Ga naar inhoud

2e harde schijf


Aanbevolen berichten

Misschien een beetje domme vraag, maar ik stel hem toch even: Ik heb een 2e harde schijf (6,5 gb)verdeeld in 2 partities. Nu wil ik deze vervangen door een nieuwe Hd van 60 gb. Als ik de oude eruit haal moet ik dan eerst ook de partities verwijderen? In mijn idee gaan die 2 partities gewoon over op de nieuwe schijf?? Of kan ik de oude schijf gewoon verwijderen, en op de nieuwe schijf gewoon weer nieuwe partities aanmaken? Hoe kan je eigenlijk nieuwe partities aanmaken onder Windows Xp ? Fdisk kan ik nergens meer vinden, maar ik heb nog wel een oude opstartdiskette van Windows 98...........is dit misschien de oplossing?? Hopelijk heeft iemand een antwoord. Met vriendelijk groeten ......................Evert
Link naar reactie
Ligt eraan wat je bedoeling is.... als je de data die op de oude schijf niet meer nodig hebt, dan kun je hem er gewoon uithalen. Wil je het nog wel behouden, dan moet je de nieuwe eerst als slave zetten en hierna alle data van de oude naar de nieuwe kopieren. Als op de opstartdiskkete van Windows 98 fdisk zit, kan je daar idd partities meemaken. Maar dit is ook gewoon mogelijk in de setup van Windows xp.
Link naar reactie
V.w.b. partities die 'meegaan'....helaas. ALs je een nieuwe HD plaatst zal je hem eerst zelf moeten partitioneren, dan de partities formateren, en dan de data erop plaatsen. Tijdens het plaatsen even kijken of achterop de jumper (klein blokje dat twee pennetjes verbind) op de juiste plek staat. Als je het niet helemaal zeker weet, kijk je op de oude schijf waar 'ie zit. Je moet kijken naar de kreet master (ook wel M) en Slave (S). Bij de nieuwe schijf gewoon de jumper op dezelfde zetten. Schijf met kabels aansluiten, machine opstarten en dan partitioneren en formateren. Hiervoor zijn oa. programma's als Partition magic in de handel (ik heb geen XP dus kan je daar niet gericht vertellen hoe dat werkt). Anders even op internet zoeken bij google, intypen XP partitioning HD. Of zoiets... Thor2002
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...