Ga naar inhoud

iMac of gewone pc?


Aanbevolen berichten

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe machine en zeer gecharmeerd van de nieuwste iMac. Ik heb altijd MS-Windows pc's gehad (mijn huidige is een IBM Aptiva uit 1998 (jawel), inmiddels overclocked en wat uitgebreid, maar het wordt nu toch echt tijd voor iets nieuws..... Ik begrijp uit eerdere discussie oa in het forum Hardware(Anders) dat de technische specificaties van iMacs en Pentium/AMD-pc's weliswaar iets anders luiden maar dat de prestaties elkaar niet zo enorm ontlopen, althans voor een gebruiker zoals ik: veel surfen, muziekfan, digitale camera-gebruiker, beetje Excel en Acces knutselen, geen hardware-sleutelaar (!).... Ben dus gewoon op zoek naar een betrouwbare computer voor de komende vier/zes jaar. Nu mijn vraag: wie is recentelijk 'overgestapt' op zo'n nieuwe iMac en kan mij geruststellen cq waarschuwen? Bram :o
Link naar reactie
Mijn vriendin heeft een Imac. Iedereen in haar omgeving heeft een Imac. Reden: ze werken allemaal in de grafische industrie. Daar zijn Imacs veel beter dan Windows-based PC's. Alleen het grote probleem waar ze allemaal mee kampen is : Compatibiliteit met de rest van de wereld. ik zou zeggen ga toch voor windows puur vanwege compatibiliteit. Nog een voordeel Imac: weinig virussen op je PC. Groet, Aswin
Link naar reactie
Compatibiliteit dat speelt nog steeds in de praktijk hoor. Alleen er is meer mogelijk om Windows nog te draaien in een mac-omgeving of iets dergelijks. Dan in daar een officepakket draaien en klaar is kees. Als je office voor mac moet kopen, da's zooo gigantisch duur.... Tevens zijn er geen illegale versies in omloop op MAC :-) hehe.. Dus, daar is de compatibliteit met de rest van de wereld lol :-) terug. Alleen je hebt weinig last van virussen. Daar MS zo'n 90 % van de wereldmarkt in handen heeft, worden ook alle virussen op dat platform ontwikkeld om zoveel mogelijk schade te berokkenen. Internetwormen e.d. zijn er nauwelijks, die effect hebben op MAC. Da's het enige voordeel die ik zie. Daarnaast als je grafische tekeningen en fotobewerking wilt doen, tja.. daarin is Mac ongeevenaard gewoon. Suc6 met je keuze en groet, Aswin
Link naar reactie
[quote:6703afaa2b="AswinW"]Nog een voordeel Imac: weinig virussen op je PC. [/quote:6703afaa2b] Ik denk niet dat een Imac virussen op je pc voorkomt.... :roll: Ik denk trouwens ook dat het verhaal dat een Mac (veel) beter is voor grafische handelingen inmiddels hartstikke achterhaald is. Ik kan zo snel geen grafische pakket bedenken dat wel op de Mac en niet op de pc draait. Bovendien is je hardwarekeuze veel groter voor de pc en kun je veel simpeler (en goedkoper) upgraden. Ik kan maar twee geldige redenen bedenk waarom je Mac zou kopen (de aanschafprijs buiten beschouwing gelaten); - Je bent gewend aan MacOS of je bent een beginnende computeraar die behoefte heeft aan een fool-proof interface. - Je hebt een voorkeur voor het gelikte uiterlijk van de Macs. Voor de rest ben je gewoon beter af met een pc, die veel breder ondersteund wordt. Als je geen zin hebt in sleutelen, koop dan gewoon een kant en klaar A-merk - een Dell of zo.
Link naar reactie
Nou ik kan je vertellen (ik werk ook op de Mac) en ik werk op een P4 PC, 1,7 Ghz met dualboot XP en Millenium: 1. Grafische mogelijkheden, ondersteunt door Macvoor fotobewerking, kleuren en alle features laat Windows en bestaande softwarepakketten totaal de achterlichten zien. Ik durf de vergelijking aan op het gebied van grafische afhandelingen van Windows en Mac, gelijk te stellen aan Ferrari tov een lelijke Deux Chevaux (lelijk eendje in de volksmond). Echt waar.... Dit ligt aan de architectuur van het OS Windows en Mac die op bepaalde punten van mekaar gejat zijn maar toch totaal verschillend zijn. Hetgeen de MAC OS een voorsprong geeft op grafische afhandeling en fotobewerking. Je wacht veel minder lang en er zijn op dat punt veel meer features aanwezig waarbij je denkt van HUH ??? Da kan nie in Windows ???? Puur architectuur aangelegenheid en dat is op het OS-nivo gesproken. Namelijk de software, gemaakt voor de Mac heeft bepaalde features geintegreerd zitten in het OS. In Windows is het nog altijd dat de features van het grafisch softwarepakket nog altijd bovenop het OS geinstalleerd wordt. Tja, je moet het maar 's zien. Mijn vrouw werkt in de grafische industrie en zij en al haar Collega's hebben een MAC thuis. Da's niet voor niks zo. De redenen heb ik echt wel gezien hoor dus je kunt me geloven. Verder ben ik een Microsoft-kenner (softwaredevelopment en systeembeheerder van LAN en Desktops) dus ik zie die verschillen heel duideiljk. Maar huidige software voor Windows doet een goede gooi hoor, maar zal het nooit halen bij Mac. Omdat dan het "herschrijven" van Windows aan de orde is en de kosten daarvan bedragen 10 Miljard. Indien je de broncode uitprint op A4 zal er een stapel papier komen die hoger is dan het vrijheidsbeeld van Amerika en er is er geeneen meer op de wereld die "precies" weet hoe Windows werkt. Dus beginnen ze er niet aan (herschrijven windows). Desalniettemin heeft Windows het 90 % marktaandeel en da's een voordeel voor compatibiliteit voor de rest van de wereld. Niet dat dat niet met een Mac lukt hoor. Maar software kopen (wie doet dat nog tegenwoordig) voor Mac is "stervensduur".. Ik heb prijzen gezien, daar lusten de h..n geen brood van. Als je dan op zoek gaat (ik samen met m'n vrouw) naar iets makkelijkers, dan is er niet veel voor te krijgen. Althans wij hebben het niet gevonden op Internet. Wellicht heeft iemand een tip. Het is een keuze die je maakt gewoon. Vraag het maar na, alle echte grafici hebben een Mac. Al het andere hebben een Windows. Nogmaals succes met je keuze. Groet, Aswin
Link naar reactie
Uitwisselen van bestanden is nog altijd een probleem. Als mijn vrouw een attachment naar me mailt, kan ik het niet openen. Dan wordt voor haar 1 attchment in mijn inbox 3 attachments die niet te openen zijn. Als je die met een editor opent, zie je machinetaal. Architectuur ook voor Email en Internetexplorer en het "attachen" van bijlage(n) in een mailtje geeft nog altijd problemen. architectuur OS ? Groet, Aswin
Link naar reactie
Wat grafisch werk betreft kan je beter een MAC hebben (helaas), maar dit is puur een kwestie van software. Dezelfde software voor de pc zou dezelfde resultaten opleveren. En de snellere pc's laten een mac in het algemeen een flink stuk achter. Als het om grafisch werk gaat moet je soweiso niet voor een Imac kiezen.. Bovendien is een Imac veel lastiger en duurder te upgraden. Als je er echt 4-6 jaar mee vooruit wilt is dit wel iets om over na te denken.
Link naar reactie
Allen bedankt voor jullie bijdragen tot nu toe :-)! Het standpunt van Aswin is duidelijk en behoeft geen verdere toelichting. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook uitgesproken iMac-aanhangers zijn. Wie vindt met name de geuite kritiek over gebrekkige compatibiliteit en prijzige software van Apple onterecht?
Link naar reactie
[quote:10b7c8514c="Bramseman"]Allen bedankt voor jullie bijdragen tot nu toe :-)! Het standpunt van Aswin is duidelijk en behoeft geen verdere toelichting. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook uitgesproken iMac-aanhangers zijn. Wie vindt met name de geuite kritiek over gebrekkige compatibiliteit en prijzige software van Apple onterecht?[/quote:10b7c8514c] Heb nu ook de nieuwe iMac gezien en moet zeggen dat het een schitterend apparaat is. Wat betreft compatibliteit: genoeg software op het net te vinden die eventuele "probleempjes" kunnen oplossen. Wat betreft de "echte" software: Tja, dat is eigenlijk het grootste probleem. Ik denk dat veel mensen (zoals ik) meteen zouden overstappen op iMac als er genoeg software te vinden is bij vrienden en op het net (lees: gratis kopieetjes draaien enzo :wink: ). Ietwat niet legaal, ik weet het maar het is wel een drempel om over te stappen als je ziet hoeveel je bijvoorbeeld voor een Office pakket moet betalen: 700 Euro :cry: !
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...