Ga naar inhoud

CD-ROM doet het niet goed


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb dus een probleem met m'n CD-ROM-speler. Vroeger heeft hij het altijd goed gedaan, maar nu zijn er wat probleempjes. Ik zal proberen zoveel mogelijk informatie te geven over wat/waar er mis gaat: Het BIOS vindt de drive zoals altijd. Hier zal dus geen probleem liggen. In Windows aanbeland kan ik met behulp van Verkenner en elk willekeurig ander programma gewoon mijn CD-speler aanspreken en bestanden inlezen. Er komen problemen als ik grote bestanden wil overzetten naar de harde schijf. De schijf wordt gelezen en het begin van het bestand wordt overgezet, maar na een halve minuut stopt de schijf met draaien en blijft de voortgangsindicator in het kopie-venster staan waar hij staat. Het enige wat er nog op zit is op Annuleren te drukken. Kleinere bestanden zijn geen probleem, want ik heb vorige week nog gewoon een spel geinstalleerd. Het ligt ook niet aan de CD, want in een andere speler doet deze het wel en het zijn meerdere CD's die problemen geven. In Linux is het probleem anders dan in Windows, want in Linux wordt de drive helemaal niet aangesproken. Bij het starten van de kernel wordt deze wel gezien, hieronder een stukje overgenomen uit "dmesg": [quote:0e2bc832a8] ide0: BM-DMA at 0xf000-0xf007, BIOS settings: hda:pio, hdp:pio ido1: BM-DMA at 0xf008-0xf00f, BIOS settings: hdc:pio, hdd:pio hda: ST320423A, ATA DISK drive hdb: FX162T, ATAPI CD/DVD-ROM drive ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14 hda: 40011300 sectors (20486 MB) w/512KiB Cache, CHS=2490/255/63, (U)DMA [/quote:0e2bc832a8] Hier is dus mijn harde schijf aangesloten als primaire master IDE (hda) en mijn CD-ROM als primaire slave IDE (hdb). Op de secundaire IDE is niets aangesloten. Nog even te vermelden dat het geen DVD-drive is, wat wel wordt gemeld door de kernel. Als we vervolgens kijken naar de uitvoer van "ls -alF /dev/hdb" krijgen we het volgende: [quote:0e2bc832a8] brw-rw---- 1 root disk 3, 64 Aug 30 2001 /dev/hdb [/quote:0e2bc832a8] Ziet er dus op zich wel netjes uit, maar bij het mounten krijg ik een foutmelding [quote:0e2bc832a8] [root@phedny root]# mount /dev/hdb /mnt/cdrom mount: /dev/hdb is not a valid block device [/quote:0e2bc832a8] Als ik probeer om met dd wat van de CD te lezen, lukt dat ook niet: [quote:0e2bc832a8] [root@phedny root]# dd if=/dev/hdb of=/dev/null bs=2048 dd: opening `/dev/hdb': No such device or address [/quote:0e2bc832a8] Ik weet niet meer hoe ik dit moet verbeteren. Voorheen heeft de drive het altijd gedaan, zowel in Windows als in Linux. Voor de volledigheid zal ik nog even melden dat ik RedHat 7.2 heb met een 2.4.7-10 kernel op een i586. Hopelijk is er iemand die hier raad mee weet. Alvast bedankt Groet, Phedny
Link naar reactie
Is het met een cd of alle cd's ? IS het alleen met cd-r(w) ? Gebeurt het ook met normael zilveren cd's ? Je kan proberen je lens schoon te maken, dat zal de boel een beetje verhelpen ? (ik neem aam dat alle kabels goed zijn aangedrukt) Maar ik zou alvast wat euro's opzij leggen om een nieuwe speler te kopen, je cdrom speler is aan het sterven denk ik :cry:
Link naar reactie
Hoi, Met de gedachte de lens eens schoon te gaan maken heb ik de CD-ROM-drive uit m'n computer gehaald, opengeschroefd en de lens opgezocht. Niet bepaald de makkelijkste opgave, maar het is gelukt. Maar wat bleek nou, het probleem was helemaal niet de lens. Als je een CD in de drive doet, gaat het laatje dicht en zou er een 'houdertje' waar oa. de lens aanzit omhoog moeten klikken, zodat de CD wordt vastgeklemd en het lensje op en neer kan bewegen. Maar dat houdertje ging niet omhoog, maar bleef beneden hangen. Omdat het lensje aan dat houdertje hing, ging deze ook niet omhoog en had dus maar een beperkte bewegingsvrijheid, want hij botste tegen de printplaat aan. Daardoor kon ik natuurlijk alleen het begin van een groot bestand kopiëren. En het spel was ook niet zo groot, dus het lensje kon er nog netjes bij. Als het houdertje omhoog gaat, gaat het lensje mee en beweegt deze mooi boven het printplaatje langs. Nu is het probleem dus opgelost. Bedankt voor je tip, want anders was ik natuurlijk ook nooit achter het probleem gekomen... Dan rest nu alleen nog een ander probleem, maar dat hoort denk ik niet in dit forum thuis: met de standaard-kernel van RedHat kan ik de CD-ROM nog steeds niet benaderen, maar wel met m'n zelf-gecompileerde kernel... Groet, Phedny
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...