Ga naar inhoud

PCbios detecteert geen apparaten op de primary-bus


Aanbevolen berichten

Please help mij!!! Big problem nog nooit meegemaakt. Zoals jullie weten start de PC op in het bios en kijkt welke apparaten aangesloten zijn. Op de primary master zegt hij "none" terwijl ik daar mijn HD heb aangesloten en op primary slave (cd recorder) zegt 'm "press F4 to skip" (als ik dan F4 doe danzegt hij "no system disk...natuurlijk) Hij detecteert echter wel mijne cd-rom op de secundary master. En als ik mijn Harde schijf op secundary master zet dan detecteert mijn bios die wel (maar kan nog steeds niet helemaal opstarten omdat ik misschien alleen mijn HD had aangesloten en geen andere apparaten maar soit). Ook in bios-setup is alleen de floppy en de cdrom te zien. Oorzaak: Weet ik niet heel juist maar ik was een AC3 bestand om aan het zetten naar een mp3 en was tegelijk aan het proberen een cd'tje te branden(Misschien heel onverstandig) want een beetje daarna was het beeld bevroren, hij deed niets meer. Ik resette de PC en het bovenstaande gebeurde. Diagnose?: Wat is er nu precies aan de hand met mijn PC!!?? De primary bus(cdrom+hd) van de pc detecteert geen aparaten. Kabel doorgebrand(weinig waarschijnlijk), bus van het moederbord naar de knoppen, bios???? Ik hoop dat jullie zullen antwoorden. Bedankt bij voorbaat in ieder geval. (Ik ben nu met mijn oude pc aan het internetten.)
Link naar reactie
Ha, Het lijkt er sterk op dat je moederbord de geest gegeven heeft. Althans de primaire ide bus. Het is volgens mij niet zo, dat je aan de kabels hebt gezeten? Misschien dat anders pinnetjes krom zijn? Maar goed. Als je de hdd aansluit (alleen) op de primaire bus, dan vind hij hem ook niet? probeer dat eens als master en als slave (zonder de brander). Zou natuurlijk ook kunnen zijn dan de schijf stuk is. Geen rare tikjes? De hdd zou als master en als slave moeten kunnen opstarten. Kabel is wel goed als je er niets aan gedaan hebt. Probeer dit eens. En anders probeer de brander eens op de secondary ide controller aan te sluiten! (mits deze niet vol is uiteraard!) Mocht het nog niet lukken, horen we het wel 8) Arjan.
Link naar reactie
het lijkt me sterk dat tegelijkertijd mijne harde schijf en mijne brander(primary bus) op hetzelfde tijdstip de geest geven. Raar is dus wel dat ik mijn besturingssysteem niet alleen kan opstarten van harde schijf als hij aangesloten is op secundary master (waar normaal de brander aan gekoppeld was). bios flashen hmmm... dat is zeker niet voor diegene die daar geen ervaring mee heeft en het zal risico's met zich meebrengen of niet? Anders breng ik 'm morgen naar de winkel (vandaag is ie dicht ). Als je ook weet dat ik de cd-rom drive vanuit dos eigenlijk niet kan laden(met opstartdisketje van '98)... Zou een andere kabel helpen? Ik zie niet in waarom maar ja....
Link naar reactie
Het heeft waarschijnlijk geen zin om windows te repareren, als hij de drives in je bios niet zit, is het erg onwaarschijnlijk dat windows hier de schuld van is (en trouwens je kan ook booten van win 98 cd-roms). Ik zou eerst alle bekabeling na lopen. Levert dit niets op dan kun je de 'default options' terug zetten via je bios, misschien dat dit helpt. Je kunt natuurlijk ook de kabel die op je sec. IDEpoort zit gebruiken om je hardeschijf aan te sluiten op je primaire poort.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...