Ga naar inhoud

2e Hardeschijf ... ???


Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een nieuwe hardeschijf van 80 gb (Maxtor DX740). Daardoor gebruik ik mijn oude hardeschijf als extra backup schijf (20gb, 5400 rpm). Nu zou ik alleen willen dat ik bij het opstarten van m'n computer kan bepalen of ik de oude hardeschijf wil gebruiken en dus wil "aanzetten" of niet. Om hem zodoende te beveiligen (misschien omslachtig..) en energie te besparen.. Daarbij heb ik het vermoeden dat het systeem soepeler loopt met één hardeschijf. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? Of is het idee te omslachtig en zijn er altenatieven??
Link naar reactie
Jammer ... Het komt er dus op neer dat ik 2 hardeschijven heb, waarvan een 7200 en de ander 5400 rpmm, waardoor m'n XP langzamer loopt als ik ze beide gebruik (een enkele keer loopt ie vast). En er is geen manier om er 1 uit te schakelen.. Een externe HD zou ik overigens nooit kopen omdat ik aan de 80gb genoeg heb, maar m'n oude schijf niet wilde weg gooien of verkopen. Ps: beide hardeschijven staan inderdaad op hetzelfde IDE kanaal
Link naar reactie
Nee, ik bedoelde niet een externe HD, maar een zgn. 'tray'. Dit is een 5 1/2" inbouw houder voor een HD die je dan 'removable' maakt. Vaak zit er ook een sleutel bij waarme je de HD, zonder er fysiek uit te halen, in -en uit kunt schakelen. Heb er nog niet zo lang geleden een gehaald bij [url]http://www.edrocomputers.nl[/url], maarv volgens mij zijn ze bij iedere goed gesorteerde PCboer te krijgen.
Link naar reactie
Nee, ik bedoelde niet een externe HD, maar een zgn. 'tray'. Dit is een 5 1/2" inbouw houder voor een HD die je dan 'removable' maakt. Vaak zit er ook een sleutel bij waarme je de HD, zonder er fysiek uit te halen, in -en uit kunt schakelen. Heb er nog niet zo lang geleden een gehaald bij [url]http://www.edrocomputers.nl[/url], maarv volgens mij zijn ze bij iedere goed gesorteerde PCboer te krijgen.
Link naar reactie
Nee, ik bedoelde niet een externe HD, maar een zgn. 'tray'. Dit is een 5 1/2" inbouw houder voor een HD die je dan 'removable' maakt. Vaak zit er ook een sleutel bij waarme je de HD, zonder er fysiek uit te halen, in -en uit kunt schakelen. Heb er nog niet zo lang geleden een gehaald bij [url]http://www.edrocomputers.nl[/url], maarv volgens mij zijn ze bij iedere goed gesorteerde PCboer te krijgen.
Link naar reactie
inderdaad, zo'n tray is overal te halen voor een paar euro, ze zijn echt niet duur. Is eigenlijk bedoeld om bv een hd te kunnen verwisselen tussen verschillende pc's. Hier op mijn werk hebben een aantal zo'n ding om data enzo makkelijk mee naar huis te kunnen nemen. bv. http://www.eynstein.nl/a/33.html (rottige kleine foto) Dus de HD komt in een rekje onder je cdrom, als je hem nodig hebt schuif je [b:5b9f6c4fad]voor [/b:5b9f6c4fad]het aanzetten van de pc de HD erin.
Link naar reactie
[quote:12ddc2901d="Elgerv"]Hmz.. Nooit van gehoord, een tray.. Maar het klinkt zeker handig. Hoe is de 'tray' alleen aangesloten op de computer?[/quote:12ddc2901d] De achterkant van zo'n tray lijkt op de achterkant van een hd, aansluiting voor je ide kabel en voor stroom. In de tray zit dan een soort grote stekker waar je de slede inschuift. En in de slede zit dan een weer een IDE aansluiting en stroomstekker voor naar je HD, en je HD zit dan goed bevestigd in die slede.
Link naar reactie
[quote:99b2691e26="Elgerv"]MM, volgens mij begin ik het te snappen.. :lol: De tray wordt gewoon onder bijv. de cd-rom/re-writer geschoven, 't lijkt me idd de perfecte oplossing.. Zodoende kan ik er dus een perfecte opslag schijf van kunnen maken voor meerdere gebruikers[/quote:99b2691e26] Ren maar naar de winkel, en laat je het daar nog maar een keer uitleggen. Geen idee of je één slede kan kopen met meerdere trays, is natuurlijk handig om in meerdere pc's in te bouwen. :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...