Ga naar inhoud

Harddisk problemen


Aanbevolen berichten

Okee, het is weer eens zo ver. :( Ik heb een paar maanden geleden een 40GB Quantum harddisk gekocht, die het al binnen 3 maanden begaf. Nouja, kan gebeuren. Dus ik het ding opgestuurt naar Maxtor (die heeft Quantum overgenomen) en binnen enkele weken kreeg ik een 80GB harddisk daarvoor in de plaats. Ik blij, dat begrijpen jullie. Toen ik de harddisk geinstalleerd had, en een Ghost image erop had gezet viel het me gelijk op dat hij een vreemd 'krrrrrr' geluid maakt, en tijdens het uitzetten van het systeem een harde 'tak'. Nou wil het geval dat ik exact hetzelfde type harddisk als D:-schijf in mijn systeem heb zitten, en die maakt dus niet dat 'krrrr' en 'tak' geluid. Uiteraard vond ik dit vreemd, maarja, als de harddisk goed werkt, zal het me een zorg zijn. Tijdens het capturen van video's bleef het systeem ineens hangen. En ook andere problemen kwamen ineens boven water. Als ik b.v. wilde defragmenteren kwam het systeem al gelijk met "De computer heeft onvoldoende geheugen beschikbaar om dit station te defragmenteren. Sluit een of meer programma's af en probeer vervolgens opnieuw het station te defragmeteren. IDnummer: DEFRAG009" Er zit overigens 512MB RAM in het systeem. Grap is dat er helemaal geen programma's draaide op dat moment. Voor de zekerheid even een scandiskje gedaan, en ja hoor.....een bad sector. En hoe langer de problemen zich voor deden, hoe meer bad sectors erbij kwamen. Maxtor gebeld en die adviseerde om PowerMax te draaien en een low level format te doen. Dat hielp inderdaad tegen de bad sectors, maar de overige problemen bleven. Weer Maxtor gebeld, en we konden de harddisk (binnen 3 dagen na installatie) weer omruilen. Gisteren is harddisk nummer 3 afgeleverd. Vanmorgen geinstalleerd......en wat denken jullie? Juist....problemen. Hangen tijdens het booten. Als ik een schone install van Windows 98SE doe, dan gaat het goed tot dat ik de INF driver van het moederbord installeer, dan hangt hij weer bij het booten. Dus ik weer fdisken, formatteren, en opnieuw beginnen. Moederbord cd maar effe laten voor wat het is, en andere drivers proberen. Toen bleef hij dus hangen bij de installatie van m'n Soundblaster 1024. Ook de BIOS al geflashed, maar dat mag de 'pret' ook niet drukken. Andere harddisk los gekoppeld, nogsteeds problemen. In een ander systeem gezet, Ghost Image van dat systeem erop gezet.....hangen.....fatale uitzonderingsfout.....onvoldoende geheugen om te defragmenteren..... HELLUP!!!!!!!! In het ene systeem zit een Abit SA6 moederbord, en in het andere systeem een Asus TUSL2-C moederbord. Ik ben inmiddels een beetje door m'n oplossingen heen. Hebben jullie enig idee wat ik over het hoofd zie? Of heeft Maxtor gewoon een hele serie foute harddisks in omloop?
Link naar reactie
Je zou een nieuwe IDE-kabel kunnen proberen. Mijn ervaring met Maxtor schijven was goed, tot afgelopen jaar, toen had ik ook 2 keer achter elkaar schijven die stuk gingen. Wel weer nieuwe gehad maar toch, ik ben gelukkig niet veel belangrijke data kwijtgeraakt, eigenlijk voor het merendeel spelletjes en hun savegames. Op mijn werk was het nog veel erger, van de 20 nieuwe PC's waren er 8 met crashende hardeschijven, allemaal Maxtor. Meer schijfruimte betekend niet dat het ook betrouwbaarder word.
Link naar reactie
Bedankt voor je reaktie. Ik ga het zeker proberen. Het vreemde is alleen wel dat als ik een andere (30GB Maxtor) er op aansluit, er niks aan de hand is. Ook de andere 80GB doet het perfect. Daarom dacht ik niet dat het aan de kabel kon liggen, maarja, wie weet.....pieker.....peins.....Nee, kan toch niet, want dan zou in het andere systeem (met het ASUS moederbord) ook een verkeerde IDE kabel zitten. En dat systeem geeft met geen enkele andere harddisk problemen, alleen met deze. Ik heb eigenlijk altijd Maxtor harddiskken gehad, en er nooit echt problemen mee gehad. Ik heb zelfs nog een stel bejaarde 1,6GB Maxtor harddisks liggen die het nogsteeds prima doen. :) Ik gebruik ze om een beetje te rommelen met BeOS, Linux, etc. in een systeem met een verwisselbare harddisk rack erin. Het gaat pas mis met Maxtor sinds ze Quantum overgenomen hebben. Ik heb zelf het vermoedde dat ze de ouwe voorraad van Quantum er doorheen aan het werken zijn, en dat dat mindere kwaliteit is ofzo.
Link naar reactie
Helaas de 40GB Quantum is gelijk al omgeruild voor een 80GB Maxtor. En de 80GB Maxtor is dus ook weer omgeruild voor een 80GB Maxtor. Ik heb inmiddels de harddisk voor de 3e maal gefdiskt en in 2 partitie gemaakt in de hoop dat dat zou helpen. Helaas.....nogsteeds dezelfde problemen. Iemand anders gaf mij de tip dat de firmware van deze harddisk misschien nieuwer zou zijn, en dat mijn moederbord dat niet goed zou herkennen. Even gechecked met MaxDiag, maar het is exact dezelfde firmware als de 80GB D:-schijf die wel goed werkt. Dus ook daar ligt het niet aan. Ik wordt er inmiddels echt hopeloos van :(
Link naar reactie
Ik heb vorig jaar veel problemen gehad met eem hd van IBM. k kon wel Win 98 installeren, maar geen Win2000. Op het moment dat 'hij' zei loading NTFS Filesystem liep het spul vast en hield ik alleen een cursor over op mijn scherm en kon ik niets meer. Ik ben toen naar de winkel (Norrod) terug gegaan en heb daar een schijf van een ander merk gevraagd. Geen problemen meer gehad. Als je toevallig in een slechte serie terechtgekomen bent zal het wel net zolang duren tot ze die allemaal op de een of andere manier kwijt zijn. Ik zou hem dus bij de winkelier proberen te ruilen voor een ander merk.
Link naar reactie
Tja, helaas doen ze dat niet zo snel als de schijf ouder is dan 14 dagen. De eerste schijf (de 40GB Quantum) ging na pakweg 3 maanden stuk. Daarom heb ik hem rechtstreeks naar Maxtor gestuurt om om te ruilen. Maar morgen zal ik maar weer eens gaan bellen, en vragen of ze me een harddisk uit een andere serie willen sturen. Wie weet is het probleem dan opgelost.
Link naar reactie
Normaal gesproken krijg je bij de winkelier minimaal 1 jaar garantie, dus dat lijkt me geen probleem. Als dit jaar om is neemt de garantie van de hd fabrikant het over en moet je RMA gebruiken. Ik zou het in ieder geval proberen. Als je bij de winkel in de buurt woont gaar het ook veel sneller! Veel succes!
Link naar reactie
Je hebt wel 1 jaar garantie, maar geen 1 jaar OMRUIL garantie. Dat is met alles zo, dus ook met harddisks. Als je na 14 dagen met een kapotte harddisk bij de winkelier komt, dan stuurt die hem op naar Maxtor, en krijg je via de winkelier weer de harddisk die Maxtor naar hun toe gestuurd heeft. Dit duurt over het algemeen veel langer dan dat je de harddisk zelf naar Maxtor opstuurt. Bij een winkelier kan dat pakweg 6 weken duren, terwijl als je de harddisk zelf opstuurt je binnen 3 weken alweer een andere harddisk hebt.
Link naar reactie
Normaal heb je 8 dagen omruilgarantie (of geld terug) als iets niet aan je verwachtingen voldoet. Bij een defect artikel heb je 1 jaar garantie en hoort de winkelier je een andere schijf te geven, al of niet een ander merk/type. Her RMA gedeelte is dan de winkelier zijn pakkie an, want die is in de eerste plaats verantwoordelijk voor wat hij verkoopt. In mijn geval vonden ze dit in 'mijn' winkel heel normaal. Maar ja, niet elke winkel heeft goede service..
Link naar reactie
Ik heb nog maar zelden meegemaakt dat iets gelijk omgeruild werd als het ouder dan 14 dagen was. 1 jaar garantie....dat wel, maar geen omruilgarantie. Als het ouder dan 14 dagen is, dan wordt het ter reparatie ingenomen en niet ter plekke omgeruild. Dat werd in dit geval er trouwens ook nog eens extra bij vertelt toen ik de harddisk kocht. Maar hoe dan ook......het omruilen, al dan niet via Maxtor zelf of de winkelier, heeft mijn probleem dus nogsteeds niet opgelost.
Link naar reactie
Ik herken dit probleem. 2 keer hd naar de knoppen op bijna zelfde manier. Ging van kwaad tot erger, en na tijdje helemaal kaduuk. Ik begreep er niets van. Bij derde schijf weer problemen, nu niet gewacht en meteen format c gedaan.. Dit keer per ongeluk eerst firewall (black ice) geinstalleerd en wilde daarna Norton installeren. Dat lukte niet, black ice hield het tegen (kwam ik later achter na veel proberen). Black ice eraf, norton installeerde meteen. Toen Ice zoner updates geïnstalleerd (op oude pc ook met w98se en norton en ice zonder update nooit problemen gehad...dus wie weet.) En jawel, nix geen problemen meer. Helemaal snappen doe ik het niet, maar ben er van overtuigd dat die prgramma's ruzie hadden, maar waarom?
Link naar reactie
Irritant zeg! In mijn geval met de 3e harddisk ging hij dus gelijk al in de stress na het installeren van windows. Ik ga hem zometeen in een ander systeem inbouwen en kijken of hij daar ook raar doet. Zo ja.....dan weet ik het echt niet meer. Zo nee.....dan weet ik het eigenlijk al helemaaaaal niet meer. Waar moet het dan aan liggen? :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...