Ga naar inhoud

CD-rom speler zonder driver onder DOS?


Aanbevolen berichten

Yow, eum een probleem, ik heb een 486 staan die vrolijk meedraaide in mijn netwerk onder win95, natuurlijk geen race monster, maar het was voldoende voor een printer aan te hangen en de cd-rom die er in zit was ideaal om één cd-rom op al mijn computers te benaderen. Nu ja, het systeem is niet het stabielste en het moest eens gebeuren, computer wil niet meer opstarten. Wat wil ik doen, format c en windows 95 er terug opzetten. Klaar is kees zou je zeggen, alleen wil mijn cd-rom speler niet mee. Onder dos word de drive niet herkent. Ook niet met de opstart diskette van Windows. Ja wat nu gedaan?? Ik heb al wel eens gezogd o^p het internet naar eventuele drivers, maar van een VCL, Multi Taskin' kan ik niets vinden. Het is een 16 speed cd-rom drive. Iemand een oplossing? Ik heb juist maar een manier nodig om die cd-om drive aan de praat te krijgen en zo win95 op de HD te kunnen zetten, of is er een andere manier om windows 95 daar op te krijgen?? Bedankt al op voorhand
Link naar reactie
Ik weet nog wel dat ik toen op mijn P90MHz eerst met een bijgeleverde disketten van de CDSpeler moest bootten en installeren om daarna de echte driver vanaf CD te kunnen installeren. Je zou het met een bootdisk vanaf Win98SE kunnen proberen van www.bootdisk.com , maar of die een 486 aansporen wil...
Link naar reactie
Je kunt 'm natuurlijk ook gewoon formatteren als primaire partitie en 'm dan even in parallel in een andere bak hangen: de Win95 installatie bestanden erop kopieeren (75 mb?), 'm terug in de 486 planten, booten met een diskette en dan de setup vanaf HD draaien. Dat scheelt je ook weer een hoop tijd (vanaf HD gaat een stuk rapper dan vanaf CD...)
Link naar reactie
Als je een goed koffiezet apparaat hebt wel ;) Praktisch nut ervan is 0,0 vrees ik. Gewoon windows 95 erop, dat is al veel voor zo'n machine. Die CD-Rom zou je via mscdex aan de praat kunnen krijgen, alleen weet de precieze handelingen niet meer (DOS tijdperk nooit echt fatsoenlijk mee gemaakt), misschien dat deze link je een eind verder kan helpen? http://www3.sympatico.ca/rhwatson/dos7/z-mscdex.html succes
Link naar reactie
[quote:af3424f1e4="Christophe"]En welk mapje moet ik dan precies copieren? En doe ik er goed aan om windows nt op die 486 te zetten?[/quote:af3424f1e4] Map maakt niet uit. Windows NT lijkt me de moeite niet echt, al ligt het er een beetje aan waar je 'm voor wil gaan gebruiken. Je kunt idd ook gewoon met een WINflop booten, die geven ook CD-rom ondersteuning idd.
Link naar reactie
[quote:0d985f6f44="Christophe"]En doe ik er goed aan om windows nt op die 486 te zetten?[/quote:0d985f6f44] Ligt er een beetje aan hoeveel geduld je hebt. Op een systeem met 5x86 en 32 MB geheugen vind ik NT4 niet prettig werken. Windows 98 kan heel goed. Ervan uitgaande dat je 20MB of minder geheugen hebt: gebruik gewoon Win95. Nog even over die CD_rom speler. Soms, heel soms, zit er een Atapi CD-Rom speler in en geen IDE versie. Als je merk en type weet van de CD-Rom speler dan kunnen we je daarmee helpen. Als het een 1x of 2x speed speler is dan kan het dus zo'n Atapi speler zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...