Ga naar inhoud

Hulp gevraagd: oude hd op nieuw systeem?


Aanbevolen berichten

Ik kom er niet uit, misschien kan iemand helpen. Ik heb een nieuwe pc gekocht en wil de data die op mijn oude pc staan overzetten op de nieuwe. Het leek mij het handigst om de harde schijf (Quantum Bigfoot 1Gb) tijdelijk aan te sluiten op de nieuwe pc, om 'm na het overzetten van de data weer los te koppelen. Nu heb ik op internet een handleiding gelezen waarin staat dat je aan één IDE-kabel twee apparaten kunt aansluiten. IDE-kabel 1: Primary, Master & Slave IDE-kabel 2: Secondary, Master & Slave [i:cdfa70d9d4]Hoe kun je nou aan 1 IDE-kabel (toch zo'n brede platte met, in dit geval, 40 pins?) twee apparaten aansluiten?[/i:cdfa70d9d4] :-? Dat de 1ste IDE-kabel Primary wordt genoemd en de 2de IDE-kabel Secondary kan ik nog wel begrijpen, maar Master en Slave? Er zouden ergens op de harddisk ook [i:cdfa70d9d4]jumpers[/i:cdfa70d9d4] moeten zitten, maar die zitten er niet op, kijk ik niet goed of hadden de oude schijven dat nog niet? En als er dus geen jumpers op zitten is het dan wel mogelijk om 'm op m'n nieuwe, hypermoderne pc, aan te sluiten? :o Ik wil graag van alles over dit onderwerp weten, misschien weten jullie ook een goede website met info hierover. Thanks
Link naar reactie
Je hebt 2 IDE aansluitingen op je moederbord, dat zijn die breede aansluitingen met 39 pinnetjes erin. Daarin gaat een IDE kabel waaraan je 2 apparaten kan aansluiten (Hetzij een HDD, brander, CD-RW enz enz). 1 apparaat op deze kabel is master, sluit je een 2e apparaat op die kabel aan dan moet dit de slave worden. Dit gaat inderdaad met jumpers. Vaak zitten deze achterop de hardeschijf waar je ook de flatcable insteekt. Echter bij oudere schijven willen er ook nog wel is jumpertjes op de printplaat zitten onderop de schijf. Er moeten iig jumpers opzitten voor master/slave instellingen. Maar wat je in jouw situatie zolang kunt doen is op je eerste IDE aansluiting de nieuwe harde schijf stoppen. Dan op de 2e IDE aansluiting (op je moederbord dus) ook een IDE kabel steken, of deze zit er al met bv een CD-Rom of CD-RW, en daar tijdelijk de oude hardeschijf aanhangen. Dan hoef je niks met jumpers te doen en kunnen beide schijven als master staan. Je zult wel even in het bios de schijven moeten laten herkenen. Mocht er een cd-rom/cd-rw/dvd aan je 2e IDE aansluitingen hangen dan kan je deze even loskoppelen voor het overpompen van data heb je deze niet nodig. Heb je de data overgezet dan haal je de oude hdd er weer uit en koppel je eventueel de cd-rom weer aan. Het ziet er dan zo uit ongeveer: [code:1:81aec8feaf] slave master []IDE1[]=========]=====] HDD nieuw Moederbord slave master []IDE2[]=========]=====] HDD oud [/code:1:81aec8feaf] Hoop dat je het snapt :) hmmm code verhaal werkt niet helemaal, de tekst moet je wat naar links schuiven
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...