Ga naar inhoud

FAT32 versus NTFS


Aanbevolen berichten

NTFSdos bestaat, en zonder dat programma (niet gratis) was ik nu al mijn belangrijke documenten kwijt. Vroeger had ik dual boot: win ME en win XP (wat ik trouwens weer ga doen). Win XP stond op een NTFS partitie, win ME op FAT32. Na problemen met win XP die niet meer wou opstarten heb ik met NTFSdos m'n bestanden van m'n NTFS partitie gered. NTFS is naar het schijnt inderdaad sneller in win XP, maar daar heb ik effectief nooit iets van gemerkt. Wel is het zoeken veel trager op een NTFS schijf (bij mij toch). De NTFS indeling wordt eigenlijk alleen maar benut bij echt grote schijven, in jouw geval zal je waarschijnlijk geen verschil merken. Bij kleine schijven/partities zal NTFS zelfs trager lopen dan FAT32. Nu weet ik wel de juiste groottes niet. In jouw geval, met een schijf van 20gb, zou ik zeker voor FAT32 kiezen, want: - snelheid: in jouw geval waarschijnlijk geen verschil - veiligheid: NTFS niet leesbaar in dos, kan voor veel problemen zorgen Indien ik je niet heb overtuigd om toch voor FAT32 te kiezen, zorg dan zeker dat je 1 partitie hebt die FAT32 is, het kan je een hoop ellende besparen.
Link naar reactie
Veiliger tegen dataverlies: in theorie klopt dat wel ja. Maar ga eerst even na of je daar problemen mee had toen je nog met FAT32 werkte. Ik heb er iig nog geen last van gehad, en daarom vind ik dan ook dat dat voordeel niet echt moet worden meegerekend. Als je trouwens wilt dat je bestanden superveilig staan, dan ga je een hardware oplossing zoeken, zoals met RAID een backup schijf of gewoon alle belangrijke dingen elke week ofzo op CD-R(W) zetten. Het kan immers altijd gebeuren dat er wat met je schijven is, ongeacht het bestandssysteem. Het komt veel meer voor dat mensen bestanden kwijt zijn dankzij een windows installatie die volledig 'kapot' is, terwijl alle belangrijke bestanden op een NTFS partitie staan. Zolang je geen problemen ervaart met FAT32 raad ik aan om niet naar NTFS te veranderen.
Link naar reactie
Met NTFS hoef je geen schijfcontrole uit te voeren na een crash (nu komt dat met win2k niet zo vaak voor hoor), en ook quotabeheer is een optie. Tevens is de compressie beter. Je kunt je 20 gb schijf beter in 5, 5, 10 en een beetje verdelen, dan kun je je documenten op een andere partitie in FAT 32 houden en bij nood win98 snel effe installeren (tsja, je moet toch een collectie OS'en opbouwen, he?)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...