Ga naar inhoud

Digitale camera


Aanbevolen berichten

Niet helemaal het goede forum maar ok. 1 megapixel =1 miljoen pixels=1 mio pixel = dus allemaal hetzelfde.... Een knappe cam bigint bij zeg 2 megapixel en is ondertussen betaalbaar geworden. Met 2 megapixels heb je ruimschoots kwaliteit genoeg om een dikke 13x18 cm foto te laten printen, of zelf te printen, ik heb het dan wel over een camera van een echt camera merk, canon,nikon,minolta. Op dit moment wordt 3 MP betaalbaar en er is al 4 en 5 MP, uiteraard geld over het algemeen dat hoe meer pixels hoe beter de foto kwalitatief wordt en des te groter je zou kunnen afdrukken. Dit geld echter helaas niet voor alle cam's , vooral fuji heeft er een handje van om te knoeien met pixel waardes, een 3 MP camera waarbij het aantal beeldpunten software matig wordt opgerekend(interpolatie) wordt verkocht als bv een 5 MP camera en dat is mooi naadje. Vergewis je er dus van dat als je een camera gaat kopen dat je goed kijkt naar het aantal pixels/beeldpunten dat de beeldchip heeft, dit is de werkelijke waarde en niet de waarde die wordt opgegeven als uitvoer resolutie. Verder wordt er over dit onderwerp in nagenoeg ieder compblad met regelmaat getest, kopen dus zo'n blad (of ga naar de bieb) en goed de tests lezen voordat je iets koopt.....
Link naar reactie
Welk soort foto's wil je maken? Welk detail vind je nog belangrijk? Fotografeer je veel lanschappen of een veld met bloemen of een (grote) groep mensen of kinderen, dan gaan de pixels meer tellen dan als je gewoon één object fotografeert. Op welke afstand mag een mens als vlekje je worden weergegeven en op welke afstand moet je het gezicht nog kunnen herkennen? 2M pixel is goed bruikbaar voor gemiddelde foto's. Voor landschappen vind ik het een ondergrens. Voor detail foto's, zoals een overzicht van de Grand Canyon (minimaal 20x30 cm), schiet 2 M pixel enorm te kort. De vraag is of 6M pixel dan toereikend is. Daar staat tegenover dat je me een hele lage resolutie veel indrukken kan vastleggen. En voor foto's op internet moeten de foto's toch beperkt blijven tot pakweg 300x200 ...
Link naar reactie
[quote:52e602dcf8="a.marijs"]Hoi, Ik wil een goede digitale camera kopen, maar hoe zit dat nou eigenlijk met die pixel's? (megapixel, miopixel, miljoenpixel enz.) hoe zit dat nou en hoeveel pixel moet een goede digitale camera hebben? Alvast bedankt! A. marijs[/quote:52e602dcf8] Ik heb sinds kort een Fuji Finepix 2800Z. 2.0 Megapixels. De foto's die ik daar mee maak zijn met 10X15 echt perfect, ik laat ze op papier afdrukken via een afdruk centrale. Groter heb ik ze nog niet laten afdrukken, maar als ik de hoogtste resolutie gebruik is een zelf geprintte foto ook prima, ligt natuurlijk ook wel aan je printer, ik heb een HP930C.
Link naar reactie
Ik kan je de Canon Powershot A40 aanbevelen,als je 2 megapixel tenminste genoeg vindt. Deze camera is leuk voor de beginner,met de camera op 'automaatstand'' kan iedere beginner een redelijke foto maken,gewoon kijken en klikken. Doordat je ook zelf de instellingen kunt regelen en er zelfs een telelens , groothoeklens of een waterdichte body bij kunt kopen is deze camera ook geschikt als je het fotograferen een beetje onder de knie hebt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...