Ga naar inhoud

Is RAID voor mij 'het geld waard'?


Aanbevolen berichten

Mijn PC (AXP 2000+, 512 MB DDR Samsung) nestelt nu op een ABit KX7-333 mobo, zonder RAID controller. Ik heb 1 Maxtor hd van 80 GB, 7200 RPM, ATA133. Omdat ik straks de beschikking heb over een RAID controller, wil ik even weten of RAID zeg maar het geld waard is. Ik vertrouw op mijn Maxtortje(s) (nog nooit een hd zien crashen) dus ik zou geen RAID nemen voor mirroring. Dat zou dan dus striping worden, of is er een andere/ snellere variant van RAID? Ik weet wel dat die er zijn, maar niet voor 2 hd's en ik ben misschien bereid (als RAID dus het geld waard is) om voor zo'n 130 euro NOG een MAxtor 80 GB 7200 te kopen.. Maar dat "bedoel ik dus": Hoeveel schiet ik ermee op voor die 130 euro? Ik heb de extra ruimte niet nodig, dus ik kijk alleen naar de snelheidswinst. Daar komt nog bovenop dat ik mijn schijven opnieuw moet indelen en de OS'en (98 en XP) opnieuw moet installeren, waar uiteindelijk toch een hele berg tijd in gaat zitten. Stel dat ik voor RAID zou gaan, dan moet ik dus zowiezo nog een zelfde schijf kopen.. en wat nog meer? Ik heb verder geen ervaring met RAID, wel met 'gewone hardware' als ik dat zo mag noemen. Wie weet er meer?
Link naar reactie
Raid 0 is de snelste 'versie' van RAID, de rest is vooral voor backuping e.d. (hotswap). Of het de moeite waard is? Je bent uit op snelheid, en snelheid heb je met Raid 0, en zeker met 2x 7200RPM. Voor snelheden; zie [url=http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/384220/1/50]dit[/url] topic op Gathering of Tweakers. Vertrouwen op MaXtor heb ik trouwens niet... hier zijn inmiddels 3 MaXtor HD's doodgegaan in een niet zo lange periode.
Link naar reactie
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe pc: msi kt3 ultra aru met 512 ddr 333mhz met 2x40gig 7200 rpm maxtor hd. Ik gebruik de on board raid controller (0). Wat mij heeft overgehaald is een test in computertotaal nummer 6. Alles klopt je weet niet wat je ziet. De snelheid is ongelofelijk. Het installeren van win xp en office xp bij elkaar was in goed 40 min. gepiept. Ik heb hier geen spijt van en zal dat zeker niet krijgen. Dit is een must voor snelheid liefhebbers.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...