Ga naar inhoud

IRQ problemen???? of toch niet?


Aanbevolen berichten

Ik weet het, heb deze vraag ook al gepost onder OS Windows. Maar volgens mij kan daar niemand mij helpen. Misschien dat mensen die veel van hardware weten mij beter hiermee kunnen helpen, vandaar dat ik de vraag hier post: Ik heb een PC met windows millennium, daarbij heb ik de volgende IRQ-instellingen: 00 Systeemtimer 01 Standaardtoetsenbord met 101/102 toetsen of Microsoft Natural Keyboard 02 Programmeerbare interruptcontroller 03 Creative SB Live! 03 IRQ Holder voor PCI-besturing 04 Intel(R) PRO/100+ Management-adapter 04 IRQ Holder voor PCI-besturing 05 Pinnacle WDM PCTV Audio Capture 05 Pinnacle WDM PCTV Video Capture 05 Open hostcontroller voor PCI naar USB van SiS (7001) 05 IRQ Holder voor PCI-besturing 06 Standaarddiskettestationcontroller 08 Systeem-CMOS/Real time klok 09 Creative SB16 Emulation 10 IRQ Holder voor PCI-besturing 11 ABIT Siluro T400 12 PS/2 compatible muispoort 13 Numerieke-gegevensprocessor 14 SiS 5513 dubbele PCI IDE controller 14 Primaire IDE-controller (dubbele fifo) 15 SiS 5513 dubbele PCI IDE-controller 15 Secundaire IDE-controller (dubble fifo) De IRQ-instellingen zoals hierboven heb ik na veel geklungel voor elkaar gekregen. Ik heb namelijk IRQ problemen gehad. Me Soundblaster Live! gaf een conflict met een ander apparaat. Toen had ACPI in de BIOS uitgezet, zodat ik via de BIOS me LPT poort kon disablen. Toen had me Live geen IRQ problemen meer. maar wel kreeg daarna opeens de Videokaart hetzelfde IRQ-adres als me netwerkkaart. En dat is niet goed zover ik weet. Dus toen heb ik de com-poorten + onboard USB gedisabled. En toen was dat voorbij. Ik deed dit met gemengde gevoelens want ik zo wel graag de com-poort + USB wilen gebruiken. Toen heb ik de com1 in de BIOS op auto gezet. En toen gaf die hem in windows niet weer. Dus dat gaat blijkbaar gewoon niet. Ook heb ik me USB in de bios aangezet. Die kwam er in windows opeens ook bij, alleen ging die lekker op IRQ 5 zitten. En nu vraag ik me af of dat wel allemaal goed zit bij mij, want ik heb de volgende apparaten op IRQ 5: 05 Pinnacle WDM PCTV Audio Capture 05 Pinnacle WDM PCTV Video Capture 05 Open hostcontroller voor PCI naar USB van SiS (7001) 05 IRQ Holder voor PCI-besturing Ik weet dat een PCI-besturing altijd op een IRQ kan zitten waarop al een ander apparaat zit. Dus dat zou niet uitmaken. Maar er zit veel meer op IRQ 5. Kan die USB samen met die tv-kaart en die PCI-besturing op IRQ 5? Zoja, waarom wel? Zo nee waarom niet? En die 2 dingen van pinnacle kunnen die samen op hetzelfde IRQ? En waarom kan ik zelf niet die apparaten voorzien van een ander IRQ-nr? (heb dat geprobeerd lukte niet). IRQ 7 is bv namelijk nog vrij. Kan ik die USB bv niet op 7 zetten? En klopt het dat die "Creative SB16 Emulation" die op IRQ 9 zit dat, dat de SB Live! DOS-driver IRQ is? Kan ik die IRQ misschien vrij maken door de DOS-driver van SB-Live te uninstallen? En dan nog een vraag. Als ik ACPI in de BIOS aan zet krijg ik dan meer IRQ's vrij of maakt dat niks uit? Met andere woorden heeft de instelling van ACPI in het BIOS invloed op het aantal IRQ's dat vrijkomt om gebruikt te worden? Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen zodat ik die IRQ-instellingen dadelijk allemaal goed heb staan.
Link naar reactie
zal es een poging wagen ten eerste soundblaster live kaarten zijn goede kaartjes qua geluid maar een regelrechte ramp als het gaat om IRQ's Gebruikt er namelijk 2 waarvan 1 de dos emulator is Deze kan je een IRQ met de LPT laten delen ( app.beheer eigenschappen SB dos - dacht geavanceerd - IRQ sharing LPT inschakelen. Speel je geen spellen in DOS gewoon uitschakelen in app. beheer ben je ook van dat probleem af 2) IRQ toewijzingen hangen af van het MOBO en deeltje windhoos Bekend verschijnsel bij W2000 is dat er veel app. op IRQ 9 staan. Dit hoeft echter geen problemen te geven. Dus in jou geval werkt het zo goed ...afblijven. Win XP gaat naar mijn mening beter om met IRQ verdelingen ism ACPI instellingen. Wellicht optie voor jou om over te stappen In de meeste mobo handleidingen staat welke PCI sloten welke IRQ krijgen/sharen. Gebruik deze info dan ook !!! Als voorbeeld 9 van de 10X krijgt het 1e PCI slot onder de AGP IRQ 11, als het even kan daar geen NIC zetten, uitleg is al gegeven : http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=65063 Wat ook handig is om BV rekeing mee te houden is dat als er IRQ's gedeeld worden dat, dat is met app. die je bv niet tegelijk gebruikt. BV geluid en printen doe je meestal niet gelijktijdig dus..... 3) het blijft altijd kl*te om IRQ problemen op te lossen, het "versteken" van kaartjes kan uitkomst bieden. suc6
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...