Ga naar inhoud

Conflict USB poorten?


Aanbevolen berichten

Op mijn moederbord MSI K7T Turbo (VIA KT 133) met Duron 1 GHZ ziiten standaard 2 USB poorten en in de doos zat nog een aparte bracket met 2 extra USB aansluitingen. Tot nu toe had ik mijn Logitech USB muis en mijn Epson 740 via de 2 USB poorten op het moederbord aangesloten. Gisteren kregen wij Internet via ADSL met een USB modem. Ik heb de muis naar de bracket verplaatst en het USB modem dus naast de Printer aangesloten op de moederbord USB poort. Resultaat: 1. muis werkt ook op bracket USB poort zonder problemen. 2. USB modem werkt als een zonnetje. 3. Printer werkt niet meer; erger nog: zo gauw ik een printopdracht geef loopt de computer totaal vast. Wat is hier aan de hand? PaulusP
Link naar reactie
Dank voor het meedenken, maar als de twee extra USB poorten op die bracket verkeerd zouden zijn aangesloten dan zou de Logitech USB muis (die hier op is aangesloten) toch een probleem moeten zijn? Maar het is juist de printer (op de moederbord USB poort en waarvan ik de USb plug niet heb aangeraakt) die ineeens het probleem is. Voordat ik het USB modem aansloot, werkte mijn printer perfect: wat kan dan een nieuwe driver voor verschil maken? PaulusP.
Link naar reactie
[quote:1b0e5e5a51="PaulusP"]Voordat ik het USB modem aansloot, werkte mijn printer perfect: wat kan dan een nieuwe driver voor verschil maken? [/quote:1b0e5e5a51] Heel veel. Een USB poort is een leuke vinding maar vraagt toch wel een goede driver. Elk apparaat krijgt van de computer een bepaalde tijd om data te versturen en/of te verzenden. Om er voor te zorgen dat meerdere apparaten tegelijk kunnen werken zal per seconde voor alle mogelijke apparaten even tijd gemaakt moeten worden. Een muis is USB apparaat die wat minder belasting betekent voor een USB poort, een printer vraagt veel en een USB modem kan ook wel wat data binnen krijgen. Het slechte nieuws is dat kennelijk één van de apparaten zich niet aan de USB regeltjes houdt, cq. dat het USB protocol niet waterdicht is. Ik ga uit van het eerst :roll:. Dat zou dus kunnen betekenen dat of de printer driver of de modem driver zicht niet aan de regeltjes houdt. Het is wel zo dat de printer vastloopt, dat wil nog niet zeggen dat de driver daarvan fout is. Het maakt die driver wel verdacht, dat wel. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een Primefilm scanner een USB-SCSI adapter. Ik ontdekte dat die apparaten niet op iedere USB poort correct functioneerden. De primefilm kan ik op mijn computer alleen maar via een USB-hub gebruiken. En onder Windows XP werkt het dan nog niet goed. Waarom? Dat weet ik niet. Ingeval van Primefilm verdenk ik de driver. Programmeren is best wel een moeilijk vak. Als data volgens een strak protocol verstuurd moet worden, en er raakt bij uitzondering 1 bitje of bytje zoek, dan zal alles in de soep lopen. Een goed apparaat (en goede software) doet aanvullende foutcontrole en lost die fouten ook op :-?. Maar nogmaals het kan zijn dat het USB protocol ook te kort schiet maar aannemelijker lijkt me dat er te enthousiast een foutieve driver is vrij gegeven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...