Ga naar inhoud

CDRW werkt alleen met "gloednieuwe" CDs


Aanbevolen berichten

Ik heb een vervelend probleem met mijn CDbrander. Dat is een Philips 1208K/00 of wel een 12x8x32 Intenal CDRW Drive (zo staat hetop de doos). Tot voor kort kon ik met deze brander en het programma Adaptec Easy CD Creator 4 alles branden wat ik wilde branden: mp3 CDs, andere gegevens CDs, muziek CDs en straightout kopieen. Op de een of andere manier is er onlangs iets fout gelopen en was de CDbrander niet meer te bewegen zelfs nog maar één CD te branden, ook niet met het zozeer aangeprezen (in C!T van juni 2002) Easy Audio Copy (met alle genoemde instellingen doorgevoerd - oef! is dat langzaam!) Ik heb toen in wanhoop alle CDbrander programmatuur van mijn HD verwijderd, computer uitgeschakeld, 40-aderige kabel van de CDbrander losgetrokken, computer weer aan, wat gewerkt met diverse andere programma's, computer weer uitgeschakeld, 40-aderige CDbrander-kabel weer (goed) vastgemaakt, computer weer aan, Philips CD-R/RQ Internal drives CD gedraaid (alleen CD1, CD2 zat er van begin af aan niet bij, maar wordt wel naar gevraagd op scherm) en Adaptec Easy CD Creator 5 Basic geinstalleerd. En nu komt het: Als ik een CD wil kopieeren, begint het programma normaal, herkent na enige tijd de bronCD, kijkt of er een CD in de branderlade zit, en vraagt dan om een àndere CD om op te kopieeren. Ik heb al heel lang een klein werk-voorraadje blanco CDs (zeg zo'n 15 tot 20 stuks van diverse makelijk) bij de hand in mijn werkkamer, dus geen bezwaar. Alle CDs die ik uit die voorraad betrek, zitten nog allemaal in hun celofaan jasje, m.a.w. ze zijn altijd "brandnieuw" en absoluut blanco. Maar... de brander blijft vragen om een àndere CD. Na zo'n stuk of 4 verschillende CDs uit mijn voorraad geprobeerd te hebben (zonder resultaat), heb ik een CD uit een net aangeschaft pak van 10 (Maxell CD-R 80 XL - speciale aanbieding bij Dirksen) te voorschijn gehaald, celofaan verwijderd, CD in branderlade. En ja hoor! ditmaal bingo! Het branden begon en werd na een klein half uur (4x600 snelheid) beeindigd. Ik begrijp hier niets van. Waarom zou die brander kunnen differencieren tussen een "oude blanco" nieuwe CD en een werkelijk "gloednieuwe"(?) CD? Kan ik dat "oude"voorraadje nu maar beter in de vuilnisbak deponeren? De periode van zeg zo'n 6 tot 8 maanden in mijn kamer kan toch niets aan die "oude blanco" CDs hebben veranderd? Alle andere soorten (mp3, enz.) CDs worden (tot nog toe) wel op die "oude blanco" CDs (na wat gezeur van het programma) gebrand... Niet dat ik veel CDs kopieer, helemaal niet, hooguit nu en dan eens een uit mijn eigen verzameling om die in de huiskamer te gebruiken in plaats van alleen op de PC (we hebben onlangs een nieuwe geluidsinstallatie gekocht mèt CD-wisselaar; op de vorige speelden we alleen cassettes en LPs). Hopelijk kan iemand vertellen hoe ik mijn CDbrander weer helemaal "normaal" kan laten werken - dus ook kopieeren zonder naar een nieuwe CD te vragen! PS. En als dat niet mogelijk zou blijken, wat moet ik dn met de CDs (intussen zo'n 7 stuks) die door de brander "geweigerd"zijn? Volgens mij zijn die nog altijd blanco en dus te goed om ze als onderzettertjes te gaan gebruiken....... Con Schröders (c.schroders)
Link naar reactie
Nou in het cellofaan zal het zonlicht wel meevallen. Ik vermoed dat je philips brander het aan het begeven is. Of in ieder geval eens goed schoongemaakt moet worden (de lens). Er zijn schoonmaak cd's voor maar daar hoor ik verschillende berichten over (dus dat ze slecht zijn voor de brander). Mocht de Brander het helemaal begeven binnen kort en u zoekt vervanging zou ik eens kijken naar een Lite-on brander, die hebben op dit moment de beste prijs\kwaliteits verhouding. [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/63?Query=&Action=&Order=Prijs]Indicatie van prijzen[/url]
Link naar reactie
Sluit me aan bij vorige conclusies. Je kan nog een ding proberen om zeker te zijn. Een schone installatie van windows (format c:). (het kan ook zijn dat je windows instabiel is geworden) Komt het probleem hierna nopg steeds voor, dan een nieuwe brander aanschaffen (Lite-on bij voorkeur, heb ze laatst gezien voor 60 euro) :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...