Ga naar inhoud

merkcomputer of merkloze computer???


Aanbevolen berichten

Ik wil binnenkort weer een nieuwe computer kopen. maar nu zit ik te twijvelen tussen een merk computer en een merkloze computer. In mijn geval wil ik eigenlijk een dell kopen. Maar wat zijn de nadelen van een merkcomputer? Ik heb wel gezien dat de prijs van een systeem van dell in vergelijking tot een merkloze computer op zich wel mee valt. Alleen de onderdelen zoals harde schijven en werkgeheugen zijn flink duurder. Ik vroeg mij af je in een dell computer ook onderdelen van merkloze computers kan plaatsen. Ik heb nu een merkloze computer van paradigit. Ik wil daarvan in ieder geval mijn 2 netwerkkaarten en mijn tv kaart overzetten naar mijn dell. Maar kan dat wel of kan je alleen maar onderdelen in een dell plaatsen die dell verkoopt? Is het mogelijk om in een dell deze harde schijf te plaatsen: harddisk maxtor 80,0 gb udma133 7200rpm De harde schijven die dell verkoopt zijn namelijk veel duurder en zijn udma100 in plaats van udma133. Verder vroeg ik mij ook af of verschillende merken werkgeheugen wel goed kunnen samenwerken. Als ik bv mijn dell met 256 mb werkgeheugen neem en er later 256 mb erbij wil kopen maar dit niet via dell maar via paradigit doe, is dat mogelijk of weigert een dell computer met ander werkgeheugen te werken dan hun merk? Nou ik hoop dat iemand wat meer de verschillen tussen een merkcomputer(in mijn geval een dell) en een merkloze computer(in mijn geval paradigit) kan uitleggen. Over het design hoeven we het niet te hebben een dell is vele malen mooier dan een paradigit computer naar mijn mening.
Link naar reactie
Zo te horen weet je wat je wilt hebben. Dus ik zou zeggen, stel lekker je eigen pc samen, en ga naar een goede computerboer, die bekend is om z'n goede service. Je kunt je pc dan samenstellen met a-merk producten, want met zo'n voorgekauwd ding, moet je maar afwachten of het jou ligt. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is, dat je vaak een on-site service hebt. Dus een aparaat is stuk, en ze komen het omruilen ipv. lopen slepen.
Link naar reactie
Altijd merkloos kopen, tenzij je een echte nul bent op PC-gebied in verband met de ondersteuning. Merk-PC: je betaalt teveel alleen voor het merk, onderdelen zijn belachelijk duur, je hebt te maken met zo'n vreselijke recover-CD met junk-software die je toch niet gebruikt, je bent afhankelijk van een configuratie die iemand anders heeft bedacht, onderdelen zijn soms van een B-merk en veel is onboard, moet ik nog verder gaan?
Link naar reactie
Wat zijn we het hier heerlijk met elkaar eens. Ik kocht een aanbieding bij een gewone pc-boer. De onderdelen die ik niet wilde, kon ik laten vallen, ging er een bedrag af. Daarvoor kon ik wat ik wilde, in laten bouwen, kwam weer bij de rekening. Maar al met al, heb ik nu een pc, waar ik lekker mee voort kan. Al is alles voor uitbreiding of verbetring vatbaar. Als je weet wat er te koop is, en weet wat je wilt, ben je zelfs goedkoper en beter af met kloontje.
Link naar reactie
bedankt voor de reacties! Ik heb normaal gesproken inderdaad een merkloze computer. De laatste 2 computers heb ik bij paradigit gekocht. Maar als ik het systeem vergelijk met een vergelijkbaar systeem van dell kom ik erachter dat dell goedkoper is. Ik zal hier de 2 offertes even onder elkaar zetten: van Dell: Dimension 4500 Multi Media Advanced (0815) Totaal prijs basissysteem + opties = € 1718.36,- incl BTW Online Aktie: Aktie: Klik hier voor een Gratis Draadloos Logitech Toetsenbord & Muis Standard Features: Intel® 845-E chipset 3,5" Floppy Drive 400/533MHz Front Side Bus Norton AntiVirus 2002 ( with 90 days free updates) Mini-tower : 4PCI , 6USB 2.0 Dell Solution Center Service: 1 jaar Collect and Return (-EUR - 111.00 EUR) Processor: Intel® Pentium® 4 processor 2.26GHz/ 512kb cache (+ EUR 50.00 EUR) Geheugen: 512MB 266Mhz DDR SDRAM(1x512MB) (+ EUR 130.00 EUR) Harde Schijf: 80GB ATA-100 Ultra DMA (7200rpm) Harde Schijf Optical drives: 16x DVD-ROM & 40x/10x/40x CD-RW Grafische kaart: 64MB GeForce4 Ti4200+TV out en DVI (+ EUR 70.00 EUR) Dell Movie Studio: Dell Movie Studio I ( IEEE 1394 ) Monitor: Dell E771 17'' (15,9'' VIS) Keyboard: US Slimline Keyboard Mouse: Dell/Logitech mouse 2 button PS2 Geluidskaart: Creative Labs Soundblaster Live! Value 1024v AC3 PCI geluidskaart Speakers: HK 395 speakers incl subwoofer Modem: 56K V.90 PCI Data/Fax/Voice Modem Operating System: Microsoft® Windows® XP Home (NL) Software: Microsoft® Works 6.0 Digitale Camera's: Logitech Webcam (midnight grey) En nu die van paradigit: Totaal prijs basissysteem + opties = € 1954,- incl BTW 1 cpu intel p4 2,26 ghz 533fsb p478 512kb € 240,- 1 moederbord asus p4b533/intel 845e/ddr € 60,- 1 geheugen dimm 512 mb pc2100 ddr 3 jr. € 125,- 1 harddisk maxtor 80,0 gb udma133 7200rpm € 70,- 1 soundkaart sound blaster live! 5.1 € 45,- 1 leadtek geforce 4 ti4200 64mb tv-out d € 159,- 1 dvd rom 16x 48x ide toshiba € 30,- 1 cd-rewriter 40x12x48 ide philips oem € 89,- 1 floppy disk drive 3,5" 1.44 mb 1 kast miditower atx "paradigit pc-308" 1 microsoft windows xp home nl oem + lic. € 129,- 1 logitech cordless optical keyb+muis € 124,- 1 multi-media subwooferset creative csw320 € 44,- 1 17" monitor iiyama lf702ut € 209,- 1 pc camera philips toucam-xs usb € 45,- 1 garantie: 1 jaar carry-in En dan zit er bij die van paradigit niet wat wel bij dell zit: Dell Movie Studio: Dell Movie Studio I ( IEEE 1394 ) Modem: 56K V.90 PCI Data/Fax/Voice Modem De merkloze computer is in dit geval dus duurder. Ik kan bij paradigit wel wat dingen wegschrappen omdat het toch al geen mooie computer is kan ik bijvoorbeeld die logitec draadloze toetsenbord en muis wel weglaten maar dan nog blijft het verschil in prijs klein. Daarom zat ik aan een dell computer te denken, ik vindt ze mooi kwa design. Bij dell gaat het me niet zo zeer om garantie ofzo, meer voor de vormgeving. Dus in principe wilde ik wel een dell kopen maar wilde wel even weten wat de nadelen zijn. Wat ik me dus nog steeds afvraag is dus of ik in een dell computer dus ook gewone onderdelen kan plaatsen die ik bij mijn plaatselijke computer winkel koop. bijvoorbeeld een netwerkkaart, een nieuwe hardeschijf etc. Ik zat er ook bv aan te denken om 256 werkgeheugen bij dell te nemen en de andere 256 bij paradigit te kopen omdat dat nogal scheelt in prijs, maar ik weet niet of die dell computer beveiligd is tegen andere merken en of 2 verschillende merken werkgeheugen wel goed samenwerken.
Link naar reactie
Nou, ik heb een DELL (zie signature) en de voorloper van jouw machine. Standaard zijn er 2 verschillen tussen de 4500 en de 4400. Jij hebt 6 USB 2.0 poorten, ik heb er 4 USB 1.1 (da's een mooi voordeel) en je hebt een 533 of 400 Mhz FSB-ondersteuning en ik 400 Mhz. Ik kan met de huidige spec's maximum upgraden tot Pentium 4 2,6 Ghz, maar dat even terzijde. Verder zijn de systemen hetzelfde en kan ik je het volgende over zeggen: Ik ben zeer tevreden en ben een ICTér (systeembeheer) en weet er wel wat over te zeggen. Normaal zou ik ook een computer zelf samenstellen, maar nu wilde ik ook om dezelfde redenen van jou een Dell en het valt niet tegen. Het is een heerlijk apparaat met goede prestaties, mits je je PC zelf weet op te tunen. In mijn geval vind ik het enige nadeel, de beperkte ruimte van 2 geheugenbankjes. Alle uitbreidingen die ik heb gedaan doe ik niet via DELL en dat was alleen een 2e harde schijf erbij plaatsen en dat ging zo makkelijk, kind kan de was doen. Alle type DDR-geheugen kan erin en is geen probleem. Dan doe je 'm dicht en dan merk je een "geluidloze computer". Echt, het ding geef geen herrie en kan bij mij gewoon in de woonkamer staan en is de meest stille computer die ik ooit gezien heb (en ik heb er wat gezien). Qua design is die erg mooi en de 3 jaar on-site garantie heb ik nog niet hoeven aanspreken. Nu de nadelen: - Ik kom via dit forum op overklokken en allerlei andere dingen in aanraking waar ik zelf nog geen kaas van gegeten heb maar nu weer wel en ik merk dat de DELL zeer beperkt is in z'n BIOS. De BIOS die d'rin zit is echt voor een leek geschreven en je kunt niets instellen. Wel is de computer samengesteld met een 478-socket en dus ook op de toekomst gericht (want Northwoods kan erin tot tich-gigaherz). Bijv. je geheugensettings CAS/latency enz.. kan je allemaal niet instellen en die staan niet aggressief en weet zeker dat als je die op 2 kunt zetten dat de PC nog sneller is. Dus ik op zoek naar een andere BIOS maar heb dat tot op heden niet voor mekaar. Dan ga je kijken wat voor moederbord erin zit en ook die informatie is "het is een DELL-moederbord". Nou zoals we allen weten is DELL geen moederbord-fabrikant. Dan raadpleeg je de documentatie en ook daar kom je er niet achter wat voor moederbord je hebt enz... kortom: je weet niet welke BIOS je moet flashen dus doe je het maar niet enz.. enz... en zo zijn er nog meer van die dingetjes. Kortom: overklokken en hardwarematig tunen van de DELL kan je vergeten. Verder zit er een DVD-speler in van Lite-ON en Schrijver van Lite-ON, uitstekende kwaliteit moet ik zeggen en de DVD-speler was bij mij zonder problemen regiovrij te krijgen (weg garantie DVD, maar who cares). Backupje bewaren van de originele ... De site van DELL is erg goed en bestanden worden wel 's vernieuwd. De harde schijf die in de Dimension zit is een Western Digital, erg stil maar door z'n 8 Mb Cache en 7200 rpm scoort deze harddisk verdomd goed in PCMark tov andere mensen die hun computer hebben samengesteld. In mijn DELL zit SAMSUNG-geheugen, waarvan ik hier heb kunnen lezen dat de kwaliteit van dat DDR-geheugen goed is en je naast Corsair of Kingston mag plaatsen. De Videokaart heb ik wel weggedaan en een Radeon 8500 gekocht en die erin gezet. Geen probleem. Third-party onderdelen in een DELL stoppen, ik ben nog geen problemen tegengekomen. Kortom: als je echt de DELL wilt en "het oog wil ook wat" belangrijk vindt is DELL heel aardig ja en qua prestaties met vergelijkbare systemen moet je denken aan een PC die gemiddeld zit. Zal niet de snelste zijn, want dan moet je een kloon samenstellen en alle onderdelen op mekaar afstemmen, maar is zeker niet de langzaamste. Succes met je keuze en hoop je iets meer over DELL te hebben verschaft. Groet, Aswin
Link naar reactie
Als ik bij de offerte's kijk heb je maar 1 jaar garantie bij Dell ipv de 3 jaar waar AswinW het over hebt... Dan ben je wel in het nadeel t.o.v. Paradigit. Want daar weet je tenminste merken van het mobo, videokaart, monitor... De echte merken geven daar meestal 3 jaar garantie op (Asus, Iiyama in ieder geval wel). Met die Iiyama heb je zowiezo een betere monitor verwacht ik. Daarnaast lijken mij de geluidskaart en boxen van de Paradigit offerte beter... Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar een zelf samen gesteld systeem, of iets in de trant van paradigit. Als je de kast niet mooi vind zoek je toch een andere uit? Er zijn er zat verkrijgbaar. Daarnaast zou ik nog meer offertes aanvragen van andere bedrijven die vergelijkbaar zijn met paradigit. Daar zullen ook nog wel verschillen te vinden zijn. De performance van zo'n systeem zal in ieder geval beter zijn dan een Dell, zoals AswinW ook al aangaf... En dus is de prijs/prestatie verhouding in ieder geval gelijk of beter. :)
Link naar reactie
hey bedankt AswinW voor de info man!!! Ik wilde wel een dell kopen maar het ging er mij maar even om of ik er dus ook andere onderdelen die niet van dell zijn erin kan zetten. Anders zou het een stuk minder interessant voor mij zijn om een dell te kopen. Maar zo te horen kan dat bij Dell. In dat geval neem ik dus 256 mb werkgeheugen bij dell, en koop ik er 256 bij paradigit bij. Dat scheelt namelijk maarliefst 45 euro! Dat ik mijn computer niet kan tunen maakt niet uit, ik heb nu een paradigit computer en ik heb hem niet opgevoerd. Ik snap dan niet waarom hier iedereen zo tegen merkcomputers is? Die Dell is goedkoper dan een paradigit computer met dezelfde specificaties. maar goed Dell is dan ook weer anders dan IBM enzo, want die zijn wel flink duurder en volgens mij gaat het daarbij moeilijker met onderdelen van andere merken plaatsen enzo. Had ik nog een vraagje, is de garantie nog wel geldig als je de computer openmaakt en er zelf nog allemaal dingen in gaat zetten zoals dus dat extra wekgeheugen, netwerkkaarten etc?
Link naar reactie
[quote:9880f9a75b="magix"]Ik snap dan niet waarom hier iedereen zo tegen merkcomputers is? Die Dell is goedkoper dan een paradigit computer met dezelfde specificaties. [/quote:9880f9a75b] Zoals ik in mijn vorige post aangaf zijn de specificaties helemaal niet hetzelfde... Die van de paradigit zijn volgens mij beter, en daar heb je ook meer mogelijkheden qua afstelling etc (even afgezien of je die nu van plan bent te gebruiken of niet). Qualitatief en qua snelheid zal die paradigit beter zijn en daar betaal je voor. Tel daar de extra garantie die je krijgt voor bepaalde MERK-onderdelen bij op en dan weet ik persoonlijk genoeg. Daarnaast heeft paradigit een eigen technische dienst (nadeeltje is dat je je pc zelf moet brengen maar dat vind ik zelf niet zo'n nadeel) zodat ze je probleem waarschijnlijk sneller op lossen dan dell.
Link naar reactie
Denk ook even aan de opmerking van Aswin over zijn "dell moederbord". Bij Paradigit weet je dat je een Asus krijgt. Je hoeft geen opvoerfreak te zijn om af en toe een bios-update te moeten doorvoeren en dat is hem niet gelukt. Ook voor andere onderdelen geldt dat je bij Paradigit echte merk-onderdelen krijgt terwijl je maar moet afwachten wat Dell allemaal erin heeft gestopt, terwijl bv. de monitor van Paradigit beter is. Als ik het zo bekijk, heeft Dell alleen het uiterlijk mee.
Link naar reactie
eynstein is dus ongeveer hetzelfde: [color=darkred:b8b6e804c6]Intern pci faxmodem 56k+voice conexant v.90 + k56flex (Met Win XP drivers) 14.72 Eynstein Assemblage 30.86 Creative Webcam 5 (USB) 56.00 LG 775FT 17inch kleurenmonitor 269.00 Creative Labs SW320 speakerset 60.25 Logitech iTouch Cordless Desktop iTouch + Optical Mouse 87.76 Microsoft Windows XP Home Nederlandse versie 120.59 Antec SX635 mini tower 99.00 Sony Diskdrive 1.44mb 3.5 inch 17.00 LGE 40x12x40 GCE-8400B CD-RW 79.50 LG D8160B 16 speed DVD speler 56.00 Asus V8420/DT 64Mb DDr GF4 Ti4200 209.00 Creative Labs SBLive Player 5.1 45.00 80Gb/7200rpm HDD IBM Vancouver 120GXP 119.00 512 MB DIMM PC2100 162.32 Asus P4B533 RAID 179.00 Intel Pentium 4 2.2GHz Northwood (Socket 478) (incl koeler) 310.30 Bij: transportkosten +€11.90 Bij: transportverzekering +€5.95 Bij: rembourskosten +€22.88 Totaal te betalen (incl. BTW) €1938.19 [/color:b8b6e804c6] ik denk wel met een betere kast, monitor, HD en brander dan die paradigit pc!
Link naar reactie
Ho BrigitteW, ik moet je even corrigeren, mijn BIOS-flash is wel gelukt hoor. Ik flashte van een A03 BIOS naar een A04. toen kwam heel snel een A05 en een A06 BIOS uit die ik ook zonder problemen geflashed heb. Echter dit zijn DELL-Biossen die je natuurlijk zonder problemen kunt flashen. Alleen als je het aandurft en MITS je exact zeker weet welke fabrikant moederbord je hebt kan je een ALTERNATIEVE Bios d'rin proppen waarmee je Moederbord werkt dus ging ik op zoek en heb tot op heden niks kunnen vinden. Reden, omdat ik meer wil instellen dan wat Dell toe laat. Dus als iemand iets weet.. ? Maar BIOS-updates uitvoeren lukt wel hoor. Verder zijn de systeemprestaties van de DELL Dimension 4400 en 4500 met de DDR-ondersteuning prima te noemen in vergelijking met AMD-systemen die je ermee kunt vergelijken en met P4-systemen die men zelf gebouwd heeft. Ik wilde hiermee aangeven dat het NIET per definitie zo is dat ALTIJD een samengesteld systeem beter is, want stel dat je verkeer samenstelt ? Derhalve moet ik zeggen dat met de huidige Dimensions 4400 en 4500, Dell een hele goede samenstelling heeft gedaan en niet gekort heeft op de producten Harddisk, geheugen. Dit tesamen met een Processor bepaald meestal de "Overall-speed" van de machine. De Dimension scoort goed en ik vind geluidsoverlast een erg issue. De PC van Dell is erg stil. Alleen kanttekening, als je niks wilt uitgeven en je wilt je PC sneller maken, dan zal je op eerder genoemde problemen aanlopen bij een Dell-computer. De PC is gemaakt in die klasse, blijft in die klasse en aangezien Magic geen overklokker is, is dat voor hem dus niet van belang. Hij wil bijvoorbeeld een Pent 4, met snelheid 2.0 Ghz. dan koopt ie een P4 2.0 Ghz en heeft ie de snelheid 2.0 Ghz !! Dan vind ik dat je niet moet adviseren, koop een 1.6 Northwood voor weinig geld en krik 'm op naar 2.2 Ghz via een kloon, zeker als de geluidswaarde en design ook nog een rol meespelen bij de beslissing. De DELL-PC is gewoon een erg mooie PC. Tevens om terug te komen op de garantievraag van Magic: Je krijgt garantie op het apparaat van DELL en kan je desgewenst uitbreiden. Standaardgarantie was bij mijn weten gewoon 3 jaar on-site garantie. Ik heb vandaag een krantje gekregen waarin bij bepaalde modellen deze 3 jaar on-site standaard gegeven wordt maar ook 1 jaar op bepaalde modellen. Daar zit jouw model 4500 bij om een 1 of andere reden. Maar desgewenst tegen betaling breid je dat uit. De inhoud van de garantie houdt in dat DELL garantie geeft op de configuratie EXACT zoals zij hem geleverd hebben. Als je dus een Geforce-kaart eruit haalt en een Radeon erin stopt, dat betekent niet dat je geen garantie hebt over het ! Dat betekent dat de Radeon en de werking van Video niet gegarandeerd is en de Radeon uiteraard geen DELL-garantie bevat. Dit geldt tevens voor het plaatsen van je 2e harddisk. Dat mag wel, betekent niet dat de garantie vervalt als de kast opengehaald wordt. Bij sommige Kloon-zaken verzegelen ze soms de kast met de opmerking dat als het zegel verbroken is dat de garantie vervalt, maar dan zou ik zo'n machine niet kopen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat je de kast open mag maken om eventueel je 2e harddisk te plaatsen. Immers als je een DELL-onderdeel bestelt, moet ie er ook nog in :-) Soms moet je zelfs met de Helpdesk van DELL achterop de machine kijken of de kast openmaken enz.. Dell geeft garantie op de Configuratie zoals die is uitgeleverd. Uitbreidingen is prima maar dan garandeerd DELL geen optimale werking van het systeem. Hieraan kan je geen rechten ontlenen en als je het zeker wil weten, moet je DELL zelf even bellen wat wel mag en wat niet. Ik weet wel dat bijvoorbeeld je DVD regiovrij maken, dat dan de Garantie vervalt maar dan alleen op de DVD-speler. Success
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...