Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Pffffff.... ik zit nu al uuuuren te surfen over het net en door dit forum, omdat ik een nieuwe pc wil kopen. Maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer . Ik wil ongeveer het volgende systeem kopen. Op zich wil ik het wel zelf in elkaar zetten, al weet ik niet of dat zo gemakkelijk is voor een leek op dat gebied(ik heb wel eens geheugen e.d. dingen geplaatst, dat wel) en dus verstandig. Bovendien weet ik niet of de verschillende onderdelen die ik wil, wel goed bij elkaar passen. Zouden jullie eens kunnen zeggen wat jullie van het volgende systeem vinden? En van de prijzen?? Kan dat goedkoper of niet? Aopen kast - E65? (ff een standaard genomen, weet nog niet wat ik wil) Asus A7V333 RAID Mobo - E145 AMD Athlon XP 2100 - E180 (vanaf volgende week) DDR 256MB(of 512MB) pc2700 (is dat hetzelfde als 333 geheugen?) E115(/E230) Maxtor 80Gb udma133 7200 rpm - E139 Asus GeForce4 ti4400 - E295 Totaal 939(/1054) Is dit een beetje een goed systeem? Past dit allemaal op elkaar? Cdrom, writer, monitor e.d. heb ik allemaal niet nodig overigens. Maar dan heb ik nog enkele vragen. 1. Hoe belangrijk is een kast? Ik zie ze van 40 tot 240 euro. Met koeling, zonder koeling... met dit, met dat... waar moet ik daarbij in godsnaam op letten??? En ik geef ook nog wel wat om uiterlijk, dus ik wil geen lelijk ding. Zelf vind ik deze wel mooi http://shop.wintelco.nl/shop/prism_blue_large.jpg Die kost 129 euro en heeft een vermogen van 350 watt. (Wat maakt dat overigens uit? En zit de voeding er dan al bij of niet? Want ik zie dat je dat ook los kan krijgen??) 2. Hoe zit het met de koeling? Als ik zo'n AMD box koop, is dat dan allemaal al goed geregeld? Of moet ik een aparte koeling kopen en het er zelf op gaan prutsen? 3. Ik zag dat het aangeraden werd bij een HD met 7200 rpm een HD koeling te nemen. Hoe zit dat nou weer? Ook zelf erop zetten ofzo? 4. Dit mobo ondersteunt RAID. Maar daar heb je alleen wat aan geloof ik als je 2 identieke HD's hebt. Kan ik dan beter 2x40 kopen ipv 1x80? 5. En hoe goed is dit systeem te overklokken? Processor en videokaart? Nah... het zijn nogal wat vragen... ik hoop dat jullie er wat op weten! Alvast heel erg bedankt! Menno.
Link naar reactie
Je hebt nu voornamelijk gesproken over hardware. Maar minstens net zo belangrijk vind ik (als je een pc koopt via een leverancier) hoe de ervaringen zijn met hun producten. Hoeveel garantie en welke soort zit erop? Ergens op de site van Computer!Totaal staat ook een site waar hierop wordt ingegaan. Persoonlijk was mijn vorige PC de beste van de vier die ik nu heb versleten. Dat was een Dell. Niet goedkoop, maar hij werkte altijd en niets kapot gegaan. Je kunt hem zelf samenstellen. En over de gerantie: een leverancier aan de andere kan in Nederland is zeer onhandig (en duur als je geen lease-auto hebt), als je ermee terug moet en weer ophalen. Daarnaast is de soort garantie ook belangrijk (carry-in of thuis). Dat laatste is duurder maar zoooo handig. Misschien maak ik het nu nog moeilijker voor je, maar de garantie is een onderdeel wat ik ook belangrijk vind.
Link naar reactie
[quote:1aa82a6779]1. Hoe belangrijk is een kast? Ik zie ze van 40 tot 240 euro. Met koeling, zonder koeling... met dit, met dat... waar moet ik daarbij in godsnaam op letten??? En ik geef ook nog wel wat om uiterlijk, dus ik wil geen lelijk ding. Zelf vind ik deze wel mooi http://shop.wintelco.nl/shop/prism_blue_large.jpg Die kost 129 euro en heeft een vermogen van 350 watt. (Wat maakt dat overigens uit? En zit de voeding er dan al bij of niet? Want ik zie dat je dat ook los kan krijgen??) [/quote:1aa82a6779] Als bij de kast een vermogen staat vermeld dan is dat voor de bijgeleverde voeding. Mocht je later een andere voeding willen kun je die altijd vervangen, want de maten zijn standaard. Dus een 450Watt past net zo goed als een 300Watt. Een goede kwaliteit 350Watt is zeker voldoende. Het voordeel van een goede kwaliteit kast is een betere geluidsisolatie, mider scherpe randen - handig als je de boel vaak openmaakt - en hij valt minder snel uit elkaar. [quote:1aa82a6779]2. Hoe zit het met de koeling? Als ik zo'n AMD box koop, is dat dan allemaal al goed geregeld? Of moet ik een aparte koeling kopen en het er zelf op gaan prutsen? [/quote:1aa82a6779] De koeler die standaard bij een AMD wordt geleverd is voldoende voor normaal gebruik. Als je het beter wilt doen kun je een groter koelblok nemen met een hele snelle, of juist stille fan. Eventueel is een casefan ook wel aardig, die werkt de warme lucht uit de kast. [quote:1aa82a6779]3. Ik zag dat het aangeraden werd bij een HD met 7200 rpm een HD koeling te nemen. Hoe zit dat nou weer? Ook zelf erop zetten ofzo? [/quote:1aa82a6779] Onderop een hd zitten schroefgaten, daar kun je gewoon een hd cooler op schroeven. [quote:1aa82a6779]4. Dit mobo ondersteunt RAID. Maar daar heb je alleen wat aan geloof ik als je 2 identieke HD's hebt. Kan ik dan beter 2x40 kopen ipv 1x80? [/quote:1aa82a6779] Als je de RAID wilt gebruiken wel. De prestaties van de hd's verdubbelen dan ook. Maar denk er ook aan dat de betrouwbaarheid ervan wordt gehalveerd. [quote:1aa82a6779]5. En hoe goed is dit systeem te overklokken? Processor en videokaart?[/quote:1aa82a6779] Matig. Reken niet op merkbare prestatiewinst, maar je kunt er wel mee spelen. Nadeel van de OEMs waar roeske over schreef is dat upgrades een crime zijn. Als je een nieuw onderdeel wilt kopen blijken veel standaard onderdelen problemen te geven, terwijl de officiële upgrades veel duurder zijn. Bovendien zijn de onderdelen van de goedkoopst mogelijke kwaliteit en tweak mogelijkheden ontbreken vrijwel geheel. Ik denk dat je het beste uit bent bij een goede computerzaak op de hoek. Zelf geef ik de voorkeur aan Norrod, maar er zijn verscheidene. Je koopt daar een pc met een jaar lang garantie op alle onderdelen, sommige onderdelen hebben nog langer. De verkopers zijn betrouwbaar en weten waar ze over praten. Ze hebben mij al een paar maal afgeraden een bepaalde upgrade te doen, omdat het nauwelijks prestatiewinst zou opleveren. Bovendien vind ik het persoonlijk contact prettig. Als je nog meer vragen hebt, fire away 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...