Ga naar inhoud

MOBO en DMA modus, wat is dit?


Aanbevolen berichten

MOBO is een afkorting voor moederbor (die vindt je dus in je kast). DMA betekent Direct Memory Acces. DMA is het volschrijven van werkgeheugen zonder tussenkomst van de processor. Dus dat buiten de processor om gegevens uit het RAM (je interne geheugen) kan lezen of schrijven. DMA kun je voor je harde schijf aanzetten door in het Configuratie scherm op Systeem te klikken, daar voor Apparaatbeheer te kiezen en met de rechtermuisknop oder IDE ATA/ATAPI-controllers op Primair of Secundair IDE kanaal te kiezen (afhankelijk waar je HDD zit, dan kun je via Eigenschappen DMA inschakelen (wat overgins aan te raden is). Nou ben ik er niet helemaal zeker van dat mijn verhaal klopt maar als dat niet zo is zal iemand anders het wel verbeteren. :)
Link naar reactie
[quote:ac58464882="Boerke87"]MOBO is een afkorting voor moederbor (die vindt je dus in je kast). DMA betekent Direct Memory Acces. DMA is het volschrijven van werkgeheugen zonder tussenkomst van de processor. Dus dat buiten de processor om gegevens uit het RAM (je interne geheugen) kan lezen of schrijven. DMA kun je voor je harde schijf aanzetten door in het Configuratie scherm op Systeem te klikken, daar voor Apparaatbeheer te kiezen en met de rechtermuisknop oder IDE ATA/ATAPI-controllers op Primair of Secundair IDE kanaal te kiezen (afhankelijk waar je HDD zit, dan kun je via Eigenschappen DMA inschakelen (wat overgins aan te raden is). Nou ben ik er niet helemaal zeker van dat mijn verhaal klopt maar als dat niet zo is zal iemand anders het wel verbeteren. :)[/quote:ac58464882] Je verhaal klopt aardug, alleen kun je dit ook doen voor Cd-ROM en DVD stations. Ik raad aan DMA altijd aan te zetten. Ook is er onderscheid tussen verschillende DMA-kanalen, 1-4. Meestal vind de configuratie automatisch plaats, maar soms zijn er botsingen, zet je hd dan op dma kanaal 3 en je dvd en cd-rw op 4. Muis en toetsenbord zitten meestal op 1 en 2.
Link naar reactie
[quote:5f42793816="Boerke87"]MOBO is een afkorting voor moederbor (die vindt je dus in je kast). DMA betekent Direct Memory Acces. DMA is het volschrijven van werkgeheugen zonder tussenkomst van de processor. Dus dat buiten de processor om gegevens uit het RAM (je interne geheugen) kan lezen of schrijven. DMA kun je voor je harde schijf aanzetten door in het Configuratie scherm op Systeem te klikken, daar voor Apparaatbeheer te kiezen en met de rechtermuisknop oder op Primair of Secundair IDE kanaal te kiezen (afhankelijk waar je HDD zit, dan kun je via Eigenschappen DMA inschakelen (wat overgins aan te raden is). Nou ben ik er niet helemaal zeker van dat mijn verhaal klopt maar als dat niet zo is zal iemand anders het wel verbeteren. :)[/quote:5f42793816] Ik heb 2 HD's welke kan ik inschakelen of bedoelen ze daar apparaat 0 en 1 mee? Ik keek bij IDE ATA/ATAPI-controllers en daar staat dat de secundaire kanaal aanstaat heb apparaat 0 en 1 alle twee de overdracht modus op "DMA, indien mogelijk" gezet want die stonden op PIO Er staat onder "huidige overdracht = PIO" maar 't programmaatje waar ik 't voor nodig heb werkt nog niet goed.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...