Ga naar inhoud

32x cd's aan 16x???


Aanbevolen berichten

[quote:8fc6185dbc="juul"]ze zitten niet in doosjes, gewoon 1 staaf waarrond alle cd's gestapeld zijn.[/quote:8fc6185dbc] Dat heet een 'spindle' :D Wat voor brander heb je? Mijn Lite-On 40125S heeft Smart-Burn standaard aan staan. Smart-Burn zorgt ervoor dat je niet een hogere brandsnelheid kan kiezen dan het medium aan kan. Als ik een 24x CD-R pak kan ik in Nero niet zomaar kiezen om die op 40x te branden. Als ik Smart-Burn uitschakel kan dat wel, maar daarmee loop je natuurlijk wel het risico van allerlei fouten...
Link naar reactie
[quote:37cba15853="juul"]Zou het dan om oplichterij ofzo gaan??? Zou een ander brandprogramma de snelheid anders zien? En kan je zien of ze van goede kwaliteit zijn? De 50 cd's kostten iets meer dan 20 euro, ze zitten niet in doosjes, gewoon 1 staaf waarrond alle cd's gestapeld zijn.[/quote:37cba15853] Een ander programma zal ook op 16X draaien; iedere CDR bevat normaal gezien (er zijn uitzonderingen) een code waardoor de writer weet aan welke snelheid hij maximum kan branden. De door jou gekochte cd's zijn dus max.16x € 20 voor 50 cd's is zeker niet duur. Je bent dus enkel opgelicht wat betreft snelheid, valt nog af te wachten of er niet teveel slechte sectoren aanwezig zijn op het medium. Eddy
Link naar reactie
Ik heb een acer crw24x10x40 die gebruik maakt van seamless link (tegen buffer underrun). Dit kan ik niet uitschakelen in nero, het vakje is grijsgekleurd. Kan dat eigenlijk zomaar dat men cd's verkoopt waar 32x op gedrukt is terwijl ze maar 16x zijn??? Komt dit soort oplichterij met cd-r's vaker voor? Het tegendeel ben ik ook nog tegengekomen: cd's van 16x branden aan 20x (met seamless link aan). Dan moet het toch zijn dat die code die op die cd's staat niet waterdicht is, aangezien het regelmatig gebeurt dat de echte snelheid anders is dan wat erop staat.
Link naar reactie
Ik heb hier een aantal verschillende CD's door Lite-On's Smart-Burn utility aan de tand gevoeld. Dat programmaatje laat zien wat de maximale snelheid is waarmee je die CR-R/CD-RW kan branden in een Lite-On brander. Sentinel 32x : SMART-BURN Speed Limit = 40X TDK 12x :SMART-BURN Speed Limit = 16X TDK 24x : SMART-BURN Speed Limit = 40X Kodak 8x : SMART-BURN Speed Limit = 32X Kodak 12x : SMART-BURN Speed Limit = 32X Philips 8x : SMART-BURN Speed Limit = 24X Dynabyte 12x : SMART-BURN Speed Limit = 40X Traxdata 24x : SMART-BURN Speed Limit = 32X Dit lijstje laat zien dat ik deze CD's op een hogere snelheid mag branden in m'n Lite-On, of het ook goede resultaten oplevert is natuurlijk een andere kwestie...
Link naar reactie
Ik heb met [url=http://www.liteonit.com.tw/zip/SBMC32.zip]deze tool[/url] zo'n cd getest, dit zijn de resultaten: This Disc is designed for CD-RW/COMBO Drive Only Disc Type, Material = CD-R, Cyanine ATIP Lead-in = 97m 27s 00f Norminal Capacity = 702.83MB (79m 59s 74f) Disc Manufacturer maybe = Csita SMART-BURN Speed Limit = 32X Er staat 32X, maar ik heb geen liteon cd-rerwriter maar een acer die Seamless Link gebruikt i.p.v. Smart-Burn. Ik ben nog op zoek naar een tool die cd's test met Seamless Link (als dat bestaat). Maar waarvoor staat die 32X nu eigenlijk? Is dit de max speed met Smart-Burn, of de normale snelheid van de cd? En verschilt dit met andere brandtechnieken zoals Seamless Link?
Link naar reactie
Smart-Burn is niet de naam van de buffer underrun technologie in de Lite-On's, maar een utility die kijkt wat voor CD-R er in de drive zit en hoe snel die CD-R maximaal en optimaal beschreven kan worden zonder schrijffouten. Het programma dat jij gebruikt is een oude versie, ik heb versie 2.1, de nieuwste versie staat hier: http://www.liteonit.com/zip/SMARTBURN.zip Het programma doet precies 't zelfde wat de brander doet als je een CR-R in de lade stopt. Als Smart-Burn is ingeschakeld zal je de CD-R niet sneller kunnen branden dan de door Smart-Burn aangegeven snelheid.
Link naar reactie
Deze versie geeft 16X aan i.p.v. 32X. Net zoals nero dus geeft. Ondertussen ben ik erachtergekomen dat ieder schrijfprogramma 16x zou aangeven, aangezien het programma het telkens haalt van de hardware. Betekent dit nu dat ik hoe dan ook niet vlugger dan aan 16x kan schrijven op cd's die zogezegd 32x zijn? Zouden deze cd's dan misschien wel vlugger kunnen beschreven worden in een andere cd-rewriter? Ik heb gelezen dat iemand dit probleem ook had en dat het gedeeltelijk opgelost was door de firmware te upgraden. Hij kon dan cd's van 48x met z'n 48x rewriter aan 20x schrijven i.p.v. aan 16x met de oude firmware. Het probleem is dat de firmware van mijn rewriter nooit wordt geupdate :evil: (zie: [url]http://www.benq-eu.com/ServiceAndSupport/Drivers/drivers.cfm?product=294[/url]) Ik hoop dat er toch een methode is om die cd's (iets) vlugger te kunnen beschrijven.
Link naar reactie
Het is gewoon cd-r van beduidend mindere kwaliteit. Ik zou ze niet hoger branden dan 16x. Kan je ze niet terugbrengen ? Ik koop ook spindle's maar dan in cake-vorm. Lekker opgeborgen. Gebruik "witte merken" als Arita, Platinum etc.. Meestalk bij die spindle die jij kocht staat er meestal geen een verwijzing naar merk of zo. Je koopt dan wat de verkoper zegt dat het is. Collgea heeft ook zon spindle gekocht als jouw (alleen 100 stuks), en kon de meeste als onderzetter gebruiken. Het is geen maatstaf maar cd-r kopen zonder enige verwijzing, NEE :wink:
Link naar reactie
[quote:806acd6f01="Bosje"]Het is gewoon cd-r van beduidend mindere kwaliteit. Ik zou ze niet hoger branden dan 16x.[/quote:806acd6f01] Ik kan ze moeilijk terugbrengen naar een grootwarenhuis. Het merk (distributeur eigenlijk) is exel. Maar wat betekent mindere kwaliteit in praktijk? - slecht tegen krassen? - gaat niet lang mee? - in veel stations niet leesbaar? - veel fouten ofzo op de gebrande cd's? - ... Of valt dit allemaal wel mee zolang ik ze brand aan 16x?
Link naar reactie
[quote:5699456b30="juul"][quote:5699456b30="Bosje"]Het is gewoon cd-r van beduidend mindere kwaliteit. Ik zou ze niet hoger branden dan 16x.[/quote:5699456b30] Ik kan ze moeilijk terugbrengen naar een grootwarenhuis. Het merk (distributeur eigenlijk) is exel. Maar wat betekent mindere kwaliteit in praktijk? - slecht tegen krassen? - gaat niet lang mee? - in veel stations niet leesbaar? - veel fouten ofzo op de gebrande cd's? - ... Of valt dit allemaal wel mee zolang ik ze brand aan 16x?[/quote:5699456b30] 4x ja, en 1x Nee. Ik ben afgestapt van goedkope merken. bestel mijn cdr's tegen woordig bij cdfreaks.com en dan weet je dat je een redelijke cdr krijgt. (ze verkopen geen slechte zeggen ze ;) )
Link naar reactie
lees het topic nog eens door. je noet er zelf een paar. mindere kwaliteit is ook jouw probleem 32x cdr gekocht en de branders zeggen 16x. Houdbaarheid, betrouwbaarheid ook na enkele jaren. CDr te lezen in meerdre apparaten, andere pc,s auto-cd etc.. [b:4a750df0a1]Je moet zelf verschillende merken uitproberen (gewoon een paar ruilen met vrienden) icm je brander[/b:4a750df0a1]. Een A-merk is niet per definitie beter dan een b-merk. Koop vervolgens de cd-r die voor jouw idee het beste is. Van Philips cd-r kan je zeggen : ze zijn gewoon goed....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...