omdat met de nieuwe Bios HD groter dan 64MB werden ondersteund. Op de Asus site vind ik alleen niet dergelijke informatie voor het P5A moederbord.[/quote:629fb796e6]64mb>64 gb :oops:[/quote:629fb796e6] Plextor is echt oplettend :P! Je hebt gelijk MB moet GB zijn :lol:.
Link naar reactie
[quote:e0effd06f3="Droopy"]Voor zover mij bekend zal een pII een harde schijf ondersteunen tot 32 Gig. Misschien kan een biosflash er nog wat meer uithalen.[/quote:e0effd06f3] :( de readme & documentatie van die bios bestanden zijn in chinees engels ... (you know it well ... it not clear be ;)) En daardoor is het niet echt duidelijk dat die 32 Gb ook echt mogelijk is. (en of ik na die 32 Gb nog ergens over zo'n grens struikel) :hmm: ik bedenk me net dat ik voor m'n normale pc toch een uitbreiding kan gebruiken (< 1 Gb ruimte vrij en ik moet straks UT'03 installeren zodra dat uit is) ...
Link naar reactie
Dus ik zou bij deze oude pc van alle BIOS-beperkingen af zijn en alleen door het OS nog tegen problemen/beperkingen aan kunnen lopen ? Da's mooi :) Als ik nu zeker weet dat ik de rest van de hardware (= geluidskaart + hardware-decoder voor DVD-speler) onder Linux kan gebruiken dan had ik het probleem helemaal opgelost en dan kan in ieder geval 1 pc 100% Windows-vrij worden. :D
Link naar reactie
Afgezien dus van het installeren van Linux, kun je ook met een tooltje van de fabrikant aan de gang gaan, zoals al eerder door iemand gepost. Ik heb bijvoorbeeld een 10GB HDD in een P166 zitten. Het BIOS maakt er 8 GB van (ook een van die "limieten", zoals ooit 500MB), maar mbv het stukje software van maxtor (MaxBlast heette het, geloof ik) kon ik er toch in z'n geheel bij. Windows NT herkende hem ook helemaal (zonder extra software). Gewoon een partitie maken op het deel van de HDD dat je wel ziet, en dan een OS als Linux of NT/2k installeren. Vandaar uit kun je dan de rest van de ruimte partitoneren. Dan zou het volgens mij moeten werken.
Link naar reactie
:) nog niet helemaal klaar ... maar tot nu toe is het met wat gevloek gelukt :) (1) met 1010-bios hing de pc tijdens het detecteren van de schijf (2) updaten naar 1011-beta van de Asus-site en de bios herkende de schijf correct qua grootte .. Zo ver zo goed ... maar toen wilde Windows de schijf niet zien ... :grrr: heel veel gevloek en achteraf onnodige driver-updates, gerotzooit met beeldscherm & geluidskaar die ineens niet meer herkent worden ... volgt totdat bij mij de Euro valt en ik me realiseer dat ik FDisk moet runnen *DO'H!* ... FDISK geeft wel een griezelige foutmelding tijdens de diskcontrole ("nummer 6, zie fdisk.msg bestand" dat nergens te vinden lijkt ?). Toen gewoon een zo groot mogelijke 1st partitie aangemaakt ... en Windows laat de schijf netjes in de Exploder zien en formatteren lijkt ook goed te gaan. Schijfgrootte die gemeld wordt : 119 Gigabyte (Maxtor had de 'gunstige' Gigabyte = 120 000 000 bytes geteld bij de bepaling van de grootte van de schijf ...)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...