Ga naar inhoud

Raid config werkt niet.


Aanbevolen berichten

Tech info: mamaplank: asus p4b533-e HD: 2x maxtor 80 gig Probleem: Raid config werkt niet. Ik heb de beide HD's op de raid-ata-ide-133 aangesloten met een 80-conductor IDE kabel. 1 als master op IDE-133 (blauw) 1 als master op IDE-133 (zwart) Op de primaire IDE (ata 100) zit de cd-rom en op de sec. zit de brander. Probleem: Hij kan geen HD vinden om op te installeren. Wat doe ik fout?
Link naar reactie
Ik kan in de bios niets vinden over het opstarten via de raid-controller. Ik heb de keuze uit: diskette atapi device (cd-rom) IDE Harddisk Other boot device select (int18 device network) Ik kan de volgorde van deze opstart mogelijkheden wel veranderen, maar ik heb ze allemaal al geprobeerd en er is er niet 1 die de raid-drives neemt?? Meer optie's heb ik niet !! Ehm, wat betreft twee masters op 1 IDE...dat werkt inderdaad niet, maar dat heb ik ook niet... Ik heb 2 ata133 raid aansluitingen (1 blauwe en 1 zwarte) Idem dito voor de normale IDE. De normale IDE: blauw ondersteunt ata 100 of minder en de zwarte ata66 of minder, dacht ik. Bij de raid controller weet ik het niet...volgens mij zijn ze beide ata133??? Hoe dan ook, ik heb 1 master HD op de blauwe met dus 1 80-polige kabel en 1 master HD op de zwarte, ook met een 80-p kabel. Ik kan ook 2 hd's op 1 ata133 kabel aansluiten master/slave, maar dan heb ik mirror en ik wil striping raid!! Je moet volgens het boekje beide (NIEUWE) schijven aansluiten met een eigen kabel als master op de IDE raid controller. Ik kan dan de cd-rom op de normale ide (blauw) als master en de brander op de zwarte IDE ook als master. Tijdens opstarten vindt hij de schijven, maakt een array en alles gaat goed en ik kan opstarten met de w2000 cd-rom. Maar op het moment dat w2k wil schrijven naar de HD, krijg ik de error dat er geen HD gevonden is...wat doe ik fout???
Link naar reactie
Dat hangt er van af of je Raid 0 of 1 gebruikt. Bij Raid 0 worden de schijven gecombineerd zodat het systeem één schijf ziet. Bij raid 1 is de ene schijf een automatische backup van de andere en zal het systeem dus twee schijven zien van 80 Gb Bij mij was in eerste instantie ook een probleem met de installatie. Bleek dat XP pro aan het begin van de installatie de drivers voor de rid-controler wil hebben op een aparte diskette. (Je kreeg op een bepaald moment de optie om via F6 extra stuur programma 's te laden Pas daarna kon XP er verder mee. Bij win2000 zal dat ook wel zo iets zijn denk ik.
Link naar reactie
Yep...eerst met F6 via een diskette de raid-controller installeren is inderdaad DE oplossing om op te starten via de raid-controller...Thanks. Toch heb ik nog een probleem, denk ik? Ik heb het volgende gedaan: Vanaf de standaard bij het moederbord geleverde cd-rom de promise raid controller bestanden gekopieerd naar een diskette. Beide HD's leeg gemaakt incl. partities!! PC opgestart met w2k cd-rom. Tijdens opstarten op F6 drukken en w2k vraagt om de diskette. Druk op E en je kan de juiste driver voor de raid config laden. Daarna zal w2k de schijven op de raid-controller herkennen. Daarna kan je een partitie maken en formatteren en installeren. Maarrrr, als ik daarna w2k opstart en kijk in "apparaatbeheer" dan zie ik het volgende: schijfstations: Promise 1+0 stripe/raid scsi disk device Promise 1+0 stripe/raid scsi disk device scsi- en raid-controller: win2000 promise mbfasttrak 133 lite (tm) controller Ook tijdens het opstarten geeft hij bij het maken van de array de tekst weer die staat onder "schijfstations" Ik heb dus 180 gig tot mijn beschikking, maar volgens mij is dit toch niet goed. Ik moet 1 schijf zien van 160 gig, toch? Wat doe ik fout???
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...