Ga naar inhoud

IDE-kabel verknipt -mag dat?


Aanbevolen berichten

Omdat m'n twee harde schijven (IBM Deskstar 60 GB ATA 100) zo lekker dicht bij m'n Highpoint Raid-controller zaten, dacht ik: zonde van die lange IDE-kabels, ze versperren de luchtstroom maar. Beide schijven als master op hun eigen Promise-IDE-kanaal, dus twee keer het langste stuk van de IDE-kabel afgesneden met een scherp hobbymes (altijd van je af ;-)). Maar nu beweert de raid-controller dat beide schijven op ATA33 werken, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ligt het aan het snijden, of kan er iets anders mis zijn? Epox 8k5A2+ moederbord (KT333) 512 MB PC333 Gigabyte AP64D-H (Radeon 8500) IBM Deskstar 61 GB ATA100, tweemaal Pioneer DVD op IDE 1 LiteOn cd-rw op IDE 2
Link naar reactie
Ja, waarschijnlijk ligt dit aan je (van je af) snij activiteiten. Vanaf ATA66 moet je 80 aderige kabels gebruiken ipv de oudere 40 aderige. De extra aders zorgen ervoor dat interferentie (storing) niet optreed. Waarschijnlijk maken niet alle aders meer contact. Als je je airflow of orde wilt verbeteren in je kast kun je het best [url=http://www.eynstein.nl/a/2191.html]rounded IDE kabels[/url] gebruiken.
Link naar reactie
Bedankt voor de snelle reacties :-) De verkeerde kant eraf geknipt... Waarschijnlijk wel, want ik gebruik nu dat heerlijk korte stukje dat normaal master en slave verbindt. Detectiepin: weer wat geleerd :-) Wel fijn als het probleem hiermee opgelost zou zijn. Rounded kabels zijn inderdaad de beste oplossing -maar duur hè. Scheelt het nou veel of ik de twee schijven elk een eigen IDE-kanaal geef of ze als master en slave aan één kabel hang?
Link naar reactie
[quote:2916bd5fc0="Red Bacon"] Rounded kabels zijn inderdaad de beste oplossing -maar duur hè. [/quote:2916bd5fc0] Rounded kabels zijn mooi en handig, maar volgens mij ook stijf, lang en daardoor moeilijker weg te werken. Ik heb mijn kabels nu overal tussen gepropt zodat ze de airflow niet hinderen ;) [quote:2916bd5fc0="Red Bacon"]Scheelt het nou veel of ik de twee schijven elk een eigen IDE-kanaal geef of ze als master en slave aan één kabel hang?[/quote:2916bd5fc0] Ja dat scheelt iets, als je ze beide gelijk wil aanspreken moeten ze dus op elkaar wachten, hangen ze ieder aan een eigen kabel op een eigen ide poort is de file opgelost. (merk je dus vooral als je van de ene HD naar de andere wil kopieren).
Link naar reactie
[quote:c84f9b7c21="Red Bacon"]Bedankt voor de snelle reacties :-) De verkeerde kant eraf geknipt... Waarschijnlijk wel, want ik gebruik nu dat heerlijk korte stukje dat normaal master en slave verbindt. Detectiepin: weer wat geleerd :-) Wel fijn als het probleem hiermee opgelost zou zijn. Rounded kabels zijn inderdaad de beste oplossing -maar duur hè. Scheelt het nou veel of ik de twee schijven elk een eigen IDE-kanaal geef of ze als master en slave aan één kabel hang?[/quote:c84f9b7c21] Zeker het stukje afgeknipt met de baluw(soms rode) connector. Die moet juist op de mobo om >=ata66 te detecteren
Link naar reactie
Wat je zou kunnen doen is de blauwe connector loskoppelen en opnieuw een eind verder aan de kabel weer verbinden. De detectie kun je weer herstellen door in de zelfde leiding een onderbreking aan te brengen zoals die ook origineel in de leiding zat. Maar let wel officieel bestaan er voor een kabel ook minimale afstanden (totaal maar ook tussen connectoren onderling). Of het iets uitmaakt weet ik niet. Met 40-aderige kabels heb ik dit wel eens gedaan en kon geen negatief effect op de transferrate ontdekken.
Link naar reactie
Fijn dat jullie er lekker om hebben kunnen lachen :oops: Ik ben echt geen newbie, heb al heel wat computers gebouwd, maar dat van dat detectiepinnetje is helemaal nieuw voor me. Dus ook op m'n 33e nog niet te oud om te leren -het leven heeft dus nog zin :-) Ik heb trouwens ook allemaal van die ronddraaiende dingen in m'n kast zitten, die eigenlijk alleen maar een hoop lawaai maken. Ik denk dat ik die er ook maar uitsloop ;-) Bedankt allemaal voor deze harde doch wijze les :-)
Link naar reactie
Round IDE cabels raad ik niemand aan, die dingen zijn idd erg stug en vlak bij de connector zijn ze helemaal zo stug als ik weet niet wat, totaal niet flexibel of zo... En wat betreft je IDE kabels, je hebt ze ook met een enkele connector zodat je niet hoeft te knippen. En over airflow ... de eerste Serial-ATA controllers en schijven komen er aan!
Link naar reactie
[quote:96964ea8a0="skunkah"]Round IDE cabels raad ik niemand aan, die dingen zijn idd erg stug en vlak bij de connector zijn ze helemaal zo stug als ik weet niet wat, totaal niet flexibel of zo... [/quote:96964ea8a0] Ik denk dat er heel wat mensen zullen zijn die gewoon rounded kabels gebruiken en nergen problemen mee hebben. (ikzelf gebruik ze ook en ze zijn erg makkelijk, al dan niet ook goed voor de air-flow.) Red Bacon, sorry dat ik een beetje moest lachen, maar dat overkomt mij ook wel eens dat ik iets post waarover anderen heel hard moeten lachen. Beter zo dan dat je er niets van leerd en dat de pc het nogsteeds op ATA33 blijft doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...