Ga naar inhoud

Allemaal stuk door gebrek aan aarde?


Aanbevolen berichten

We hebben hier 2 pc's staan die beiden op ongeaarde contacten zijn aangesloten. Functioneert al jaren zo, en nooit echt iets nadeligs van gemerkt. Totdat ik onlangs een nieuwe behuizing kocht en een brom kreeg over mijn boxen. Nood-aarde via verwarming getest en ja hoor, brom weg. Sindsdien ben ik eens gaan nadenken: - Een oude pc heeft een kapotte printerpoort. - Een van de 2 gebruikte pc's heeft nu een usb poort die stuk is (2de doet het nog wel). Nu lijken me dit typisch voorbeelden van componenten die kapot gaan door een gebrek aan aarde. Klopt dit, of is het gewoon pech/toeval dat deze dingen stuk gaan, en heeft het een niets met het ander te maken?
Link naar reactie
Als beide PC's niet aan randaarde hangen kan er wel een potentiaal verschil onstaan van de nul tov van de randaarde. Er kan echter nooit een stroom naar aarde gaan lopen in welke PC dan ook. Ik denk dan ook niet dat dit een oorzaak van je probleem zal zijn. kan natuurlijk wel dat 1 van de PC's via de aansluiting naar internet (telefoon of kabaalmodum) een indirecte aarde oppikt. In dat geval kan de nul van de apparatuur van de verschillende PC's een verschillend potentiaal hebben. Alleen verwacht ik niet dat je iets heb t te vrezen dan. Ik heb 1 PC op randaarde en 1 zonder in een netwerk en alles werkt nog altijd.
Link naar reactie
[quote:b5cd9985bb="Rude"]Als beide PC's niet aan randaarde hangen kan er wel een potentiaal verschil onstaan van de nul tov van de randaarde. Er kan echter nooit een stroom naar aarde gaan lopen in welke PC dan ook.[/quote:b5cd9985bb] BIj een potentiaal verschil zal er echt wel een stroom gaan lopen, anders was het spanningsverschil er niet. Alleen als 2 PC's op randaarde zijn aangesloten, dan verwacht ik geen spanningsverschil tussen die apparaten. Maarre, van een ander apparaat (met eigen voeding en niet geaard) of een antennekabel of zoiets, tja dat kan natuurlijk weer wel. Wat ik nogal eens zie gebeuren is het overspringen van een vonk. Er blijkt dan meestal een spanningsverschil van zo'n beetje 100 Volt te bestaan. Telefoon meestal zo'n 40 Volt. Als die vonk ten opzicht van massa overspringt verwacht ik de minste risico's. Is het toevallig een gewoon lijntje, tja, die kan dat meestal niet hebben. Digitale electronica kan meestal iets van 5Volt verdragen. Verder kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn.
Link naar reactie
Het is zeer maar dan ook zeer aan te raden alle toestellen die randaarde ondersteunen deze hier ook op aan te sluiten!!! Als je namelijk ergens mee sluiting maakt kun je je hele pc (of ander app) naar de philipijnen helpen. Ik heb een keer meegemaakt dat iemand na het verplaatsen van zijn pc (op een bureautje) wegens verbouwing weer terug wou aansluiten op zijn (ongeaarde) stopcontact en met de 1e keer inschakelen vloog zijn voeding bijna in de FIK. Hij zij dat de rook er letterlijk uit kwam. Aarde bevorderd (vraag niet hoe) trouwens ook de snelheid van ISDN lijnen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...