Ga naar inhoud

IDE 1 vs IDE 2


Aanbevolen berichten

Hallo, Voor de die-hards waarschijnlijk een heel eenvoudige vraag. Hier komt ie: Op welke IDE connector sluit ik welk apparaat aan. Momenteel zit het bij mijn pc als volgt: - harde schijf (master) op IDE 1; - cd-speler (slave) op IDE 2 - cd-brander (master) op IDE 2. Nu heb ik bij het installeren van software via de cd-speler vaak problemen, omdat de cd-brander continue verifieert of er een cd aanwezig is. Dus, telkens wordt de brander even geactiveerd. Dit werkt zeer vertragend. Ik heb dus het vermoeden dat mijn cd-speler en brander niet goed aangesloten zijn. In de huidige Computer Idee wordt gesteld dat de pc als volgt aangesloten zou moeten worden: - harde schijf (master) op IDE 1; - cd-speler (slave) op IDE 1; - cd-brander (master) op IDE 2. Daarentegen wordt in het instruktieboekje van de brander heel duidelijk gesteld dat de cd-speler/-brander nooit op dezelfde IDE-connector mag worden aangesloten als de harde schijf. Ik heb elders eens gelezen dat de wijze van installeren zoals Computer Idee het voorstelt, de prestaties van de harde schijf geen goed doen. Echter, het advies van Computer Idee lijkt mij wel logisch. Waarom zou de fabriekinstelling van de speler anders "slave" zijn en die van de brander "master". Hoe zit dit? Alvast bedankt voor de reacties!
Link naar reactie
Een redelijk moderne computer zou totaal geen problemen mogen hebben met een CD-speler en een brander samen op 1 IDE. Vroeger was het zo dat een traag apparaat een snellere broer op dezelde IDE vertraagde omdat de langzaamste de maximale snelheid bepaalde. Dat is ook in de moderne PC's niet meer het geval. Er kan gewoon op verschillende snelheden worden gepraat. Concluderend: het maaks vrij weinig uit op welke IDE je de apparaten aansluit. Het zou toch wel moeten werken, zeker bij de redelijk nieuwe computers. Een ander verhaal is dat sommige apparaten niet zo goed overweg kunnen met apparaten van een ander merk. Niet vaak meer, gelukkig, maar het komt nog wel eens een enkel keertje voor. Ook dat is een kwestie van even uitproberen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...