Ga naar inhoud

cd brander: primary of secondary?


Aanbevolen berichten

Ik wil een cd brander inbouwen, maar weet niet waar ik hem aan moet sluiten. op de primary of secundary? op de primary zit mijn harde schijf en op de secondary mijn DVD-speler. moet ik de brander nu aan als slave aan mijn harde schijf hangen of als slave bij de DVD-speler. ik wil met de brander direct een CD kunnen kopieren van dvd speler naar mijn brander, maar ook van mijn harde schijf naar de brander. Wat is de beste oplossing?
Link naar reactie
[quote:73408807fb]Ik wil een cd brander inbouwen, maar weet niet waar ik hem aan moet sluiten. op de primary of secundary? op de primary zit mijn harde schijf en op de secondary mijn DVD-speler. moet ik de brander nu aan als slave aan mijn harde schijf hangen of als slave bij de DVD-speler. ik wil met de brander direct een CD kunnen kopieren van dvd speler naar mijn brander, maar ook van mijn harde schijf naar de brander[/quote:73408807fb] Om te beginnen heb je een IDE Controller met twee poorten, de primaire en de secundaire. Elk van die poorten kunnen weer twee apparaten aangesloten hebben één als master en één als slave. Wat voor apparaten dat zijn is niet zo belangrijk. Voor de brander is het echter van belang dat hij als master op één van de twee poorten is aangesloten het maakt dus niet uit of dat de primaire of secundaire is, en daarbij nog liefst in DMA mode (kijk in het boekje van de brander hoe deze in DMA mode te zetten) vaak een jumpertje aan de achterzijde van de brander en soms ook automatisch. DMA staat voor Direct Memory Access en de overdracht snelheid ligt op 33mb/sec en belast de microprocessor bijna niet waardoor je minder kans hebt op buffer underrun errors. Standaard staan branders meestal op PIO mode 4 en dat is slechts een overdracht snelheid van 16 mb/sec en belast de microprocessor nogal. Mijn aanbeveling is als volgt: Op de primaire controller de HDD als master en de DVD-Rom als slave (denk aan de setting van de jumper van de DVD-Rom). Op de Secundaire controller de brander als master en geen slave aanwezig (dus niets aangesloten). En last but not least, nooit een rechtstreekse kopie maken van de DVD-Rom naar de brander (het zogenaamde "On The Fly"), maar altijd de HDD als tussen opslag gebruiken dan heb je het beste slagings percentage :wink:
Link naar reactie
[quote:a9b6f32ab5="Compu"]Is dat niet een hele klus om de DVD speler over te zetten naar de primary als slave? En wat moet er allemaal met de BIOS gebeuren om alles weer soepel te late werken. Kan door de inbouw van zo'n brander je harde schijf opgeslagen informatie verliezen?[/quote:a9b6f32ab5] Dat valt wel mee hoor. De jumper achterop de DVD op slave zetten, en op dezelfde kabel als de HDD op de vrije connector aansluiten, kabeltje van je geluidskaart er weer in en de spanning er weer op. Voor je HDD heeft dit geen consequencies en je bios herkend je DVD automatisch als slave op de primaire IDE controller. Start anders na deze operatie eerst de computer opnieuw en ga daarna pas verder met de brander moteren en aansluiten op de secundaire IDE controller als master (vergeet de jumper niet). Durf je het echt niet aan, vraag dan een kennis die meer verstand van zaken heeft het voor je uit te voeren :-?
Link naar reactie
[quote:8bf5551315="Compu"]Nog even dit. Moet een brander altijd als master worden aangesloten? En wat zijn de nadelen van de brander op slave aansluiten?[/quote:8bf5551315] Moeten is een groot woord, maar het is wel zo verstandig. Het volgende is het geval, omdat er twee apparaten op één poort van een IDE controller kunnen worden aangesloten moet er één de baas zijn. De slave moet dus altijd eerst wachten op de master totdat die zijn taken heeft voltooid. Dit betekend voor de slave dat ie eerst moet vragen aan de master of ie de IDE bus mag gebruiken, pas als de master toestemming geeft is dat het geval. Je begrijpt dat al dat wachten (is relatief en berust op milliseconden) op de master tijd kost, en tijd is schaars in CD brander land, zoals eerder gezegt kan te lang wachten tot een buffer underrun error lijden. Zorg er dus voor dat de brander de master is op de bus zodat ie niet op de slave hoeft te wachten. :-?
Link naar reactie
zet je brander als slave op ide0. dvd master op ide 1 :lol: . het maakt geen drol uit hoe je het doet moderne mobo's hebben daar geen probleemen meer mee :P en een bufferunderrun is ook niet meer mogelijk elke brander is burnproof :lol: Optical Storage 1 x CD-RW - 5.25" x 1/2H internal Buffer Underrun Protection Technology Seamless Link Rewrite Speed 12x Write Speed 24x Read Speed 40x Cache / Buffer Size 8 MB Interface Type IDE / EIDE Device Type Removable disk drive - CD-RW Warranty 2 years warranty
Link naar reactie
stelf01 heeft volkomen gelijk. Burnproof is zeker geen wondermiddel. Een buffer underrun wordt wel opgevangen maar het bevorderd zeker niet de kwaliteit van de kopie. Het vergt echter teveel om daar dieper op in te gaan, dan zou ik wel een boek kunnen schrijven (??? hé misschien doe ik dat nog wel eens, maar nu even niet) 8) Nee alle gekheid op een stokje Brander ALTIJD Master maken en niet samen met je CD-Rom of DVD-Rom op dezelfde poort. Nou nog één keer dan. Harddisk IDE Poort 0 (= Primair) Master CD/DVD-Rom IDE Poort 0 (= Primair) Slave Brander IDE Poort 1 (= Secundair) Master Zo nou, kijk maar wat je ermee doet :wink:
Link naar reactie
[quote:1b4cedf11a="Zocor"]stelf01 heeft volkomen gelijk. Burnproof is zeker geen wondermiddel. Een buffer underrun wordt wel opgevangen maar het bevorderd zeker niet de kwaliteit van de kopie. Het vergt echter teveel om daar dieper op in te gaan, dan zou ik wel een boek kunnen schrijven (??? hé misschien doe ik dat nog wel eens, maar nu even niet) 8) Nee alle gekheid op een stokje Brander ALTIJD Master maken en niet samen met je CD-Rom of DVD-Rom op dezelfde poort. Nou nog één keer dan. Harddisk IDE Poort 0 (= Primair) Master CD/DVD-Rom IDE Poort 0 (= Primair) Slave Brander IDE Poort 1 (= Secundair) Master Zo nou, kijk maar wat je ermee doet :wink:[/quote:1b4cedf11a]leuk profiel Verwegistan Website: Beroep: ICT Pro Interesses: ICT, Electronica, PLC Programming (Verwegistan ) beetje kinderachtig :lol: :lol:
Link naar reactie
[quote:fb6ed08660="plextor"]en als je twee hdisk's een cdrom en een brander in je kast heb zitten. waar blijf je dan met je brander master ide1??????????. ik heb zelf ide0 hdisk master brander slave. ide1 hdisk master dvd player slave. het verhaal gaat niet op brander master op ide1 het maakt idd geen drol uit :lol: :lol: :lol:[/quote:fb6ed08660] We kunnen hier dus nog weken over doordrammen, maar ik vind het wel goed zo, zoals gezegt laat hij zelf beslissen wat hij ermee doet. Ikzelf heb 4 HDD's á 60gB 2 Branders en 1 DVD-Rom en nog plek voor 1 slave over (moeilijk he?). Eventueel bouwen we gewoon verder en prikken we er nog een extra ATA 133 kaartje bij en hup weer 4 apparaten aansluiten. Maar je verliest uit het oog dat degene die deze treat begon over slechts 3 apparaten beschikt t.w. 1 HDD, 1 DVD-Rom en 1 Brander die hij nu dus wil aansluiten. ene oh ja leuk verzonnen he dat Verwegistan. :wink: Zo einde verhaal mzzl.
Link naar reactie
[quote:3e02f59a33="its-me"]En toen kreeg ik het volgende probleem: Harddisk is ata 100, dvd is ata 33 en writer is ata 100. Als je nu de dvd met een van de andere combineert daalt de snelheid van de ander altijd tot ata 33, maar ik wil de brander en de harddisk niet samen op een ide-poort zetten.[/quote:3e02f59a33] Een brander met ATA 100 interface ???? het moet niet gekker worden hoor, maar die moeten nog uitgevonden worden UDMA 33 is Max voor alle huidige writers. Je bedoeld de IDE Controller op het mobo is ATA 100, en dan zou de enig juiste volgorde zijn: IDE 0 HDD Master (Single) IDE 0 Niet gebruikt (voor uitbreiding 2e HDD) Slave IDE 1 CD-R/RW Master IDE 1 DVD-Rom Slave IDE 0= primair, en IDE 1 = Secundair maar dat wist je al....? Toch :lol: En NOOIT on the fly kopiëren altijd de HDD als buffer gebruiken. :wink:
Link naar reactie
Ik heb mijn brander ook als master secundair aangesloten en de DVD primair als slave, en het werkt prima. Ik copieer met mijn Plexwriter 24/10/40a overigens probleemloos on the fly. Vroeger met mijn oude Philips 2 speed brandertje en een Pentium II was dat een errug slecht idee, maar nu met een Athlon 1800+ en deze Plexwriter is het geen probleem, gaat altijd goed.
Link naar reactie
[quote:78cd566564="stelf01"][Ik wil altijd on the fly copyeren.Hebbe ze zelf enorme snelle branders , gaan ze altijd via HD, zegge ze hoe kan dat dat je zo snel een copietje heb gemaakt met een 12 speed brander, tja , dan zeg ik , moet je de hardware maar goed installeren :wink: : :) :lol:[/quote:78cd566564] Juist omdat je van die snelle branders hebt is on the fly kopiëren niet aan te bevelen. Als je namelijk een CD-Rom of DVD speler hebt die een beetje gevoelig is voor b.v. bekraste CD's of anderzins slecht leesbare media gaat je lees snelheid soms drastisch naar beneden, of probeerd de CD-Rom of DVD speler een aantal malen een slechte sector te lezen (standaard is dat 5X) dan krijg je in de meeste gevallen een buffer underrun omdat de data aanvoer van de brander te lang wordt onderbroken. Simpel sommetje: CD-Rom 40X, de doorvoersnelheid is dan als de CD-Rom de 40X haald (meestal niet want dat gebeurt alleen aan de buitenste zone van een CD, de gemiddelde snelheid is dan +/- 24X) dus 24X 150=3600 kB/sec terwijl een HDD een doorvoer snelheid heeft van 16 mB/sec in PIO Mode 4, en 33mB/Sec in Ultra DMA mode 2. Waar haald ie nou die 150 vandaan ? nou een 1X CD-Rom vroeger had een doorvoer snelheid van 150 kB/sec vandaar. Nou het wordt wel een beetje technisch nu hoor maar misschien begreip je hieruit dat de kans om een kopie van goede kwaliteit te maken het beste is vanaf de HDD Snappie? :)
Link naar reactie
[quote:b4a0fc7e93="its-me"]En toen kreeg ik het volgende probleem: Harddisk is ata 100, dvd is ata 33 en writer is ata 100. Als je nu de dvd met een van de andere combineert daalt de snelheid van de ander altijd tot ata 33, maar ik wil de brander en de harddisk niet samen op een ide-poort zetten.[/quote:b4a0fc7e93] Tijd om weer eens wat kennis op te doen ( :wink: ): dat was dus vroeger (=jaren geleden) zo. Nu ligt dat anders. Moderne IDE controllers kunnen al jaren (zeker sinds UDMA33) de 2 kanalen onafhankelijk aansturen waardoor het dus niet uitmaakt wat je waar aansluit: snelheidsdaling is niet meer aan de orde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...