Ga naar inhoud

snelheid winst bij RAID????


Aanbevolen berichten

Omdat mijn harde schijf aan vervanging toe is wil ik een nieuwe kopen. Groter en sneller natuurlijk. Nu heb ik een vraagje; Zijn twee of meerdere harde schijven van beide 40 gig./ata133/7200rpm aangesloten via een RAID sneller als een (vaste) HD van 80 gig./ata133 die verder wel op de zelfde snelheid etc. loopt? En weegt deze, eventuele, snelhied winst op tegen de meer prijs van twee HD's ipv 1 grotere? bvd
Link naar reactie
Bij zware programma's heb je niet zoveel aan RAID, je hebt er meer aan bij veel Sequentiele Disk i/o. Voor avi's bekijken enzo heb je eigenlijk weinig aan raid, omdat niet boven de doorvoer van een gemiddelde harddisk uitkomt. Bij videoediting heb je echter wel wat aan raid. Houd er wel even rekening mee dat de kans dat er een schijf uitvalt groter is, omdat je meer schijven hebt. Dus regelmatig backuppen is een must. (iets wat je eigenlijk altijd moet doen). En je kan van 2 raid schijven niet met databehoud terug naar een gewone 2 schijven. En mocht een van de raid schijven kuren gaan vertonen, kan je niet met ghost even de slechte schijf klonen naar een nieuwe, en de nieuwe dan ipv de oude in de raid config hangen. Hoe vol de schijven zijn maakt voor raid weinig uit. (defragmentatie wel). Raid 0 werkt door sectoren om en om naar een andere schijf te sturen. Dus als jij een bestandje wegschrijft op de raid, gaat de even sectoren naar de eerste harddisk, de oneven sectoren naar harddisk nummer 2. Vandaar ook dat je alles kwijt bent als er een schijf uitvalt, want op de goede schijf staat maar steeds de helft van het bestand.
Link naar reactie
Ik heb me nog nooit verdiept in het RAID wereldje, dus een beetje geduld graag. :D Als ik een nieuw mobo zou kopen met RAID en ik heb nu mijn harde schijf van 20 gb die ik aansluit samen met een van bv. 40 gb, heb ik dan gewoon 60 of werkt dit zo niet. Ik had gehoord dat de snelheid van de harde schijven bij elkaar werd opgeteld.
Link naar reactie
Bij RAID gaat het om 2 identieke schijven, dus dat zal niet gaan. Dat je de snelheid van de schijven mag optellen (verdubbelen eigenlijk) heb ik gehoord dat dit in theorie waar is. In praktijk zou het naar het schijnt iets minder zijn. Maar laat je niet misleiden: (bijna) dubbele snelheid van de schijven betekent nog geen enorme snelheidswinst voor gewoon computergebruik; het LEZEN en SCHRIJVEN gaat sneller, het VERWERKEN gebeurt nog steeds door de processor (of eventueel door bvb encoder kaart). Daarom dat RAID prestatie zeer applicatieafhankelijk is: bij bvb videobewerking wordt veel geschreven, en in games wordt bijna niets geschreven, maar veel verwerkt, en dus heb je een krachtige cpu + gpu nodig.
Link naar reactie
[quote:d5f2ac3338="Robertstam"]Ik heb me nog nooit verdiept in het RAID wereldje, dus een beetje geduld graag. :D Als ik een nieuw mobo zou kopen met RAID en ik heb nu mijn harde schijf van 20 gb die ik aansluit samen met een van bv. 40 gb, heb ik dan gewoon 60 of werkt dit zo niet. Ik had gehoord dat de snelheid van de harde schijven bij elkaar werd opgeteld.[/quote:d5f2ac3338] kleine aanvulling Ik weet nat. niet wat voor HD je 20 Gb is Maar als t BV een u33 5400 rpm is en je wil daarbij een andere nieuwe HD hangen dan is dat natuurlijk zonde. Want een nieuwe HD loopt tegenwoordig op U100/133 en 7200 rpm is ook een optie.
Link naar reactie
[quote:232207b928="xiliduur"]Ik heb trouwens wel het idee dat mijn HD tijden het meervoudig up en downloaden via WinMX overtoeren maakt en de boel een beetje ophoud, is dit mogelijk?[/quote:232207b928] misschien als er veel mensen tegelijk verschillende bestanden van je HD trekken, maar dat is extreem, of je moet een zeer snelle internet verbinding aan je pc hebben hangen.
Link naar reactie
[quote:a5db48183a="juul"]Over die kans van dat uitvallen van een schijf: ik heb al 2 jaar mijn schijven op m'n ABIT KT7-RAID met striping en nog nooit problemen gehad. De kans is misschien wel groter, maar daarvoor moet je zeker niet laten om voor RAID te kiezen. Er is immers altijd kans dat er wat kapot gaat.[/quote:a5db48183a] En een van mijn stripe schijven begaf het al na 2 maanden. Dankzij een recente backup was ik niets kwijt, maartoch. Ik wil ook niemand van raid afhouden met dit soort berichtjes, ik wil allleen bereiken dat diegene die over raid nadenkt beide kanten weet, dus niet alleen de voordelen, maar ook de nadelen.
Link naar reactie
[quote:c489923702="crazy J"][quote:c489923702="Robertstam"]Volgens mij is het een u100, 5400 rpm. Kan ik deze harde schijf dan wel gewoon als een tweede blijven gebruiken als ik een nieuw mobo + harde schijf zou hebben?[/quote:c489923702] tuurlijk[/quote:c489923702] Maar dan moet je 2 nieuwe schijven in de RAID configuratie zetten en je oude appart, met 1 nieuwe schijf zal je met RAID geen voordeel doen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...