Ga naar inhoud

Kent iemand dit bericht bij het opstarten


Aanbevolen berichten

Ik heb zojuist een PC gebouwd voor een vriend, als ik deze aanzet werkt het goed hij herkent de HD en de CDROM (dit duurt echter enkele minuten) maar daarna zegt hij gevonden master en slave en dan "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed" Daarna wacht hij een minuut skipt naar het volgende scherm wat betekent dat en hoe krijg ik het weg???? Het betreft: Chaintech 6via5t Intel Celeron 1.3 128Sdram
Link naar reactie
Er wordt bedoeld dat zowel mobo als hd ingesteld staan vanaf UDMA4 (ATA66) maar dat hiervoor de juiste kabel ontbreekt. (80-aderig, 40-polig). Waarschijnlijk heb je dus de 'oude' flatcable (40-aderig, 40-polig) geinstalleerd. Vervangen door de juiste lost het probleem op. Dan zal de pc ook sneller opstarten. Btw. misschien kun je in het BIOS nog even kijken of daar nog iets in te stellen valt voor het gebruikte ATA modus. Als je hem daar terugbrengt tot UDMA2 (ATA-33) is het ook weg. -> wat gebeurt er als je auto-detectie doet ?
Link naar reactie
Booschap zou kunnen betekenen dat je nog een"oude" IDE kabel gebruikt die tot ATA33 ondersteund. ALs je PC opstart, wat zie je op je scherm bij HARDISK, ATA66 of hoger ? Eeen ATA66 of hoger moet je in principe aansluiten met een 80 aderige IDE kabel. De blauwe kant van de connector (soms ook rood) moet op het mobo worden geprikt 8)
Link naar reactie
Je hebt gelijk :D het is wel een nieuwe kabel maar de blauwe conector zit in mijn cdrom niet op het mobo, wat stom zeg :oops: heb het omgedraaid en het werkt weer goed hij wacht nu ook niet meer zolang. Wat gek joh dat hij dan gelijk naar ata 33 springt, wat is dan het vershil tussen de ene kant van de stekker en de andere???? thnx
Link naar reactie
[quote:4fb7bfe1c7="Fellini"]Je hebt gelijk :D het is wel een nieuwe kabel maar de blauwe conector zit in mijn cdrom niet op het mobo, wat stom zeg :oops: heb het omgedraaid en het werkt weer goed hij wacht nu ook niet meer zolang. Wat gek joh dat hij dan gelijk naar ata 33 springt, wat is dan het vershil tussen de ene kant van de stekker en de andere???? thnx[/quote:4fb7bfe1c7] Als je nog eens naar de kabel kijkt zul je zien dat aan de 'blauwe' zijde er bij 1 leiding een stukje tussenuit is. Dan is er volgens het systeem een 80-aderige kabel aanwezig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...