Ga naar inhoud

Trage opstart Compaq 200mhz


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een oudere pc gekregen van compaq om lichte werkzaamheden te doen en te fungeren als een back up! Nu is het probleem dat hij meer dan vijf minuten bezig is om windows 98 op te starten. Eerst komt het compaq logo 3 minuten in beeld en daarna 2 minuten lang een zwart scherm. Al die tijd zie en hoor ik geen activiteiten op de harde schijf. Vandaar mijn vraag; waar is die bios al die tijd mee bezig? En is er wat aan te doen! Ik weet dat het een beetje uit de tijd is, maar misschien dat een van u nog wat tips heeft uit het grote grijze verleden! Bij voorbaat dank J.
Link naar reactie
geachte heer, de config sys geeft aan; device=c:\windows\command\display.sys con=(ega,,1) Country=031,850,c:\windows\command\country.sys Autoexec.bat; Mode con codepage prepare=(850) C:\windows\command\ega.cpi) Mode con codepage select=850 Ik begin net met deze pc hobby dus ik heb er niet zo veel verstand nog van, maar ik geloof niet dat dit ongebruikelijk is, toch? Ik geloof ook niet dat het een OS probleem is maar meer een bios probleem, maar zeker weet ik dit niet. Deze uitspraak is gebaseerd op het feit dat ik al een nieuwe installatie gedaan heb en nu dezefde opstartproblemen heb als onder de oude installatie. U alvast dankende
Link naar reactie
Heb je er soms een nieuwe harde schijf in geplaatst? ik heb een paar keer gehad dat een Compaq (en ook een IBM) er minutenlang over deed om tot opstarten over te gaan als ik er een grote harde schijf in zette. Een goede reden daarvoor heb ik nooit kunnen vinden, maar bij m'n IBM was het ineens opgelost toen ik een ander apparaat (2e HD of CDROM) op de 2e IDE-controller aansloot!
Link naar reactie
Het kan idd wat langer duren om die machine op te starten in een P200 zit waarschijnlijk nog het stokoude EDO geheugen wat natuurlijk veel minder snel is dan SDRAM .. en natuurlijk betreft het een naar huidige maatstaven langzame processor dus duurt het natuurlijk wat langer om je windows 98 op te starten. Tevens kan het ook aan een nieuwe harddisk liggen omdat 'merk' machines nogaleens moeilijk kunnen doen over andere harddeschijven dan van hun eigen merk ... ik heb dit bij bijvoorbeeld de Aptiva serie van IBM meegemaakt .. en Digital/Compaq had ook van dit soort trekjes ..
Link naar reactie
[quote:c3b00a9f60="skunkah"]Het kan idd wat langer duren om die machine op te starten in een P200 zit waarschijnlijk nog het stokoude EDO geheugen wat natuurlijk veel minder snel is dan SDRAM .. en natuurlijk betreft het een naar huidige maatstaven langzame processor dus duurt het natuurlijk wat langer om je windows 98 op te starten. [/quote:c3b00a9f60] Dit is natuurlijk pure onzin..... Toen ik nog met P200 (lees pentium 1 series) werkte duurde het niet meer dan 0,5 tot 1 minuut voordat windows was opgestart. Dit zal denk ik ook niet aan de bios liggen zolang er geen ingrijpende nieuwe hardware is geplaatst (te denken aan een nieuwe HD). Kijk eens bij netwerk eigenschappen staat daar een externe toegangsadapter geinstalleerd? Verwijder die eens, tenminste als je verder geen modem in je PC hebt zitten (of hem niet gebruikt).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...