Ga naar inhoud

monitor 'flitst' steeds vaker; vorige ging ook zo stuk.


Aanbevolen berichten

Hallo, Op mijn systeempje gebruik ik een Eizo Flexscan monitor F56. sys: 1280 x 1024 / 75 Hz 0.26 mm Dot Pitch CRT fH: 27-86 kHz/fV: 50-160 Hz en op w98 gebruik ik de fabrieksstuurprogramma's van eizo voor dit model. mobo: Aopen AX59pro (super socket 7) cpu: 300 mhz AMD, (overgeklokt naar 333) video: diamond speedstar a90 De regelmaat waarmee het beeldscherm nu flitst wordt steeds groter. Ik geloof dat het flitst om overtollige spanning af te vloeien of iets dergelijks - geen idee. Het eerste jaar dat ik deze 2de hands monitor gebruikte deed 'ie dit bijna nooit. Mijn vorige monitor was een CTX en gedroeg zich precies hetzelfde toe 'ie twee jaar oud was. Het flitsen werd progressief frequenter en uiteindelijk gaf het apparaat de geest. -Zijn het soms hardware-instellingen die daar debet aan kunnen zijn? -In de bios of elders? -Is het voltage te hoog of te hoge pieken? -lekkende buizen? Heeft iemand een idee of ervaring met dit verschijnsel? Beste groeten, BB.
Link naar reactie
Hoi. Het flitsen zoals je beschrijft lijkt erop dat de kabel van de hoogspannings cascade (in de monitor) staat te sproeien zoals dat heet. Doordat deze kabel (die eruit ziet als een bougiekabel) +/- 35000 volt aan de beeldbuis toevoerd kan het gebeuren doordat binnen in de monitor zich stof ophoopt rond de plaats van de aansluiting op de beeldbuis, er vonk overslag plaats vind. Stof is namelijk best wel een goede geleider vandaar. Je kunt daar zelf wijnig (trouwens ook niet verstandig met deze hoge spanningen) aan doen, maar in de vakhandel zullen ze het probleem wel kunnen oplossen. Meestal volstaat het de monitor inwendig goed te reinigen, en eventueel de cascade te vervangen want door het vonken verbrand de aansluitplug namelijk waardoor het probleem steeds erger wordt omdat de plug steeds slechter contact maakt met als uiteindelijk resultaat een kortsluiting in de cascade zelf (monitor defect), of erger nog een spontaan ontbranden van de monitor. Laat er voor de zekerheid even een deskundig iemand naar kijken dan weet je het zeker. :wink:
Link naar reactie
[quote:17aa60999e="bluebear"]Ok! zo gebeurt dat dus. Ontladen, zelf openmaken en schoonmaken echt geen optie? Bedankt![/quote:17aa60999e] Als je het risico wilt lopen is dat jou keuze. De hoogspanning is wel een gelijkspanning, en je zult er niet dood door gaan maar het bijt je wel behoorlijk (figuurlijk gesproken dan) Nogmaals het is echt werk voor de Pro, en ik heb gezegt dat de connector langzaamaan verbrand waardoor het contact slechter wordt. In zo'n geval is het beter de cascade te laten vervangen (gaat ie weer jaren mee) :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...