Ga naar inhoud

Hoe lang kan een hd mee?


Aanbevolen berichten

Er staat niet echt een levensduur voor een hd. Als je mazzel hebt kan z'on ding jaren meegaan. Crashes hebben geen invloed op de levensduur. Wel als er bad sectors door ontstaan. Een harde schijf kan kapot gaan door trillingen. bijv. comp bewegen terwijl die aanstaat. Maar voorzichtig ermee doen geeft geen garantie voor lange levensduur. Ik had een nieuwe en die is ineens kapot gegaan.
Link naar reactie
Nee, maar een crash kan ook worden veroorzaakt door de harde schijf. Een crash heeft altijd een reden, bijvoorbeeld geknoei met het systeem of een virus of wat anders. Als er geen directe reden is te verzinnen, dan kan het dus heel goed aan de harde schijf zelf liggen. Deze mogelijkheid heb ik zelf niet bedacht, iemand wees mij daarop, april dit jaar. Ik had al een aantal keren in een periode van 1 1/2 jaar een crash gehad. Ik dacht dat dat gewoon pech was. Het testtool van Seagate opgezocht. De Seagate schijf bleek gewoon niet in orde, de Smart functie functioneerde ogenschijnlijk. Maar het testtool van Seagate meldde gewoon dat de schijf niet in orde was! Na formatteren, bleken er ook zo'n 100 slechte sectoren op te zitten. Voorgaande keren heb ik de slechte sectoren niet gezien. Wel een goed reden om altijd opnieuw te formatteren! Dan wordt de hele schijf weer eens gebruikt en min of meer gecontroleerd. Oh ja en pakweg 2 maanden terug een IBM schijf gekocht, die heeft het welgeteld 8 uurtjes volgehouden ... Twijfel over je harde schijf? Denk aan de garantie, de schijf wordt echt vervangen!
Link naar reactie
Dat is bekend dat IBM de laatste tijd problemen heeft met hun harde schijven. Ik heb tot nu toe geluk gehad. Ik heb een IBM DTLA 307030 (GXP75 serie) waar een hoop van zijn uitgevallen. Die van mij doet het vooralsnog goed. Alleen als je aan de kabels van de harde schijf zit wil hij wel eens gekke dingen gaan doen (niet herkennen door bios, windows vastlopen enz). Ik ben helaas zo stom geweest om het garantiestikkertje eraf te halen om zodoende de verdere gegevens van de HD te kunnen zien... HD's hebben inderdaad geen gegarandeerde levensduur maar van een goede harde schijf mag je zeker uitgaan van 4 jaar en meer. Er zullen altijd slechte modellen tussenzitten.
Link naar reactie
Met een beetje zoeken in Google kun je vinden dat de MTBF (Mean Time Between Failure) van zomaar een schijf is gesteld op 500.000 uur. Beetje rekenen levert op: 57 jaar. Dat betekent dus dat (theoretisch) de technische levensduur [i:19980c978c]gemiddeld[/i:19980c978c] 57 jaar is! (Bron: [url]www.ect.megalink.ru/comput/hdd/fuji_mpf3xxxat.htm[/url]). Probleem is alleen dat fabrikanten geen deugdelijke kwaliteitscontrole meer uitvoeren, zodat fabrikagefouten er pas uit komen bij de klant. Er zullen dus in het begin veel foute exemplaren opduiken, maar als je schijf het eerste jaar overleeft, dan heb je goed kans dat hij het wel vele jaren kan uithouden.
Link naar reactie
[quote:8a7c303989="matel"]Ik ben helaas zo stom geweest om het garantiestikkertje eraf te halen om zodoende de verdere gegevens van de HD te kunnen zien...[/quote:8a7c303989] Maakt voor IBM maakt het, dacht ik, niet uit. Die zijn alleen geïnteresseerd in het serienummer. Dat stickertje is van de winkel, dacht ik zo?
Link naar reactie
[quote:dec73c8d25="Binary"]Probleem is alleen dat fabrikanten geen deugdelijke kwaliteitscontrole meer uitvoeren, zodat fabrikagefouten er pas uit komen bij de klant. Er zullen dus in het begin veel foute exemplaren opduiken, maar als je schijf het eerste jaar overleeft, dan heb je goed kans dat hij het wel vele jaren kan uithouden.[/quote:dec73c8d25] Fabrikanten voeren heel veel kwaliteitscontroles uit en waarschijnlijk nog meer dan vroeger. Maar kwaliteitscontrole zegt nog niets over hoe lang de schijf mee zal gaan maar alleen of alles functioneert zoals bedoeld. Schijven gaan tegenwoordig ook veel langer mee en kunnen vooral ook buiten gebruik heel veel meer hebben. Denk alleen maar al aan het feit dat vroeger de koppen nog met een stukje software moesten worden geparkeerd. Het is echt niet zo dat schijven tegenwoordig bij bosjes het loodje leggen en dat ze vroeger eeuwig meegingen. Dat sprookje waart nog wel eens rond.
Link naar reactie
[quote:32760bdd75="weert114"]Hoe lang kan een hd meegaan? En hebben veel crashes invloed op de levensduur/kwaliteit van de schijf?[/quote:32760bdd75] Ik werk al lang met (inbouwen en verbouwen van) computers, heb daarom veel ervaring met HDD's. Net als wat anderen schrijven kan je geen peil op trekken hoe lang een HDD meegaat. Wel is een gebruiksfactor van belang. Bij servers worden ze elke 3 jaar vervangen. Ik heb hier nog kleine 20 en 40 Mb HDD's liggen die nog perfect draaien, ik heb hier ook volledig niet werkende HDD's van 10 en 20 Gb. De levensduur met HDD's kan je vergelijken met een monitor. Veel werkuren, veel slijtage. Als je de PC 3 a 4 keer per dag opstart, of uit een slaapstand dan is het verstandig om na 3 jaar de HDD te vervangen. Het wil nog niet zeggen dat hij niet meer goed is, hij kan door jaren mee, maar de garantie ligt wel om de hoek! Veel mensen nemen een nieuwe master HDD, de oude wordt dan Slave, dat is de meest ideale optie. Na drie jaar daarna doe je het zelfde, de oude slave verhuisd dan naar een oudere PC. Een slave wordt doorgaans minder gebruikt dan een master, waar doorgaans het besturingsprogramma op zit.
Link naar reactie
[quote:49463848ab="Bolknak Trance"][quote:49463848ab="weert114"]Hoe lang kan een hd meegaan? En hebben veel crashes invloed op de levensduur/kwaliteit van de schijf?[/quote:49463848ab] Ik werk al lang met (inbouwen en verbouwen van) computers, heb daarom veel ervaring met HDD's. Net als wat anderen schrijven kan je geen peil op trekken hoe lang een HDD meegaat. Wel is een gebruiksfactor van belang. Bij servers worden ze elke 3 jaar vervangen. Ik heb hier nog kleine 20 en 40 Mb HDD's liggen die nog perfect draaien, ik heb hier ook volledig niet werkende HDD's van 10 en 20 Gb. De levensduur met HDD's kan je vergelijken met een monitor. Veel werkuren, veel slijtage. Als je de PC 3 a 4 keer per dag opstart, of uit een slaapstand dan is het verstandig om na 3 jaar de HDD te vervangen. Het wil nog niet zeggen dat hij niet meer goed is, hij kan door jaren mee, maar de garantie ligt wel om de hoek! Veel mensen nemen een nieuwe master HDD, de oude wordt dan Slave, dat is de meest ideale optie. Na drie jaar daarna doe je het zelfde, de oude slave verhuisd dan naar een oudere PC. Een slave wordt doorgaans minder gebruikt dan een master, waar doorgaans het besturingsprogramma op zit.[/quote:49463848ab] Jah,das idd wel een goede optie. Ik heb nu een hdd van samsung,een 20Gb ATA33 5400RPM. Mijn mobo heeft RAID.Ik denk dat ik daar door die oude hdd(ata33) niet zoveel aan heb,maar goed. Vind het ook zonde om een goede hdd niemeer te gebruiken eigenlijk.Als't erover gaat heb ik aan 20Gb nog wel genoeg,maar over een poosje niemeer denk ik. Ik zet om de drie maanden zoiets Windows opnieuw erop,maar hij staat dan na korte tijd al aardig vol. Meestal staat er wel 15 Gb aan software op. Vooral de games van tegenwoordig nemen nogal wat ruimte in beslag. 'k weet alleen niet precies hoe RAID aangesloten moet worden,maar er stond een poosje geleden een heel stuk over in de C!T. Ik neem aan dat het wel gewoon met de gebruikelijke IDE kabels gaat,want de connectors op het mobo zijn tenminste wel hetzelfde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...