Ga naar inhoud

Moet ik een nieuwe kabel steken? - soms schijf niet herkend


Aanbevolen berichten

Soms start ik mijn computer op en herkent hij mijn stations van mijn tweede schijf niet (E,F en G). als ik dan afmeld en gewoon terug opstart, herkent hij ze plots wel weer. Gelukkig is dit mijn secundaire schijf en ook gelukkig: meestal herkent hij ze wel. ligt het aan een kabel die zijn tijd gehad heeft? graag ideeën! thnkx! Mijn systeem: Moederbord Soltek SL-75DRV4 Processor AMD Athlon XP 1700+ Ram Apacer DDR 256MB HD1 Maxtor DM 740x40 Gb (7200/133) (omvat stations C en D) HD2 Maxtor 32049H3 (omvat stations E,F en G)
Link naar reactie
Hoe nieuw is je computer? Soms is het een slechte harde schijf, maar dat hoeft niet, de schijf kan prima in orde zijn. Het kan net zo goed een wat oudere harde schijf zijn met een wat te vlotte Bios. De Bios geeft de schijf in dat geval te weinig tijd om herkend te worden. Oplossing is een bios update of de bios instellingen nalopen om te kijken of er een vertraging kan worden ingesteld. Soms is het voldoende om de harde schijf informatie handmatig in te vullen in plaats van dit over te laten aan de automatische detectie.
Link naar reactie
[quote:b45446089d="Hans.Vosman"]Hoe nieuw is je computer? Soms is het een slechte harde schijf, maar dat hoeft niet, de schijf kan prima in orde zijn. Het kan net zo goed een wat oudere harde schijf zijn met een wat te vlotte Bios. De Bios geeft de schijf in dat geval te weinig tijd om herkend te worden. Oplossing is een bios update of de bios instellingen nalopen om te kijken of er een vertraging kan worden ingesteld. Soms is het voldoende om de harde schijf informatie handmatig in te vullen in plaats van dit over te laten aan de automatische detectie.[/quote:b45446089d]Hans, mijn moederbord, processor, grootste HD zijn pas vernieuwd (twee maand), de schijf die slechts af en toe niet herkend wordt is een jaar of drie, vier oud... (ik kwam op het idee van die kabel omdat ik vòòr het ombouwen hetzelfde probleem had met mijn diskette-station. dan gaf ik dat een goeie tik en meestal werd het dan terug herkend. maar :-? met mijn HD durf ik dit niet doen (best ook, niet?) - Ik weet alleen niet of ook die kabel al dan niet vervangen is. maar ja: even uitproberen en dan ben ik vermoedelijk weer een eind verder. thankx, jongens!
Link naar reactie
Dat weet ik niet, ik ben niet bekend met de Soltek Bios. Meestal heb je een Bios update nodig, vanaf morgen is de site van Soltek weer otegankelijk dus dan kun je daar een kijkje nemen. Ik kan je misschien iets op weg helpen. De Bios instellingen kunnen vaak middels een aantal schermpjes worden aangepast. Als je een handleiding van het moederbord hebt, pak die erbij, want meestal staat achterin de handleiding de verschillende schermen uitgelegd. Het eerste scherm toont meestal een overzicht van verschillende instelschermen (maar elke Bios kan er dus anders uitzien ...). Je ziet bijvoorbeeld een lijstje met het volgende: Standard CMOS setup, Advanced Setup, Power Management Setup, PCI/Plug and Play setup, Load Optimal Settings, Feature Setup, CPU PnP Setup, Hardware Monitor, Exit ... Of je ziet bijvoorbeeld een lijstje met: Standard CMOS setup, Bios features setup, Chipset features setup, Power Management Setup, Load Bios defaults, Integrated Peripherals, IDE HDD auto detection ... Of je ziet nog wat anders, meldt dat eventueel ... lijkt me wel handig. Het eerste scherm 'Standard CMOS Setup', laat vaak de datum, tijd, harde schijven, diskettestations e.d. zien. Op de nieuwere biossen kun je hier de handmatige instellingen van de harde schijf uitvoeren en eventueel de automatische detectie uitvoeren. Oudere Biossen hebben meestal een apart scherm voor de automatische harde schijf detectie. Het tweede scherm 'Advanced Setup' is de grootste kanshebber. Of in het tweede voorbeeld de 'Bios features setup'en de "Chipset features setup'. Tja, daarna wordt het nog meer giswerk. In mijn handleiding heb ik niks bijzonders kunnen vinden, eventueel de bootvolgorde iets aanpassen. Bijvoorbeeld CDROm, A: C: zodat C: iets later aan de beurt is. En misschien D: ook Op zich zie ik op mijn computer geen echte mogelijkheden. De kreet 'Set Boot system speed: Low' is waarschijnlijk niet wat je zoekt. Iets vergelijkbaars met 'Passive release', 'Enable delay transaction, IO recovery period'. Deze laatste opties werken ook na het opstarten en beïnvloeden alleen de aansturing van bepaalde componenten op het moederbord, denk ik zo.
Link naar reactie
[quote:43f3f9b661="Hans.Vosman"]Morgen is Soltek terug open.[/quote:43f3f9b661]Klopt, Hans, 'k ben even gaan kijken. [quote:43f3f9b661="Hans.Vosman"]Het tweede scherm 'Advanced Setup' is de grootste kanshebber. Of in het tweede voorbeeld de 'Bios features setup'en de "Chipset features setup'. [/quote:43f3f9b661]Hier vind ik: Virsus warning: disabled CPU internal cache (disabled) External cache (disabled) CPU L2 cache ECC checking (disabled) quick power on self test (disabled) (dan de drie boot device's)boot other devices swap floppy drive: disabled boot up floppy seek (disabled) boot up numlock: status on gate A20 option: fast typematis rate setting (disabled) typematic rate (chars/sec) : staat op 6, maar ik kan er niet aan Typematic elay (Msec): staat op 250, maar ook hier kan ik niet aan security option : setup OS select from Dram>64 mB: non-OS2 video Bios shadow enabled[quote="Hans.Vosman"] [color=blue:43f3f9b661]Zit het hem hier ergens bij?[/color:43f3f9b661] Voor de rest, Hans, bedankt voor je uitvoerig antwoord! [color=olive:43f3f9b661]Ook heb ik nog een vraagje: bij het snuffelen in mijn Soltekboekje merkte ik dat bij mijn 'shutdown temperature' disabled staat. Kan dit kwaad? moet ik het inschakelen en zo ja: welke kritieke temperatuur moet ik dan vermelden?[/color:43f3f9b661] (wat verder in het scherm staat bij temperatuur 1: 52° aangegeven en bij temperatuur 2: 36° - wat is hier temp 1 en 2 ? Dank voor je tijd!
Link naar reactie
[quote:bf036b0c1f="Passer"]Hier vind ik: CPU internal cache (disabled) External cache (disabled) CPU L2 cache ECC checking (disabled) quick power on self test (disabled) (dan de drie boot device's)boot other devices video Bios shadow enabled[/quote:bf036b0c1f] Vergeet ook niet de Standard CMOS setup te bekijken. Hierin kan je waarschijnlijk de tweede harde schijf vast instellen. En ja, dan de regels op het 'Advanced setup' scherm. Ik ben een beetje verbaasd over de gekozen instellingen. Ik had toch wel de CPU cache op enabled verwacht ... Meestal wordt trouwens geadviseerd om de Video en Bios shadow op disabled te zetten. Grappig dat je ook problemen hebt als 'quick power on self test' op disabled staat. Zet die maar eens op enabled en merk het verschil. Misschien dat disabled voor jou de beste waarde is. Ikzelf heb alle mogelijke bootopties ingevuld. Probeer een wat langere (in tijd) boot sequence. [quote:bf036b0c1f="Passer"]Ook heb ik nog een vraagje: bij het snuffelen in mijn Soltekboekje merkte ik dat bij mijn 'shutdown temperature' disabled staat. Kan dit kwaad? moet ik het inschakelen en zo ja: welke kritieke temperatuur moet ik dan vermelden? [/quote:bf036b0c1f] Je hebt een XP processor dus ik zou dit altijd instellen op enabled. Kritieke temperatuur is zo'n 90 graden. Maar dan is je computer waarschijnlijk al hopeloos instabiel en van slag en zo. Waarschijnlijk is 70 graden een goede keuze. Hoewel, shutdown betekent wel dat de computer plat gaat. Dit kan ook wel nare consequenties hebben als je net met een belangrijk document bezig bent. Tja, misschien dat andere forummers daar een mening over hebben? [quote:bf036b0c1f="Passer"](wat verder in het scherm staat bij temperatuur 1: 52° aangegeven en bij temperatuur 2: 36° - wat is hier temp 1 en 2 ? [/quote:bf036b0c1f] Volgens mij is nagenoeg altijd de laagste temperatuur die van het moederbord en de hoogste die van de CPU.
Link naar reactie
[quote:40c26fb48e="Hans.Vosman"]Ik ben een beetje verbaasd over de gekozen instellingen. Ik had toch wel de CPU cache op enabled verwacht ... Meestal wordt trouwens geadviseerd om de Video en Bios shadow op disabled te zetten. Grappig dat je ook problemen hebt als 'quick power on self test' op disabled staat. Zet die maar eens op enabled en merk het verschil. Misschien dat disabled voor jou de beste waarde is. Ikzelf heb alle mogelijke bootopties ingevuld. Probeer een wat langere (in tijd) boot sequence.[/quote:40c26fb48e]Ga ik doen, Hans! Tja: het is zò dat ik in die substantie niet erg thuis ben. een tijdje geleden heeft iemand bij mij mijn mobo, processor,... vervangen en dus een nieuwe Soltek gestoken. Alles bolt naar mijn gevoel goed, maar of in de bios alles goed ingestel is, daar heb ik geen/weinig verstand van. als er dus nog dingen van disabled naar enabled dienen omgeschakeld te worden, vertel je het me dan? dank je! :D [quote:40c26fb48e="Wisha"]Temp 1 is de temp van de processor. Temp 2 is de temp in de computerkast. Je zou de shutdown temp aan kunnen zetten op bijvoorbeeld 65. Dan gaat de PC uit op het moment dat de processor meer dan 65 graden is..[/quote:40c26fb48e] Wisha, ik ga het aanzetten op 70° - mijn casetemperatuur is eigenlijk nogal hoog, maar ik ga een papst casefan bijplaatsen om die naar beneden te krijgen. dank voor je antwoord! :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...