Ga naar inhoud

maximum snelheid cd-romspeler


Aanbevolen berichten

Cd-romspelers worden alsmaar sneller, het hoogst is nu 64-speed? Dan rijst natuurlijk de vraag, hoeveel sneller kan het nog? Deze [url=http://www.qedata.se/e_js_n-cdrom.htm]link[/url] brengt je naar een site waar ze gekeken heben hoe snel een cd kan draaien voordat hij uit elkaar klapt. Lees en huiver ;) Max
Link naar reactie
Als ik mij goed herinner heb ik al een hele tijd geleden (vorig jaar of zo) bij een computerwinkel in Veenendaal een CD-Rom speler gezien met het opschrift 100x. Vraag blijft natuurlijk of de snelheid die aangeduid wordt ook wel echt gehaald (kan) worden. Vaak blijkt dat de meeste spelers de vermelde snelheid niet of nauwelijks kunnen halen. Om van het geluid dat geproduceerd wordt nog maar te zwijgen. Voorlopig geeft ik de voorkeur aan programma's zoals Virtual CD. CD's gebruiken met de snelheid van je harde schijf. Zonder extra geluid wel te verstaan. Alleen voldoende schijfruimte nodig (maar wel zoveel CD-spelers als er driveletters over zijn :D ). Wim.
Link naar reactie
De snelheid die aangeduidt wordt is altijd een maximumsnelheid. Die wordt dus maar af en toe gehaald. Een cd-rom wordt van binnen naar buiten gelezen (of was het nou omgekeerd :roll: ) en de maximumsnelheid wordt alleen op het eind gehaald... De snelheid wordt vaak ook beperkt door vuil op de cd (waardoor hetzelfde stuk vaker gelezen moet worden) andere factoren. Dus het is gewoon een pieksnelheid. Bij sommige tests van spelers/branders wordt de gemiddelde snelheid bepaald, dat geeft een beter beeld (en dan blijkt dat er daartussen wel verschillen zitten terwijl de aangegeven snelheden wel hetzelfde zijn). In feite hangt dit ook samen met de brand-tijd zoals die altijd bepaald wordt bij testen van branders.
Link naar reactie
Kwa rotatiesnelheid houdt het zo'n beetje op lijkt me. Wanneer je een CD hebt met een haarscheurtje, kan ie in een 50x speler al aan gort gaan. Echter kan een hogere snelheid ook worden gehaald door multibeam spelers, dus speler met meerdere lasers.... Zo zou je met 3 lasers een 100x speler de rotatiesnelheid van een 36x kunnen geven...
Link naar reactie
[quote:b403fb4413="WeBe"]Als ik mij goed herinner heb ik al een hele tijd geleden (vorig jaar of zo) bij een computerwinkel in Veenendaal een CD-Rom speler gezien met het opschrift 100x.[/quote:b403fb4413] die knalt dus als ik de test mag geloven ;) [quote:b403fb4413]Voorlopig geeft ik de voorkeur aan programma's zoals Virtual CD. CD's gebruiken met de snelheid van je harde schijf. Zonder extra geluid wel te verstaan. Alleen voldoende schijfruimte nodig[/quote:b403fb4413] He da's idd ook handig!! tijd voor een tweede schijf dus ;) [quote:b403fb4413] (maar wel zoveel CD-spelers als er driveletters over zijn :D ). [/quote:b403fb4413] Aha, ik heb geen drive letters, dus een onbeperkte mogelijkheid :D max
Link naar reactie
[quote:d653bf3165="WeBe"]Max, je mogelijkheden zijn niet onbeperkt hoor. Driveletters A en B zijn voor floppies, C is je harde schijf en D je CD-Rom (zonder CD-rom kun je geen virtuele CD's maken). Dus maximaal 26-4=22 virtuele CD-Roms mogelijk. [/quote:d653bf3165] Klopt, maar nu praat je over Windows. Ik gebruik Linux, en die kent geen drive letters. In Linux is een wordt een fysiek apparaat aangeduidt met een bestand, bijv. a:\ is /dev/fd0 b:\ is /dev/fd1 c:\ is /dev/hda1 d:\ is /dev/hda2 of /dev/hdb1 of een ander bestand, afhankelijk van waar d:\ zich fysiek bevindt, of het een andere schijf is, een 2e primaire partitie, of een logische partitie. Maar dan praat je over fysieke apparaten. Voor virtuele apparaten wordt het interresanter. Om een virtuele cd-rom te krijgen heb je een iso-bestand van die cd-romschijf nodig. Deze koppel je vervolgens aan een willekeurige map onder Linux, bijv. /media/cdrom Omdat alle applicaties onder Linux aldaar de cdrom-speler verwachten (althans als je dat zo ingesteld hebt) kun je dus wisselen van cd-rom, door telkens een ander iso-bestand te koppelen aan de map /media/cdrom Wil je meerdere cd-roms aankoppelen, dan maak je gewoon meer mappen aan, bijv. media/cdrom tot /media/cdrom15678, en koppel je daar de juiste iso-bestanden aan Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...